Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-21, 09:39
  #13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Lös in mindre summa i taget, men du måste skicka med rekommenderat brev som kostar 100 kr och sen tillkommer ca 200 kr i administrativ avgift.
Googla riksbanken gamla sedlar
Citera
2018-09-21, 11:08
  #14
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Lös in mindre summa i taget, men du måste skicka med rekommenderat brev som kostar 100 kr och sen tillkommer ca 200 kr i administrativ avgift.
Googla riksbanken gamla sedlar

Det kostar 100:-, inte 200:-

Däremot är det ju per transaktion så det blir ju ett par tusen i avgift om man ska dela upp det. Men det är ju bättre än att förlora pengarna.
Citera
2018-09-21, 17:54
  #15
Medlem
Problemet kvarstår dock.. riksbanken kommer att fråga vart pengarna kommer från? Att jag nu hittat dom hos en släkting känns ju som samma story alla penningtvättare kör med.. baken vill ha kvitton eller bevis och de har jag ju inte så små eller stora summor spelar nog inte någon roll. Skulle man köra små summor så syns ju även de! ”Nu är de fjärde gången Kalle växlar in 7 000 SEK”
Citera
2018-09-21, 18:31
  #16
Medlem
Kan ni inte försöka luska lite i varifrån pengarna faktiskt kommer?
Kanske finns det kvitton, kontoutdrag eller liknande som kan öka era chanser att få rb att ta emot sedlarna.

Att dela upp sedlarna mellan er släktingar kan vara en väg framåt annars. Kanske har ni egna gamla kvitton eller liknande på saker som ni faktiskt sålt mot kontant betalning som ni kan använda.

Om man googlar så finns det en del sidor på nätet som hävdar att de köper ogiltiga sedlar. Jag vet inte hur seriösa och pålitliga de är men det går ju att prova med ett mindre belopp först. Ni får givetvis inte ut det nominella värdet utan betydligt mindre, men det blir i alla fall något.
Citera
2018-09-21, 21:11
  #17
Medlem
Hittar tyvärr ingen sida där de köper sedlar som är så pass nya. Någon som sitter på kvitton där man sålt klocka eller något för en större summa? Känns värdelöst att skicka in pengarna i förhoppning att man ska få något.
Citera
2018-09-22, 10:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NN123
Hittar tyvärr ingen sida där de köper sedlar som är så pass nya. Någon som sitter på kvitton där man sålt klocka eller något för en större summa? Känns värdelöst att skicka in pengarna i förhoppning att man ska få något.

Pm mig
Citera
2018-09-22, 20:51
  #19
Medlem
Kan tyvärr inte skicka pm då mitt konto är för nytt..
Citera
2019-03-11, 14:18
  #20
Medlem
Väcker en halvgammal tråd.

Någon som försökt växla in mindre än 10k och varit tvungen att bevisa eller räckte det med en förklaring? Typ tidigare försäljning av något
Citera
2019-03-14, 13:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eddy
Väcker en halvgammal tråd.

Någon som försökt växla in mindre än 10k och varit tvungen att bevisa eller räckte det med en förklaring? Typ tidigare försäljning av något


Menar du gamla sedlar?
Jag blev nekad att sätta in 4000 i nya sedlar trots en helt legitim förklaring. Måste alltid vara dokumenterat påstod banken. Men det är väl enkelt att skriva en kvittens som är antedaterad.
Citera
2019-03-15, 09:22
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Menar du gamla sedlar?
Jag blev nekad att sätta in 4000 i nya sedlar trots en helt legitim förklaring. Måste alltid vara dokumenterat påstod banken. Men det är väl enkelt att skriva en kvittens som är antedaterad.

Ja exakt, gamla sedlar.

Jo, har ju gamla annonser från Blocket som bara behöver kvittens. Man kan ju alltid söka upp köparen och skriva ett kvitto......
Citera
2019-06-10, 16:31
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det stämmer inte, du kan lösa in hur gamla sedlar som helst. Dock fungerar Riksbanken som vilken bank som helst nu för tiden vad gäller penningtvätt - du måste kunna visa var pengarna kommer ifrån. Testa att gå till ett bankkontor och försök sätta in ett sexsiffrigt belopp i giltiga sedlar så får du se vad som händer.

Står ju på sedlarna var dom kommer från SVERIGES RIKSBANK.

Seriöst vafan spelar det för roll om de har använts i kriminell verksamhet? Vilka pengar har INTE det?
Citera
2019-06-11, 03:43
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Står ju på sedlarna var dom kommer från SVERIGES RIKSBANK.

Seriöst vafan spelar det för roll om de har använts i kriminell verksamhet? Vilka pengar har INTE det?

Argumentera fyndigt kan du. Du sätter fingret på den självklara sanningen som vi vanliga hederliga medborgare redan vet. Nu ska vi bara övertyga våra politiker, tjänstemän och myndigheter, ja i princip hela EU familjen, att alla med pengar inte sysslar med brott.

Hoppas du blir en dag ordförande för europeiska rådet eller någon annan maktfaktor så att vi slipper denna omvända rättegångsmodell.
__________________
Senast redigerad av Mypointis 2019-06-11 kl. 03:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback