Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 16:11
  #1
Medlem
LiberalGuys avatar
Nästan varje person som jag jobbat med eller gått i samma klass med som har adhd eller aspergers, har någon form av magproblem. Laktos eller glutenintolerans.. Kanske bara en ren slump att jag råkat stöta på.
Citera
2018-09-21, 17:38
  #2
Medlem
Nej det är ingen slump
Om tarmarna läcker kan du få sådana problem, samt en massa psykiska besvär, kanske också me mm.

se npif.no



Goggla på och läs det finns massor om man vill veta, men då måste man vilja veta. Och det är få som vill veta.

Många vet men tyvärr inte läkarna och socialstyrelsen, de lever i sin egen värld.
Citera
2018-09-21, 17:43
  #3
Medlem
Det är allmänt känt att iallafall autistiska människor ofta har magsjukdomar eller allergier.

Jag ser detsamma gällande psykiatriska diagnoser, EDS, fibromyalgi, allergier, IBS eller Chrons, reumatism etc. Det är däremot irriterande att hela den svenska psykiatrin (,och vanliga läkarkåren) förnekar infektioner och samband med psykisk ohälsa om de inte först upptäcker en fysisk sjukdom.
Citera
2018-09-21, 18:13
  #4
Medlem
Jogens avatar
Man kan kolla upp "leaky gut syndrome" och "gut-brain axis" om man vill. Finns mer än du orkar läsa/orkar försöka bena ut vad som är vad.

Här har vi en vetenskaplig artikel i ämnet, från augusti 2018:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30071612
Citat:
The Perturbance of Microbiome and Gut-Brain Axis in Autism Spectrum Disorders.
Abstract
Gastrointestinal problems have been documented in Autism Spectrum Disorder (ASD). Studies have found that these disturbances may be associated with an altered gut microbiome in ASD. Furthermore, in ASD, these alterations are implicated in increased gut permeability, or "leaky gut", which allows bacterial metabolites to cross the gut barrier, impacting neurodevelopment during early childhood in susceptible subjects by way of gut-brain axis. In our review, we will discuss the interaction of gut microbiota and brain development in ASD and the signaling mechanisms underlying this interaction. We will also explore the potential for treatment of ASD by targeting the microbiome with probiotics. Finally, this paper will attempt to provide significance to the aggregation of the research in this area of research; providing our interpretations and assessments of future of this field.

tillägg:
Nu var detta specifikt autismspektrum i Ts - den som vill kan kolla vidare, exempelvis som en sökning såhär:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...is+psychiatric

Eller kolla mot andra åkommor.

Säga vad man vill, men läkemedelsindustrin har i alla fall inget intresse i att öka medvetenhet hos vare sig läkarsamfund eller allmänhet vad gäller de samband som påvisats på senare år. Försäljningen av läkemedel för många många miljarder är i fara här. Sug min foliehatt!
__________________
Senast redigerad av Jogen 2018-09-21 kl. 18:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback