Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 12:41
  #1
Medlem
Tja,

Har en Oneplus 2. Köpte den i februari 2016 för att den hade så bra specs och därför skulle hålla länge.

Specs:
- Snapdragon 810 Octa-core, 1.8GHz Adreno 430 GPU
- 4GB Ram
- 64GB hårddisk

Med sina specifikationer tycker jag att den borde vara tillräckligt snabb, men vissa appar (främst Snapchat och Tinder men också Google Maps) är så långsamma/buggar så mycket, att vitsen med dem nästan försvinner. I och med att operativsystemet inte uppdateras längre (OxygenOS version 3.6.1/Android version 6.0.1) så tänker jag att det borde vara där problemet ligger. Apparna har uppdaterats men inte mitt operativsystem och därför kör de inte smooth...

Då kommer jag till frågorna:
1. Har jag rätt, är det med största sannolikhet operativsystemet? Eller har jag fel, och hårdvaran är sämre än jag trodde?
2. Om jag har rätt, är det värt att försöka uppdatera OS, eller ska jag bara lägga pengar på en ny mobil ist? Hur svårt är det att uppdatera och finns det risk att ett uppdaterat OS inte är helt kompatibelt med hårdvaran, så att mobilen blir riktigt långsam på grund av det istället?

Tack mina kära Flashbackare, luv yah <3
Citera
2018-09-21, 14:57
  #2
Medlem
madmwazels avatar
Jag har inte svar på dina tekniska frågor, MEN jag äger och använder också en Oneplus 2 i dagsläget. Jag har inte haft problem med de apparna du säger strular för dig, eller några andra appar.. det kanske är en ledtråd som kan utesluta något i alla fall Enda problemet jag har är att jag har laddat sönder batteriet och att jag råkat paja aux-jacket... självförvållat.
Citera
2018-09-21, 15:40
  #3
Medlem
Tack för svar! Själv bytte jag batteriet när det började bli dåligt. Tips teknikdelar.se, 199kr för ett nytt batteri. Superenkelt att byta (du behöver självfallet rätt skruvmejselstorlek).

Fråga till dig: har du samma versioner som jag på operativsystemet? Och har dina snapchat och tinder sina respektive senaste uppdateringar?
Citera
2018-09-21, 16:19
  #4
Medlem
madmwazels avatar
Ja, också 3.6.1 på OS.
Tinder ska jag medge att jag inte använt på 1,5 år då jag numera har förhållande, men när jag använde det så fungerade det felfritt. Snapchat och Google maps är de senaste versionerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback