Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 08:39
  #1
Medlem
Hej

Vad finns det för regler att jobba som äventyrsguide på kommunal mark? Jag tänker tex på guidade turer på MTB. Måste man söka tillstånd hos kommunen för detta? Jag vet att det är ett kommunalt bolag som äger marken där jag funderar på att agera guide.

Någon med erfarenhet?

I dagsläget finns ingen verksamhet av detta slag.
Det pågår dock organiserade guidade ridturer på marken.
Citera
2018-09-21, 08:42
  #2
Medlem
Anonymt.konto12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootadmin
Hej

Vad finns det för regler att jobba som äventyrsguide på kommunal mark? Jag tänker tex på guidade turer på MTB. Måste man söka tillstånd hos kommunen för detta? Jag vet att det är ett kommunalt bolag som äger marken där jag funderar på att agera guide.

Någon med erfarenhet?

I dagsläget finns ingen verksamhet av detta slag.
Det pågår dock organiserade guidade ridturer på marken.

Jävligt intressant tråd!
Väntar med spänning på svar!
Citera
2018-09-21, 09:51
  #3
Medlem
AX64s avatar
Platser där du som privatperson får vistas bör du även kunna ordna guidade turer på såvida det inte påverkar platsen eller verksamheten som eventuellt försiggår där negativt.

För bättre svar, och för oss som inte är insatta i området - vad är MTB? Menar du mountain bike eller något annat?
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-09-21 kl. 09:54.
Citera
2018-09-21, 10:30
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Inget tillstånd behövs. På offentliga marker som kommuner äger få alla vara, more or less.
Citera
2018-09-21, 10:57
  #5
Medlem
tjockballes avatar
Skriv en verksamhetsplan och skicka in till något försäkringsbolag. Så ger dom dig ett förslag på hur mycket du måste betala för att försäkra verksamheten. Samt vilka regler som ska gälla för verksamheten. Tex ska folk med hjärtproblem, högt blodtryck eller epilepsi få deltaga?

Var beredd på att få möta en hel del idioter.
Citera
2018-09-21, 11:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Platser där du som privatperson får vistas bör du även kunna ordna guidade turer på såvida det inte påverkar platsen eller verksamheten som eventuellt försiggår där negativt.

För bättre svar, och för oss som inte är insatta i området - vad är MTB? Menar du mountain bike eller något annat?

Ja Mountainbike
Citera
2018-09-21, 14:29
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootadmin
Ja Mountainbike

Ok, beroende på hur ofta du tänker anordna dessa turer och hur många som deltar så kan det ju bli en viss påverkan på miljön. Markägaren vill kanske inte att det bildas cykelleder och gyttja där det idag finns en äng. Kan du undvika påverkan så ser jag inte varför du skulle stöta på patrull.
Citera
2018-09-21, 17:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Ok, beroende på hur ofta du tänker anordna dessa turer och hur många som deltar så kan det ju bli en viss påverkan på miljön. Markägaren vill kanske inte att det bildas cykelleder och gyttja där det idag finns en äng. Kan du undvika påverkan så ser jag inte varför du skulle stöta på patrull.

Det finns mil efter mil med stigar idag används av lokala klubben och de har bra relation med kommun/markägare. Det går även en tävling 1gg per år på marken med ca 500-1000 åkare...
Citera
2018-09-21, 17:43
  #9
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootadmin
Det finns mil efter mil med stigar idag används av lokala klubben och de har bra relation med kommun/markägare. Det går även en tävling 1gg per år på marken med ca 500-1000 åkare...

Låter som att det är lugna puckar då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback