Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-21, 02:21
  #1
Medlem
Jagtardindotters avatar
Tror min man kommer fria till mig snart, älskar honom men tänker samtidigt på min och mitt barns framtid. Vad händer om vi skiljer oss om några år, hur ska jag på bästa sätt få så mycket pengar från ev. skilsmässa som möjligt? Han tjänar ju bra tänker jag. Mitt barn betyder allt och jag vill att hon ska vara så trygg som det går.

Detta är bara hypotetiskt men känner det är bra att vara förberedd.
Citera
2018-09-21, 05:32
  #2
Medlem
Vid en skilsmässa så får du maximalt hälften av hans tillgångar.
Eftersom pengar verkar vara en stark drivkraft för din kärlek så varför inte istället ta 100% genom att helt enkelt dräpa honom?
Du kan blanda gift i hans ärtsoppa, hugga huvudet av honom eller som många kvinnor gör, driva honom till vansinne genom ditt jävla tjat. Till slut kommer han ta sitt eget liv bara för att slippa dig.

Du verkar vara en fin människa så kör på.
Citera
2018-09-21, 06:01
  #3
Medlem
cacas avatar
Som nilserikkk skriver, glöm inte försäkra upp med livförsäkringar ordentligt. Kanske börja brevväxla med Johanna Möller för få tips och trix hur du ska göra?
Citera
2018-09-21, 07:38
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Det här är inte USA, i Sverige kan man inte gifta sig rikt, skilja sig och ruinera mannen till hemlöshet som i Land of the """free""".

Minns jag min juridik rätt, och min kompis skillsmässa, så delar man på hälften av tillgångarna som man har köpt TILLSAMMANS efter giftermål. Sen kan det bli variation på det, t ex var min kompis så himla trött på skiten att han accepterade att ge bort typ 80% av sakerna de köpt tillsammans, men poängen är att du, tack och lov, inte kan förstöra någons liv genom skilsmässa här i Sverige.
Citera
2018-09-21, 08:14
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Tror min man kommer fria till mig snart, älskar honom men tänker samtidigt på min och mitt barns framtid. Vad händer om vi skiljer oss om några år, hur ska jag på bästa sätt få så mycket pengar från ev. skilsmässa som möjligt? Han tjänar ju bra tänker jag. Mitt barn betyder allt och jag vill att hon ska vara så trygg som det går.

Detta är bara hypotetiskt men känner det är bra att vara förberedd.

En smart man skriver äktenskapsförord. Gör han inte detta så är det en man du inte vill ska sprida sina gener vidare då hans IQ är under normalt.
Citera
2018-09-21, 10:08
  #6
Medlem
BNCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Minns jag min juridik rätt, och min kompis skillsmässa, så delar man på hälften av tillgångarna som man har köpt TILLSAMMANS efter giftermål.

Nä, det där, i grova drag, gäller som sambo under sambolagen.

Vid äktenskap, om inget äktenskapsförord skrivits, så delar man 50/50 på *allt* som båda parter äger.
I princip utan undantag. Sen är det såklart fritt fram att ge bort mer än så om man tycker det är kul, men man har laglig rätt till 50%.
Citera
2018-09-21, 11:45
  #7
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Nä, det där, i grova drag, gäller som sambo under sambolagen.

Vid äktenskap, om inget äktenskapsförord skrivits, så delar man 50/50 på *allt* som båda parter äger.
I princip utan undantag. Sen är det såklart fritt fram att ge bort mer än så om man tycker det är kul, men man har laglig rätt till 50%.

Där ser man. Okej. Fortfarande långtifrån lika illa som i USA, dock.
Citera
2018-09-21, 12:56
  #8
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Tror min man kommer fria till mig snart, älskar honom men tänker samtidigt på min och mitt barns framtid. Vad händer om vi skiljer oss om några år, hur ska jag på bästa sätt få så mycket pengar från ev. skilsmässa som möjligt? Han tjänar ju bra tänker jag. Mitt barn betyder allt och jag vill att hon ska vara så trygg som det går.

Detta är bara hypotetiskt men känner det är bra att vara förberedd.
Vid en skilsmässa delas tillgångar upp. Hans inkomst kan du inte komma åt, så att han tjänar bra har egentligen ingen betydelse om han spenderar allt han tjänar på konsumtion.
Citera
2018-09-21, 14:12
  #9
Medlem
Jagtardindotters avatar
Så jag kan få hälften även om han tjänar mycket mer än mig? Det är tillräckligt bra för mig. Friar han ska jag säga ja, alltså för att jag älskar honom men det är skönt att veta att man får hälften om det inte skulle gå vägen.
Citera
2018-09-21, 14:20
  #10
Medlem
Ogdens avatar
Relationsakuten --> Juridik
/Moderator
Citera
2018-09-21, 17:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Så jag kan få hälften även om han tjänar mycket mer än mig? Det är tillräckligt bra för mig. Friar han ska jag säga ja, alltså för att jag älskar honom men det är skönt att veta att man får hälften om det inte skulle gå vägen.

Och han får hälften av ditt netto.
Citera
2018-09-21, 19:37
  #12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Så jag kan få hälften även om han tjänar mycket mer än mig? Det är tillräckligt bra för mig. Friar han ska jag säga ja, alltså för att jag älskar honom men det är skönt att veta att man får hälften om det inte skulle gå vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Och han får hälften av ditt netto.
Ja, det går åt båda hållet.
Har TS förstått att era inkomster öht inte har med saken att göra ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback