Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 23:18
  #1
Medlem
Har en 02a e46 som jag haft i några månader, när jag köpte bilen fungerade bränsle mätaren bra men den har blivit sämre sen jag körde helt slut på bensin, kände att bilen inte fick bensin helt när jag körse hem och tog mej just så pass in på gården och tankade i en dunk, sen dess (tror jag) har mätaren visat fel, när reserv tanks lampan börjar lysa är när bilen typ börjar få slut på bensin, den visar att jag har kanske 10Liter mer än vad jag har hela tiden, vad kan problemet vara?
Citera
2018-09-21, 00:15
  #2
Medlem
Gammal bil. Bara att lära sig att mätaren visar fel helt enkelt
Citera
2018-09-21, 00:28
  #3
Medlem
Baalzamons avatar
Har din granne en golf 2011 och brukar sitta på flashback? I såna fall kan din bil ha blivit smittad. I annat fall har säkert givaren i tanken gått sönder, som dom brukar ibland. Börja med att plocka ur den och känn att den löper lätt hela vägen och kolla att det inte finns några skador eller slitage på skalan.
Citera
2018-09-21, 00:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmet
Har en 02a e46 som jag haft i några månader, när jag köpte bilen fungerade bränsle mätaren bra men den har blivit sämre sen jag körde helt slut på bensin, kände att bilen inte fick bensin helt när jag körse hem och tog mej just så pass in på gården och tankade i en dunk, sen dess (tror jag) har mätaren visat fel, när reserv tanks lampan börjar lysa är när bilen typ börjar få slut på bensin, den visar att jag har kanske 10Liter mer än vad jag har hela tiden, vad kan problemet vara?
Eftersom du kört bilen nästan tom på bensin så har troligen nivåarmen fastna
Bara tar ur armaturen å kolla
Citera
2018-09-21, 00:30
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmet
Har en 02a e46 som jag haft i några månader, när jag köpte bilen fungerade bränsle mätaren bra men den har blivit sämre sen jag körde helt slut på bensin, kände att bilen inte fick bensin helt när jag körse hem och tog mej just så pass in på gården och tankade i en dunk, sen dess (tror jag) har mätaren visat fel, när reserv tanks lampan börjar lysa är när bilen typ börjar få slut på bensin, den visar att jag har kanske 10Liter mer än vad jag har hela tiden, vad kan problemet vara?

Själva givaren är en "mätsticka" med en flottör som sitter i tanken och kan se ut så här:
https://web2.storegate.com/share/9lV6yyU

Motståndet varierar med läget på flottören.

För att inte mätaren ska flaxa omkring vid minsta rörelse i tanken så finns en dämpare. Mätstickan sitter i en burk i tanken med ett mycket litet hål som göra att det tar en stund för givaren att ändra sig.
Det lilla hålet kan ha satts igen av smuts i tanken när du började köra på bottensatsen.

Givaren sitter i tanken och det finns en lucka under baksätet där man kommer åt den.
Detta gäller för min bil.
Citera
2018-09-21, 07:49
  #6
Medlem
Om det nu är smuts som har täppt igen hålet som finns på burken som givaren ligger i, hade det fungerat att ta någon lösnings vätska som man kan använda i tanken eller hade det varit bättre att tagit upp givaren ur tanken och försöka rengöra ? Eller är det en my givare som gäller?
Citera
2018-09-21, 07:54
  #7
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmet
Om det nu är smuts som har täppt igen hålet som finns på burken som givaren ligger i, hade det fungerat att ta någon lösnings vätska som man kan använda i tanken eller hade det varit bättre att tagit upp givaren ur tanken och försöka rengöra ? Eller är det en my givare som gäller?
Hela tanken är ju full av en "lösningsvätska"...
Citera
2018-09-22, 01:56
  #8
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmet
Har en 02a e46 som jag haft i några månader, när jag köpte bilen fungerade bränsle mätaren bra men den har blivit sämre sen jag körde helt slut på bensin, kände att bilen inte fick bensin helt när jag körse hem och tog mej just så pass in på gården och tankade i en dunk, sen dess (tror jag) har mätaren visat fel, när reserv tanks lampan börjar lysa är när bilen typ börjar få slut på bensin, den visar att jag har kanske 10Liter mer än vad jag har hela tiden, vad kan problemet vara?

Klassiskt fel på E46. När det begav sig, dvs när det fanns garanti och/eller goodwill på dessa bilar så byttes armaturen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback