Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 14:10
  #1
Medlem
Sven2s avatar
Jag jobbar som Software utvecklare. Och jag tänker att lämna jobbet friviligt och använda akassa för ett år och sen hitta ett annat jobb i IT. Kommer det att bli svårare att hitta jobb eftersom jag har inte jobbat sista år?
Citera
2018-09-20, 14:22
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Det beror på hur du informerar om det. Om du har valt att ta ett sabbatsår för att t.ex ta hand om din sjuka mamma betyder det att du är medkännade son eller dotter. Om du tagit sabbatsår för att leva på a-kassa som ska vara till hjälp för de som ofrivilligt blivit arbetslösa, och använt tiden för att lalla runt i Sydostasien, så skulle jag inte anställa dig.
Citera
2018-09-20, 14:26
  #3
Medlem
TheAceOfHeartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Jag jobbar som Software utvecklare. Och jag tänker att lämna jobbet friviligt och använda akassa för ett år och sen hitta ett annat jobb i IT. Kommer det att bli svårare att hitta jobb eftersom jag har inte jobbat sista år?

Det är ju alltid lättare att hitta ett annat jobb när man redan har ett. Men jag förstår inte varför det skulle vara några problem för dig att hitta jobb efter ett år på a-kassa.

Du lär nog inte ha svårt med att hitta jobb som Software utvecklare.
Citera
2018-09-20, 14:35
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Så länge du kan motivera luckan med att du reste, jobbade på egna projekt eller vad som helst lär det inte vara några problem alls att hitta ett nytt jobb.
Citera
2018-09-20, 15:00
  #5
Medlem
Inga problem. Blir vanligare med fler hopp mellan arbetsgivare, sidoprojekt, någon som satsar på en hobby, omskolar sig, "hittar sig själv" och whatnot.

Kör på
Citera
2018-09-20, 15:50
  #6
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Så länge du kan motivera luckan med att du reste, jobbade på egna projekt eller vad som helst lär det inte vara några problem alls att hitta ett nytt jobb.