Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 17:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Med ett block menar jag då ett paket. Det löste sig med två...

http://imgur.com/a/oIlrU67
Här finns instruktionerna på baksidan (på japanska).

Misstänker att det helt enkelt var för mycket grönsaker o vatten.

Hade du i andra kryddor/socker etc? Det har en förmåga att göra blocken oupplösliga.

Tips: Den blir godast om du låter den stå under natten
Citera
2018-09-20, 18:03
  #14
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Med ett block menar jag då ett paket. Det löste sig med två...

http://imgur.com/a/oIlrU67
Här finns instruktionerna på baksidan (på japanska).

Misstänker att det helt enkelt var för mycket grönsaker o vatten.
Jag tror nog också det.

Enligt instruktionerna 0.7 liter vatten till en förpackning roux (jag antar att hela innehållet är 90 g, eller?)
Citera
2018-09-20, 18:04
  #15
Medlem
Du måste ha mjöl också. Blanda 1 msk mjöl och 1 dl vatten i en skål tills det inte är några klumpar. Släng i röran
Edit: OK
Citera
2018-09-20, 18:23
  #16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Du måste ha mjöl också. Blanda 1 msk mjöl och 1 dl vatten i en skål tills det inte är några klumpar. Släng i röran
Edit: OK
Här säger ju ts att redning ingår.
Citera
2018-09-20, 18:41
  #17
Medlem
foxtrouts avatar
Låter som du har för mycket vatten.
Citera
2018-09-20, 19:13
  #18
Medlem
Jag har en förpackning med curry av samma fabrikat hemma, dock med instruktion på svenska. Det står inget om att tillsätta redning. När jag tillagade i gjutjärnsgryta i ugn hade jag nästan motsatt problem, dvs att såsen blev väldigt tjock. Jag har för mig att jag tillsatta lite vatten i slutet så den inte skulle bli för smetig. Hur som helst - jag hade låtit vattnet sjuda bort. Morötter klarar sig väl hyfsat i långkok, så det borde kunna bli bra.
Citera
2018-09-21, 00:15
  #19
Medlem
Buffedbygods avatar
Har lagat det många ggr. Du har i för mkt vatten helt enkelt.

Bättre att börja med lite vatten och lägga till. För ska du reducera ner blir rotfrukterna överkokta.
Citera
2018-11-12, 18:44
  #20
Medlem
Nihennas avatar
Andra försöket, och denna gången följde jag t.o.m receptet som stod på baksidan, men det blev ändå som soppa

Receptet var:
Stek köttet, häll sedan i "6 cups of water", vilket det då stod att en kopp var 240 ml, alltså i runda slängar 1,4 liter vatten. Lät det koka upp och mjuka upp morötterna jag hade i också. Sänker värmen samtidigt till 2-3 av 12, så att det bara sjuder.

Slänger i ett helt paket curry på 200 gram, 2x100. Till detta lade jag även till två matskedar Worchestershiresås, två matskedar ketchup och två matskedar honung (tips av min japanska kompis jag träffade i Japan).

Jag börjar röra om försiktigt.

Resultatet är att det blir som soppa, och inte den krämiga. Försök 2 misslyckades alltså också
Nu följde jag ju t.o.m receptet på baksidan, och inte det jag hittade på nätet som var flum.
Borde jag prova ÄNNU mindre vatten nästa gång? Typ 8-9 DL kanske? Skulle gjort som Buffedbygod skrev, prova med lite i början, för när man inte ens kan följa receptet på baksidan utan att det blir soppa är det illa...

Edit: Okej, lät jag den sjuda i 20 minuter till så blev det ok. Så 10 minuter räckte inte, som receptet sade. Det måste reducera som fasen.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2018-11-12 kl. 19:26.
Citera
2018-11-12, 21:31
  #21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Som jag förstår det ska ledningen redan finnas i curryblocket.

Det är japansk currybuljongtärningar som man kan köpa i asiatiska butiker här. Jag köpte det dock i Tokyo.
Inget jag har märkt att det är så redande, men sure lite är ju den jag använt.
Men sen täcker jag upp med typ maizena och för göra det mer tjockare sås.
Citera
2018-11-12, 21:59
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Andra försöket, och denna gången följde jag t.o.m receptet som stod på baksidan, men det blev ändå som soppa

Receptet var:
Stek köttet, häll sedan i "6 cups of water", vilket det då stod att en kopp var 240 ml, alltså i runda slängar 1,4 liter vatten. Lät det koka upp och mjuka upp morötterna jag hade i också. Sänker värmen samtidigt till 2-3 av 12, så att det bara sjuder.

Slänger i ett helt paket curry på 200 gram, 2x100. Till detta lade jag även till två matskedar Worchestershiresås, två matskedar ketchup och två matskedar honung (tips av min japanska kompis jag träffade i Japan).

Jag börjar röra om försiktigt.

Resultatet är att det blir som soppa, och inte den krämiga. Försök 2 misslyckades alltså också
Nu följde jag ju t.o.m receptet på baksidan, och inte det jag hittade på nätet som var flum.
Borde jag prova ÄNNU mindre vatten nästa gång? Typ 8-9 DL kanske? Skulle gjort som Buffedbygod skrev, prova med lite i början, för när man inte ens kan följa receptet på baksidan utan att det blir soppa är det illa...

Edit: Okej, lät jag den sjuda i 20 minuter till så blev det ok. Så 10 minuter räckte inte, som receptet sade. Det måste reducera som fasen.

En japansk "cup" är bara 200ml, du använde amerikansk cup-size. Så var det mysteriet löst...
Citera
2018-11-13, 09:08
  #23
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
En japansk "cup" är bara 200ml, du använde amerikansk cup-size. Så var det mysteriet löst...
Det står dock amerikanska cups på baksidan, det som var grejen
Ännu bättre, det stod t.o.m konverterat för oss européer, att en cup var 240 ml.
Citera
2018-11-21, 17:55
  #24
Medlem
Det är mycket enkelt. Börja med väsentligt mycket mindre vattenmängd. Späda kan du göra sen till lagom konsistens. Det måste koka också. Rör annars ned några msk potatismjöl/maizena i kallt vatten, som du sedan tillsätter för tjockare konsistens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback