Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-21, 09:38
  #1
Medlem
Levelss avatar
Hej.

Jag har precis plockat fram min gamla egenbyggda dator som stått i garderoben senaste 3 åren.
Första dagarna fungerade den som den skulle men nu har den börjat stänga av sig själv efter att bara varit på mellan 1-10 minuter. Nu stänger den även av sig ibland några sekunder efter man satt på den.
Jag har tagit isär datorn och rengjort alla fläktar etc men den stänger ändå av sig självt hela tiden. Vet ej vad som är felet.
Datorn har som sagt flera år på nacken och komponenterna är inte uppdaterade på ett bra tag så det är mycket möjligt att någonting behöver bytas och tanken är att uppdatera den inom en snar framtid men vill byta ut så lite som möjligt då jag inte använder den lika mycket som förr.
Spelar lite på den då och då så vill gärna att den klarar av lite CS och något MMO.

Önskar nu tips och svar på vad ni tror är problemet att den stänger av sig hela tiden?
Tar gärna emot tips också på nödvändiga uppgraderingskomponenter som jag bör byta ut. Alltså vilka är de viktigaste att byta ut först?


Nedan följer mina datorspecifikationer:

Moderkort: Gigabyte GA-P55-USB3ATX
Ram: Corsair 4gb (KIT) DDR31600MHz/CL9/1,65V./XMS3 + Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Processor: CPU Core i5 750, 2.66GHz8MB
Nätaggregat: PSU Corsair VX 550w
Hårddisk: Kingston 120GB ssd + en gammal 500GB Seagate
Grafikkort: Asus GTX570 1280MB PCI-E DC

Medveten om att komponenterna har många år på nacken.

MVH
Citera
2018-09-21, 09:42
  #2
Medlem
Yahnoovass avatar
Hmm kan det vara att CPUn är bränd? isf bara byta ut den!
Citera
2018-09-21, 09:46
  #3
Medlem
AX64s avatar
Låter som det kan vara ett värmeproblem då datorer normalt stänger av sig själva i förebyggande syfte när det blir för mycket bastu. Damm i fläktarna kring processorn, nätagget, eller grafikkortet. Även om man blåser rent dessa så får man kolla så att de verkligen snurrar på rätt och ger förväntad effekt. Det fastnar gärna hår och annat i navet på fläktarna och det är både svårt att upptäcka och få bort. De kan se rena ut men funka dåligt. Nya fläktar kan behövas i värsta fall. Annars kan det möjligen vara ett fuktproblem.
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-09-21 kl. 09:52.
Citera
2018-09-21, 09:50
  #4
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Låter som det kan vara ett värmeproblem då datorer normalt stänger av sig själva i förebyggande syfte när det blir för mycket bastu. Damm i fläktarna kring processorn, nätagget, eller grafikkortet. Även om man blåser rent dessa så får man kolla så att de verkligen snurrar på rätt och ger förväntad effekt. De kan se rena ut men funka dåligt. Annars kan det möjligen vara ett fuktproblem.

Exakt!
Kolla så cpu fläkten fungerar och gpu fläkten!
Citera
2018-09-21, 10:02
  #5
Medlem
note-its avatar
Jag har varit med om att ett trasigt grafik kort kan slå av en PC.
Citera
2018-09-21, 12:58
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Den fungerade alltså innan den hamnade i garderoben.
Går klockan rätt och visar rätt datum?
Det finns ju ett batteri på moderkortet som kan vara slut.
Citera
2018-09-21, 13:52
  #7
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den fungerade alltså innan den hamnade i garderoben.
Går klockan rätt och visar rätt datum?
Det finns ju ett batteri på moderkortet som kan vara slut.

Ja. Den fungerade till och med för några dagar sedan som den skulle.
Ja, datum och klocka går rätt. Hur vet man att det är det batteriet som är slut?
Citera
2018-09-21, 14:01
  #8
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Låter som det kan vara ett värmeproblem då datorer normalt stänger av sig själva i förebyggande syfte när det blir för mycket bastu. Damm i fläktarna kring processorn, nätagget, eller grafikkortet. Även om man blåser rent dessa så får man kolla så att de verkligen snurrar på rätt och ger förväntad effekt. Det fastnar gärna hår och annat i navet på fläktarna och det är både svårt att upptäcka och få bort. De kan se rena ut men funka dåligt. Nya fläktar kan behövas i värsta fall. Annars kan det möjligen vara ett fuktproblem.

Det var min första tanke också men jag tror inte att det är pga värmen. Alla fläktarna går som de ska och är noggrant rengjorda.
Citera
2018-09-21, 14:01
  #9
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymt.konto12
Exakt!
Kolla så cpu fläkten fungerar och gpu fläkten!

De funkar som de ska.
Citera
2018-09-21, 14:29
  #10
Avstängd
Kyzs avatar
Vad har du för temps? Om de ligger bra till så testa att byta nätagg med någon kompis. Oftast så är temperaturen anledningen till dessa problem. Även fast allt snurrar kan grejorna bli för varma. Ladda ner HWmonitor och uppdatera oss hehe

Mvh Johan
Citera
2018-09-21, 14:36
  #11
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Det var min första tanke också men jag tror inte att det är pga värmen. Alla fläktarna går som de ska och är noggrant rengjorda.

Ok. Om du är säker på att allt står rätt till på den fronten så.. har du kikat i event log om du kör Windows? Det låter konstigt om datorn funkar normalt en stund och sedan plötsligt kraschar. Kanske något program, en tjänst, eller en drivrutin som laddas efter uppstart och som ställer till det?
Citera
2018-09-21, 14:46
  #12
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Vad har du för temps? Om de ligger bra till så testa att byta nätagg med någon kompis. Oftast så är temperaturen anledningen till dessa problem. Även fast allt snurrar kan grejorna bli för varma. Ladda ner HWmonitor och uppdatera oss hehe

Mvh Johan

Temperaturen ligger runt 29-31 grader använder MSI afterburner, funkar det likadant? Jo får nog ta och köpa ett nytt nätagg och testa.

MVH
__________________
Senast redigerad av Levels 2018-09-21 kl. 14:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback