Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 18:12
  #1
Medlem
Jag fick en ide igår, att bygga en motoriserad fåtölj eller mindre soffa för att använda. Tänkte mig något eldrivet så man slipper det konstanta motorljudet. Tror ni det hade gått att t.ex. köpa 2st 500w el motorer eller en 1000w för cyklar från Ebay eller liknande och sedan sätta ihop den på något konstigt sätt? Tänkte då registrera den som en moped klass 2 (ja jag har körkort för det).
Jag är inte mekaniker och har ingen erfarenhet inom det men det kan väl inte vara hur svårt som helst?
Citera
2018-09-20, 18:34
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallalklug
Jag fick en ide igår, att bygga en motoriserad fåtölj eller mindre soffa för att använda.
Det var verkligen en ny och spännande idé. Att ingen har tänkt på det förut.

https://outl1.se/elrullstol-epw68sl?...BoC4fsQAvD_BwE
Citera
2018-09-20, 18:36
  #3
Medlem
Plojbojjs avatar
Bor i finland så vet ej vad en moped klass 2 är för nått men antar att du måste ha lampor, blinkers, backspeglar, bromsljus, rätt dimensionerade bromsar osv. osv. Om du har som jag förstår det tummen mitt i handen när det kommer till praktiken skulle jag avråda dig att ens börja med projektet för de lär sluta med att de blir å stå i nått hörn. Men kör hårt å lycka till om du tänker prova ändå
Citera
2018-09-20, 18:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallalklug
Jag fick en ide igår, att bygga en motoriserad fåtölj eller mindre soffa för att använda. Tänkte mig något eldrivet så man slipper det konstanta motorljudet. Tror ni det hade gått att t.ex. köpa 2st 500w el motorer eller en 1000w för cyklar från Ebay eller liknande och sedan sätta ihop den på något konstigt sätt? Tänkte då registrera den som en moped klass 2 (ja jag har körkort för det).
Jag är inte mekaniker och har ingen erfarenhet inom det men det kan väl inte vara hur svårt som helst?

Behövs väl inget körkort för klass 2? Just saying.. och om du inte har tänkt att göra som förestående inlägg säger med lampor, bromsar, blinkers ect så blir den aldrig godkänd. Erik och mackan gjorde ju just detta och polisen kom på direkten. Tänk efter innan om det är värt det. Men hade faktiskt samma ide när jag bodde i ett ganska laglöst land, roligt som fan men i sverige kan det väl bli snack om världskrig om någon skulle se det. Mvh
Citera
2018-09-20, 18:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det var verkligen en ny och spännande idé. Att ingen har tänkt på det förut.

https://outl1.se/elrullstol-epw68sl?...BoC4fsQAvD_BwE

Jag tänkte mig inte en permobil utan en https://www.youtube.com/watch?v=s9HX3E7vDHQ liknande sådan här
Citera
2018-09-20, 21:13
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallalklug
Jag är inte mekaniker och har ingen erfarenhet inom det men det kan väl inte vara hur svårt som helst?
På gränsen till omöjligt det du försöker göra är, du måste klara en mängd olika regler och förordningar i praktiken samma förfarande som bla yamaha, honda, suzuki med flera.

Citat:
Ursprungligen postat av Plojbojj
Bor i finland så vet ej vad en moped klass 2 är för nått men antar att du måste ha lampor, blinkers, backspeglar, bromsljus, rätt dimensionerade bromsar osv. osv.
Moped klass 2 är bla alla mopeder fram till 2003 och därefter allt som kallas EU25, mängd olika krav som måste uppnås för det ska bli ett gatlagligt fordon bla minst 1 backspegel, bromsljus tror jag är krav på nyproduktion, bromsar definitivt ett krav...mer jobb än det är värt, bättre basera bygget på en permobil.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-09-20 kl. 21:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback