Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-20, 19:53
  #1
Medlem
Av olika anledningar beslutade 4st (jag, min fru och 2 vänner) att skriva mitt namn på valsedlarna!

Jag ska alltså ha fått minst 4 personröster i min kommun! Men nu när kommunen är färdigräknad så har jag inte ens fått 1 personröst, jag har även ett ovanligt men enkelt namn så inga förvirringar kan uppstå!


Hur går jag vidare med detta nu?

Något har ju missats!
Citera
2018-09-20, 19:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Av olika anledningar beslutade 4st (jag, min fru och 2 vänner) att skriva mitt namn på valsedlarna!

Jag ska alltså ha fått minst 4 personröster i min kommun! Men nu när kommunen är färdigräknad så har jag inte ens fått 1 personröst, jag har även ett ovanligt men enkelt namn så inga förvirringar kan uppstå!


Hur går jag vidare med detta nu?

Något har ju missats!

Grattis till ogiltiga röster.

Partiet och namn måste vara registrerat och anmält till valmyndigheten i förväg.
Citera
2018-09-20, 20:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Grattis till ogiltiga röster.

Partiet och namn måste vara registrerat och anmält till valmyndigheten i förväg.

Nej Nej, det är ett annat parti (ja SD) så det är inte på det viset du antar!
Citera
2018-09-20, 20:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Grattis till ogiltiga röster.

Partiet och namn måste vara registrerat och anmält till valmyndigheten i förväg.

Måste man vara registrerad?
Är TS registrerad?
Citera
2018-09-20, 20:10
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Av olika anledningar beslutade 4st (jag, min fru och 2 vänner) att skriva mitt namn på valsedlarna!

Jag ska alltså ha fått minst 4 personröster i min kommun! Men nu när kommunen är färdigräknad så har jag inte ens fått 1 personröst, jag har även ett ovanligt men enkelt namn så inga förvirringar kan uppstå!


Hur går jag vidare med detta nu?

Något har ju missats!

Om du skrev ditt namn på en partivalsedel (som saknar kandidatnamn men har ett registrerat partinamn, exempelvis SD i vissa fall) så kan SD då ha låsta listor i vissa distrikt. Dvs, det "hjälper inte att kuppa sig in" genom att skriva dit sitt eget namn. Detta gäller generellt idag, men i några kommuner så "låstes inte listorna".

Är för trött nu efter 12 timmars jobb att komma ihåg de exakta begreppen, ber därför i förväg om ursäkt om jag använt felaktiga begrepp..

(SD var bara ett exempel, men de blev drabbade valet 2014 tror jag av en del "inkuppade" personer som skrivit dit sitt eget namn på valsedeln). -Personer som absolut inte hade med partiet i fråga att göra med..
Citera
2018-09-20, 20:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Måste man vara registrerad?
Är TS registrerad?

Jag är med sedan förra valet som ersättare i nämnder mm.
Citera
2018-09-20, 20:14
  #7
Medlem
Gogla på Låsta listor sd. Så får du nog en förklaring.
Citera
2018-09-20, 20:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om du skrev ditt namn på en partivalsedel (som saknar kandidatnamn men har ett registrerat partinamn, exempelvis SD i vissa fall) så kan SD då ha låsta listor i vissa distrikt. Dvs, det "hjälper inte att kuppa sig in" genom att skriva dit sitt eget namn. Detta gäller generellt idag, men i några kommuner så "låstes inte listorna".

Är för trött nu efter 12 timmars jobb att komma ihåg de exakta begreppen, ber därför i förväg om ursäkt om jag använt felaktiga begrepp..

(SD var bara ett exempel, men de blev drabbade valet 2014 tror jag av en del "inkuppade" personer som skrivit dit sitt eget namn på valsedeln). -Personer som absolut inte hade med partiet i fråga att göra med..

Mjo, men är dryga tiotalet andra som fått sina namn registrerade i denna kommunen och har bara fått 1 personröst!!

Jag tror inte jag är "låst"
Citera
2018-09-20, 20:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Jag är med sedan förra valet som ersättare i nämnder mm.
Innebär kanske inte att du är registrerad.
Citera
2018-09-20, 20:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Av olika anledningar beslutade 4st (jag, min fru och 2 vänner) att skriva mitt namn på valsedlarna!

Jag ska alltså ha fått minst 4 personröster i min kommun! Men nu när kommunen är färdigräknad så har jag inte ens fått 1 personröst, jag har även ett ovanligt men enkelt namn så inga förvirringar kan uppstå!


Hur går jag vidare med detta nu?

Något har ju missats!

Kandidater måste lämna samtycke
Om den tillskrivna kandidaten ska kunna bli invald måste han/hon senast två dagar före valdagen ha samtyckt till kandidatur för det partiet. Samtycket ska lämnas in till länsstyrelsen.

Kanske du missat detta?
Citera
2018-09-20, 20:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuddaBort
Kandidater måste lämna samtycke
Om den tillskrivna kandidaten ska kunna bli invald måste han/hon senast två dagar före valdagen ha samtyckt till kandidatur för det partiet. Samtycket ska lämnas in till länsstyrelsen.

Kanske du missat detta?


Så var det inte 2014 då jag plötsligt "kom in" trots bara 2 röster.. är registrerad mm. hos ls efter detta förra gången
Citera
2018-09-20, 20:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikolino
Så var det inte 2014 då jag plötsligt "kom in" trots bara 2 röster.. är registrerad mm. hos ls efter detta förra gången

Så du gjorde det 2014 och fick 2 personröster sen gör du samma sak i år och får 0 röster fast 4 st röstar på dig?
Isf är det jävligt konstigt, lika konstigt som valresultatet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback