Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 15:34
  #1
Medlem
scraftys avatar
#intedinhora är någon sorts organisation som menar att sexköp per automatik innebär övergrepp. Häromdagen gick jag in på deras Instagram och ställde frågan: "om sexköp är övergrepp - är det då inte slaveri att anställa människor för vanliga jobb?". Jag var väldigt lugn och saklig och ville gärna just ha en sådan debatt, till skillnad från dem som svarade med personpåhopp. Jag blev blockad idag och verkar ha fått mina kommentarer raderade (?) för att motargument från deras sida saknades.

Jag såg nyligen att en sexarbetande tjej också hade lämnat en kritisk och högst saklig kommentar på deras Instagram. Denna kommentar gick strax efteråt inte att finna heller. Jag antar att hon blev blockad.

Varför är dessa moralister så rädda att ta debatten? Jag skulle gärna höra argument för att sexköp per automatik skulle vara övergrepp.
Citera
2018-09-20, 15:42
  #2
Medlem
Krusensnorres avatar
Du sa det ju själv, de har inga motargument. Iallafall inga sakliga, känsloargument lär det finnas gott om. De såg väl att de inte skulle komma undan med känsloargument emot dig och sexarbetaren så de sket i att lägga fram något istället.
Citera
2018-09-20, 16:12
  #3
Medlem
Väldigt många som ägnar sig åt att sälja sex far ohyggligt illa. Att sälja sex kan ofta vara en fortsättning på självskadebeteende och en konsekvens av tidigare övergrepp etc etc. Jag uppfattar att #intedinhora riktar sig till just dem.

Tror att den som vill diskutera sexhandel mer på ett teoretiskt plan med den typen av frågor som nämns i trådstarten bör leta andra forum än just #intedinhora.
Citera
2018-09-20, 16:38
  #4
Medlem
Idindunuffinzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Väldigt många som ägnar sig åt att sälja sex far ohyggligt illa. Att sälja sex kan ofta vara en fortsättning på självskadebeteende och en konsekvens av tidigare övergrepp etc etc. Jag uppfattar att #intedinhora riktar sig till just dem.

Tror att den som vill diskutera sexhandel mer på ett teoretiskt plan med den typen av frågor som nämns i trådstarten bör leta andra forum än just #intedinhora.

I vanlig ordning, ge kvinnor NOLL ansvar, mer eller mindre omyndigförklara dem, men de ska samtidigt ha samma rättigheter och privilegier.

Vill du höra om "ohyggligt illa"? Alla de tusentals män som dör varje år när de genomför sina riktiga jobb, istället för att ligga på rygg och låta torskar använda din kropp. Det är riktigt traumatiskt att sära på benen, men det är inget problem med att få lemmar bortsprängda i krig.
Citera
2018-09-20, 16:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idindunuffinz
I vanlig ordning, ge kvinnor NOLL ansvar, mer eller mindre omyndigförklara dem, men de ska samtidigt ha samma rättigheter och privilegier.

Vill du höra om "ohyggligt illa"? Alla de tusentals män som dör varje år när de genomför sina riktiga jobb, istället för att ligga på rygg och låta torskar använda din kropp. Det är riktigt traumatiskt att sära på benen, men det är inget problem med att få lemmar bortsprängda i krig.


Ärligt talat, jag fattar tyvärr inte poängen med ditt inlägg.
Citera
2018-09-20, 17:23
  #6
Medlem
Då får du väl försöka här.

Prostitution är ju en mångbottnad och svår fråga. Som liberal (i den betydelsen att vad man gör som inte skadar andra bör andra inte heller ha synpunkter på - och inte jag vill försörja halva världen; att man ska behöva förklara det säger väl allt om tiden) är det å ena sidan jätte enkelt. Vad två personer gör är väl upp till dom så länge det är frivilligt. Man skulle till och med kunna anföra argument i stil med att alla relationer handlar om ett utbyte; du får nyttja min kropp om jag får din - finns det inget eller ringa intresse åt ena hållet så bör det kompenseras på något sätt.

Man bör ju lägga bort hela traffickingbiten direkt, det är väl ingen som står upp för det.

Men sex är en så både unik och central del av att vara människa, hela vår natur och kultur hänger till stora delar samman med detta faktum. Detta gör att man inte kan eller bör jmf sexarbete med något random lönejobb. Det finns en laddning, över många dimensioner i vårt samhälle som saknar motstycke.

Vi har någon kulturell idé om att ett status quo, som går ut på att män ska jaga och kvinnor ska vägra. Det finns evolutions-psykologiska förklaringar till detta, men det är ovidkommande i nuläget. Om man generaliserar det lite grand kan man väl säga att både kvinnor och män, båda förlikar sej med detta faktum, för att det ger båda fördelar på grupp nivå. Båda vet att monogami är testosteron re-distribution (som någon sa i Billions) och utan rådande rollfördelning skulle, mkt tillspetsat, 20% av alla män få ligga hela tiden och kvinnorna skulle vara ensamma förutom dom 20% bästa. Så i den heterosexuella sfären, har man, även om det fuskas lite, kommit fram till att monogami funkar bra. Man ger sin sexuella exklusivitet mot partnerskap, från båda sidor.

Baksidan av detta är ju då att promiskuitet, från kvinnanssida, devalverar värdet på exklusiviteten; från den manliga sida är det mer ett tecken på att hanen i fråga är eftertraktad, och därmed revalveras värdet av exklusivitet. Rent teoretiskt skulle man ju kunna ha vänt på resonemanget, men biologin ger vid handen att denna ordning är mest logisk. Jag anser resonemanget håller vatten, helt utan några marxisitiska maktanalyser.

Här kommer då frågan om prositution in som en brandfackla, och man behöver inte vara en normkritisk identitets vänster mupp för att se att detta är i en moralisk gråzon. Visst är det ett sätt för måttligt bemedlade att kringå idén (det riktigt bemedlade behöver inte detta - I pay you to leave) samtidigt devalverar det ju hela exklusivitetsvärdet; det är klart att kvinnorna knorrar - på goda grunder. Att öppna dörren åt andra hållet också, löser inte problemet; dels för att en kvinna inte ska behöva nedlåta sej att betala för något som är gratis och därmed sänka sitt värde än mer.dels för att det hotar hela den hyfsat framgångsrika tvåsamheten. En idé som omhuldas av de allra flesta, oomtvistat manifesterat i populärkulturen och de flesta människors livsmål.

Precis som att det finns kvinnor som helt frivilligt säljer sex (utan underliggande problematik) finns det män som inte ser något problem med att ens dotter väljer yrket. Men båda dessa är ganska få, det göra att det för en individ som väljer att sälja sex kommer att ha ett stort stigma att bära. Inte ens om man är emot en kriminalisering, är man väl för att flickor på 15-16 säljer sex?

Så nej, det är inte en sysselsättning som andra. Därmed inte sagt att den bör vara kriminaliserad; men precis som med narkotika, gamling och andra potentiellt, för såväl individ som samhälle, negativa fenomen, bör den adresseras med aktsamhet.

Vänsterns syn på det hela är mer i linje med att eftersom män alltid förtrycker kvinnor så gör dom det nu också; kvinnor ska vara fria och starka - men inte få utnyttja en komperativ fördel som ett attraktivit utseende skulle kunna utgöra. Allt dravel om osynliga kontrakt är ju bara icke normkritiskt nonsens, vi ser inte ner på sexarbetare utan vi vill skydda dom från sej själva och de förtryckande CIS männen. Dom kunde inte bry sej mindre om gay sexhandel.

Visst finns det mkt av hora och madonna problematik hos män, men kvinnor har ju minst lika mkt nalle och bock problematik. Spelet är riggat på detta sätt, och det är inte så lätt att ändra på även om man skulle vilja; det stora flertalet är ju vinnare på det. Prostitition är inte oproblematiskt ur någon aspekt, men det ironiska är att många av anledningarna jag ser somproblematiska beror just på det orsaker som vänstern vill motarbeta.
Citera
2018-09-20, 22:17
  #7
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
#intedinhora är någon sorts organisation som menar att sexköp per automatik innebär övergrepp. Häromdagen gick jag in på deras Instagram och ställde frågan: "om sexköp är övergrepp - är det då inte slaveri att anställa människor för vanliga jobb?". Jag var väldigt lugn och saklig och ville gärna just ha en sådan debatt, till skillnad från dem som svarade med personpåhopp. Jag blev blockad idag och verkar ha fått mina kommentarer raderade (?) för att motargument från deras sida saknades.

Jag såg nyligen att en sexarbetande tjej också hade lämnat en kritisk och högst saklig kommentar på deras Instagram. Denna kommentar gick strax efteråt inte att finna heller. Jag antar att hon blev blockad.

Varför är dessa moralister så rädda att ta debatten? Jag skulle gärna höra argument för att sexköp per automatik skulle vara övergrepp.


Har du möjlighet att ta ett screenshot så gör gärna det, det här är guld!
Citera
2018-09-22, 06:45
  #8
Medlem
#intedinhora bryter ju mot mönstret inom Me Too. Där övriga delar riktar in uppmärksamheten på förövare och överträdelser inom olika branscher så attackerar de sexarbete som fenomen. Vilket är tråkigt, men kanske ändå på nån nivå förståligt; dessa trasiga tjejer har väl blivit väldigt illa behandlade, och tror att det alltid går till på det sättet. Dock trist att de inte vill föra en saklig debatt (glåpord och sånt förstår jag däremot om de raderar).
Citera
2018-11-03, 12:26
  #9
Medlem
#intedinhora

Vill bara reflektera lite över artikeln:
https://www.svd.se/vi-horor-ar-din-d...r-din-flickvan

Kort citat:
Citat:
När #metoouppropen publicerades i november förra året kände Daniella att det var så mycket hon ville berätta. Men hon vågade först inte, hon trodde inte någon skulle bry sig om hennes vittnesmål.

– För jag har ju gått till mina våldtäkter själv. Jag trodde att andra tjejer skulle äcklas av mig. "Du ska inte komma här och ta uppmärksamhet från de riktiga övergreppen", typ. Det klassiska, att en hora kan inte bli våldtagen.

"Jag har känt…att det inte finns plats för sådana som mig i #metoorörelsen. Som tyckte att jag kommer ändå alltid att bli våldtagen. Jag kommer aldrig ha makten att bestämma över min egen kropp för den var aldrig någonsin min att behålla. När jag då beslutade mig för att jag lika gärna kunde bli våldtagen och få betalt för det. /…/ Männen som betalade för mig. Som sedan tog sig friheter att spotta och kissa på mig. Slå mig, bända mig i helt onaturliga ställningar … tvinga ner sitt könsorgan så långt ner i min hals att jag fick blödande sår.. sätta mig i koppel för att sedan knivhota mig. /…/ De ska få bära skammen. Inte jag. Inte mina medsystrar."

Hon säger att hon skrev det driven av en vrede. Berättar hur chockad hon blev av alla kommentarer och likes. Från kända skådespelare och andra kvinnor hon beundrar.

Frågan är varför man går med på dessa fruktansvärda övergrepp? För att finansiera ett missbruk?
Jag tänker att detta som de pratar om inte bara är sexköp, det är någon form av betalda våldtäktsrollspel.

Hade de mått lika dåligt av simpla sexuella möten med vaniljsex mot en 500-ing?
Kanske var det detta de hade tänkt sig från början, men hamnade i stället i händerna på psykos som vill se dem blöda till döds medan de åt avföring från golvet?

Finns det då ändå inte ett behov av en reglerad sexköpsmarknad?

Jag tänker att mycket av problemen de beskriver beror på att befunnit sig hemma i någons lägenhet, ensamma utan någon som höll koll på dem och utan någon uppsättning av regler för sammankomsten.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-11-03 kl. 12:42.
Citera
2018-11-03, 12:53
  #10
Medlem
BlueStars avatar
Sammanfogade de här två trådarna då de ändå rör en diskussion om samma hashtag. Synpunkter på detta tas via PM, inte i tråden.

/Mod
Citera
2018-11-07, 00:02
  #11
Medlem
Enjoyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Vill bara reflektera lite över artikeln:
https://www.svd.se/vi-horor-ar-din-d...r-din-flickvan

Kort citat:


Frågan är varför man går med på dessa fruktansvärda övergrepp? För att finansiera ett missbruk?
Jag tänker att detta som de pratar om inte bara är sexköp, det är någon form av betalda våldtäktsrollspel.

Hade de mått lika dåligt av simpla sexuella möten med vaniljsex mot en 500-ing?
Kanske var det detta de hade tänkt sig från början, men hamnade i stället i händerna på psykos som vill se dem blöda till döds medan de åt avföring från golvet?

Finns det då ändå inte ett behov av en reglerad sexköpsmarknad?

Jag tänker att mycket av problemen de beskriver beror på att befunnit sig hemma i någons lägenhet, ensamma utan någon som höll koll på dem och utan någon uppsättning av regler för sammankomsten.
Häller med. Hade de arbetat på bordell så skulle det inte funnits behov att ett meto för dessa tjejer. Sluta hora eller dra till Tyskland och gör det säkert och reglerat!
Citera
2018-11-07, 03:40
  #12
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
#intedinhora är någon sorts organisation som menar att sexköp per automatik innebär övergrepp. Häromdagen gick jag in på deras Instagram och ställde frågan: "om sexköp är övergrepp - är det då inte slaveri att anställa människor för vanliga jobb?". Jag var väldigt lugn och saklig och ville gärna just ha en sådan debatt, till skillnad från dem som svarade med personpåhopp. Jag blev blockad idag och verkar ha fått mina kommentarer raderade (?) för att motargument från deras sida saknades.

Jag såg nyligen att en sexarbetande tjej också hade lämnat en kritisk och högst saklig kommentar på deras Instagram. Denna kommentar gick strax efteråt inte att finna heller. Jag antar att hon blev blockad.

Varför är dessa moralister så rädda att ta debatten? Jag skulle gärna höra argument för att sexköp per automatik skulle vara övergrepp.
Instagram är inget debattforum. Det är inget unikt för #intedinhora att moderera kommentarer.

Du är uppenbarligen själv rädd för att ta debatten eftersom du för den i ett anonymt internetforum.
Varför tar inte du debatten öppet, sakligt och lugnt under eget namn? Allt som behövs är ju ett Instagramkonto.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback