Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 14:10
  #1
Medlem
Sven2s avatar
Jag jobbar som Software utvecklare. Och jag tänker att lämna jobbet friviligt och använda akassa för ett år och sen hitta ett annat jobb i IT. Kommer det att bli svårare att hitta jobb eftersom jag har inte jobbat sista år?
Citera
2018-09-20, 14:22
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Det beror på hur du informerar om det. Om du har valt att ta ett sabbatsår för att t.ex ta hand om din sjuka mamma betyder det att du är medkännade son eller dotter. Om du tagit sabbatsår för att leva på a-kassa som ska vara till hjälp för de som ofrivilligt blivit arbetslösa, och använt tiden för att lalla runt i Sydostasien, så skulle jag inte anställa dig.
Citera
2018-09-20, 14:26
  #3
Medlem
TheAceOfHeartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag jobbar som Software utvecklare. Och jag tänker att lämna jobbet friviligt och använda akassa för ett år och sen hitta ett annat jobb i IT. Kommer det att bli svårare att hitta jobb eftersom jag har inte jobbat sista år?

Det är ju alltid lättare att hitta ett annat jobb när man redan har ett. Men jag förstår inte varför det skulle vara några problem för dig att hitta jobb efter ett år på a-kassa.

Du lär nog inte ha svårt med att hitta jobb som Software utvecklare.
Citera
2018-09-20, 14:35
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Så länge du kan motivera luckan med att du reste, jobbade på egna projekt eller vad som helst lär det inte vara några problem alls att hitta ett nytt jobb.
Citera
2018-09-20, 15:00
  #5
Medlem
Inga problem. Blir vanligare med fler hopp mellan arbetsgivare, sidoprojekt, någon som satsar på en hobby, omskolar sig, "hittar sig själv" och whatnot.

Kör på
Citera
2018-09-20, 15:50
  #6
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Så länge du kan motivera luckan med att du reste, jobbade på egna projekt eller vad som helst lär det inte vara några problem alls att hitta ett nytt jobb.
Menar du att det inte skulle funka att hänvisa till det faktum att formellt lönearbete är ett förlegat & själsdödande 1800-talsfenomen?
Citera
2018-09-20, 16:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag jobbar som Software utvecklare. Och jag tänker att lämna jobbet friviligt och använda akassa för ett år och sen hitta ett annat jobb i IT. Kommer det att bli svårare att hitta jobb eftersom jag har inte jobbat sista år?
Säkrare o söka medans du jobbar men gör som du vill. Alltid klarar man sig =)
Citera
2018-09-20, 16:17
  #8
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag jobbar som Software utvecklare. Och jag tänker att lämna jobbet friviligt och använda akassa för ett år och sen hitta ett annat jobb i IT. Kommer det att bli svårare att hitta jobb eftersom jag har inte jobbat sista år?
Om du ska "använda a-kassa" så ställs det lite krav på dig. Glöm inte det. Och som utvecklare så kan det kanske uppfattas som lite märkligt att du inte fått något napp på alla de ansökningar du måste skicka in till potentiella arbetsgivare under ett helt år. Men det går ju förstås att skriva en ansökan med undermeningen "anställ mig inte, jag vill leva på a-kassa". Men när du väl sedan verkligen vill ha ett jobb inom branschen så kan det ligga dig till last.

Och som sagts tidigare, det är alltid lättare att få ett nytt jobb om man redan har ett.

Dessutom; 45 dagars karens, 9 veckor. Så där försvinner en hel del av året.
__________________
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-09-20 kl. 16:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback