Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 14:35
  #1
Medlem
Funderar på att köpa ny bil och i sådana finns det ju en slags sändare i däcken, däckvarnare, som ger signal på skärmen om det är punktering eller för lite luft.

Min fråga, kan däckfirman flytta sändaren till vinterdäck när man skiftar för säsongen? Ja, jag vet inget om hur dessa sändare funkar, men skulle vara bra att veta.

Tacksam för hjälp.
Citera
2018-09-20, 15:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Funderar på att köpa ny bil och i sådana finns det ju en slags sändare i däcken, däckvarnare, som ger signal på skärmen om det är punktering eller för lite luft.

Min fråga, kan däckfirman flytta sändaren till vinterdäck när man skiftar för säsongen? Ja, jag vet inget om hur dessa sändare funkar, men skulle vara bra att veta.

Tacksam för hjälp.

Sändaren sitter fastskruvad från insidan av fälgen. Så om du har en uppsättning vinterhjul utan dessa så låter det ju som det skulle vara billigare och köpa 4 st till dessa fälgar än att ta bort däcken på sommarfälgarna samt sändarna varje säsong. Eller skita i det och aningen låta lampan lysa eller stänga av det som går på de flesta bilar.

Sen så saknar många bilar dessa sändare och istället använder absgivarna som sändare i princip. Detta är ju att föredra då man slipper byta batteri var 5:e år samt man kan sätta dit vilka fälgar som helst utan att bry sig om sändare i fälgarna.

Sändare ligger väl runt 700kr styck gissar jag på om du ändå vill ha dessa. Sedan ska de paras ihop med bilen så där blir det lite mera pengar som flyr din plånbok.

Lycka till.
Citera
2018-09-20, 15:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Funderar på att köpa ny bil och i sådana finns det ju en slags sändare i däcken, däckvarnare, som ger signal på skärmen om det är punktering eller för lite luft.

Min fråga, kan däckfirman flytta sändaren till vinterdäck när man skiftar för säsongen? Ja, jag vet inget om hur dessa sändare funkar, men skulle vara bra att veta.

Tacksam för hjälp.

Utan att vara expert på bilar tror jag inte det är så det funkar. På vår bil, som förvisso inte har den senaste tekniken på alla områden, så är det så att det finns en sensor som känner av hur bilen rullar och utifrån det avgör om det är dåligt med luft i något hjul.

Man nollställer däcktrycket när man vet att däcken är pumpade eller efter man bytt däck och då är det liksom grundläget. Sedan känner bilen av ifall någonting förändras och varnar. Den funktionen sitter i bilen, inte i däcken.
Citera
2018-09-20, 15:22
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Utan att vara expert på bilar tror jag inte det är så det funkar. På vår bil, som förvisso inte har den senaste tekniken på alla områden, så är det så att det finns en sensor som känner av hur bilen rullar och utifrån det avgör om det är dåligt med luft i något hjul.

Man nollställer däcktrycket när man vet att däcken är pumpade eller efter man bytt däck och då är det liksom grundläget. Sedan känner bilen av ifall någonting förändras och varnar. Den funktionen sitter i bilen, inte i däcken.
Så kallad indirekt mätning. Sensorerna känner av rotationshastighet på hjulet.
Citera
2018-09-20, 15:32
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Det finns två olika system för däcktrycksövervakning TPMS

1. DIREKT - Mäter lufttrycket i alla däck via batteridrivna sensorer i varje hjul.
2. INDIREKT - Mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet.

Har du 1 på din bil måste du köpa vinterhjul med samma typ av sensor som du har på din bil samt kalibrera in dom på verkstaden. (Du kan också be verkstaden stänga av TPMS varningen på vinterhjulen och köpa utan sensor men det är inte att rekommendera)

Har du 2 på din bil så kan du köpa vilka vinterdäck och fälgar som helst och kalibrera dom själv med bilens inbyggda system för det. (Montera hjulen, kolla så att alla har rekommenderat däcktryck samt trycka ok på displayen och aktivera varningssignal för maxhastighet för vinterhjul om du vill ha det)
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-09-20 kl. 15:37.
Citera
2018-09-20, 19:35
  #6
Medlem
sucuks avatar
TPMS är ett gissel vi här i norden får dras med för att våra sydligare grannar i EU är dåliga på att kolla lufttrycket i däcken. Vi är iof lika dåliga på det häruppe i norden men vi byter däck två gånger om året och därmed undviks problemet lågt lufttryck till största delen.

Vill man slippa betala dyrt och har sensorer i varje däck så är detta troligen vettigaste sättet att få stopp på varningar i instrumentpanelen https://www.youtube.com/watch?v=XXOPocPqNE0

Underbar analog lösning på ett korkat digitalt problem
Citera
2018-09-20, 20:26
  #7
Medlem
Fuzzs avatar
Köpte sensorer från kina det blev ungefär halva priset(650-700 istället för typ 1700 för 4st) jämfört med eftermarknads i sverige. Fungerar fortfarande bra (efter 1 år)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback