Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 14:00
  #1
Medlem
secretcinemas avatar
Har druckit ganska mycket under 10 års tid, mindre sen 5 år tillbaka men däremot oftare. Blir väl runt tre 33cl starköl runt 6% och sex stycken 33cl 3,5 folköl 5/7 dagar i veckan. Är detta normalkonsumtion eller dåligt? Jag är rätt trött men sköter arbete etc.
Citera
2018-09-21, 14:04
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretcinema
Har druckit ganska mycket under 10 års tid, mindre sen 5 år tillbaka men däremot oftare. Blir väl runt tre 33cl starköl runt 6% och sex stycken 33cl 3,5 folköl 5/7 dagar i veckan. Är detta normalkonsumtion eller dåligt? Jag är rätt trött men sköter arbete etc.

Det där låter inte så värst mycket i mina öron.
Men känner du själv att kropp och sinne tar stryk av alkoholen så håll dig borta från det ett par månader i alla fall så ska det nog klarna upp lite

Be gärna närstående att stötta dig under tiden om det behövs!
Citera
2018-09-21, 14:04
  #3
Medlem
mitt tips blir att sluta använda bärsen som nåt som ska göra vardagen roligare.. vardagar är tråkiga och ska va de.. så enkelt sagt du dricker lite mycket och fortsätter du får du ännu högre tolerans och kommer börja dricka mer och mer.
Citera
2018-09-21, 14:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Det där låter inte så värst mycket i mina öron.
Men känner du själv att kropp och sinne tar stryk av alkoholen så håll dig borta från det ett par månader i alla fall så ska det nog klarna upp lite

Be gärna närstående att stötta dig under tiden om det behövs!

9bärs 5/7 kvällar i veckan låter inte så värst mycket?
45 bärs i veckan... Det ÄR mycket.
Citera
2018-09-21, 14:11
  #5
Medlem
ItsmeGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secretcinema
Har druckit ganska mycket under 10 års tid, mindre sen 5 år tillbaka men däremot oftare. Blir väl runt tre 33cl starköl runt 6% och sex stycken 33cl 3,5 folköl 5/7 dagar i veckan. Är detta normalkonsumtion eller dåligt? Jag är rätt trött men sköter arbete etc.


Kan ha misstolktat ditt inlägg men menar du 9 bira om dagen 5 dagar i veckan? Det är givetvis för mkt och sliter på din kropp. Om du verkligen är glad i alkohol så håll dig till en dag i veckan typ Lördag.
Citera
2018-09-21, 14:21
  #6
Medlem
Köper du nykteristernas propaganda så skriver dom såhär iallafall:

Citat:
Riskkonsumtion av alkohol innebär att regelbundet dricka över en viss mängd alkohol per vecka. För män är det om man dricker över 14 standardglas i veckan, vilket motsvarar cirka tre flaskor vin eller 53 cl starksprit.

Information om standardglas hittar du här:
Citat:
Standardglas

1 standardglas innehåller ca 12 gram ren alkohol. Detta motsvarar olika antal centiliter beroende på dryck. Till exempel motsvarar ett glas vin, ca 15 cl, ett standardglas om 12 gram alkohol. Kroppen kan förbränna ungefär 6 gram alkohol per timme, dvs ½ standardglas.

Här är några exempel på vad alkohol motsvarar i standardglas:
1 glas vin 15 cl (11-13%) = 1 standardglas
4 cl starksprit (40%) = 1 standardglas
33 cl starköl = 1 standardglas
50 cl cider = 1 standardglas
50 cl folköl = 1 standardglas


Ett glas motsvarar en liten starköl (33 cl), ett glas vin (10-15 cl) eller en drink/shot på 4 cl sprit
En starköl på en halvliter (50 cl) motsvarar 1,5 glas.
En flaska vin (75 cl) innehåller 6 glas.
En flaska sprit (70 cl) innehåller 18 glas.

allt är saxat från nykterrörelsens propaganda avdelning, alkoholhjalpen.se
Citera
2018-09-21, 15:05
  #7
Medlem
80kgProteins avatar
Ni som dricker alkohol behöver bara veta en sak, det kommer inte gå bra för er i livet.
Citera
2018-09-21, 22:48
  #8
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80kgProtein
Ni som dricker alkohol behöver bara veta en sak, det kommer inte gå bra för er i livet.
BS. Vi dricker för att det gick snett innan vi började dricka. Drickat hjälper en att stå ut. I det fallet fanns ägget innan hönan. Jävla skandal att beroende inte skickas till kompetenta psykiatriker utan inkompetenta terapeuter med 12 steg i fickan.
Citera
2018-11-02, 09:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
BS. Vi dricker för att det gick snett innan vi började dricka. Drickat hjälper en att stå ut. I det fallet fanns ägget innan hönan. Jävla skandal att beroende inte skickas till kompetenta psykiatriker utan inkompetenta terapeuter med 12 steg i fickan.
Alkohol är ett stort hot mot hälsan. Många cancerfall beror på hög konsumtion av alkohol.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback