Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-21, 22:25
  #25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Förstår ärligt talat inte vad företagen tror att de tjänar på det. Så fort individen jobbat ihop lite erfarenhet så kommer de sticka och höja sin lön med 10-30% på en gång. Vill man att folk ska stanna måste man ju kunna belöna intern erfarenhet. Särskilt inom yrkesområden som du nämner, där folk lätt kan byta runt mellan olika jobb.

Ja, så har jag också alltid reflekterat över det. I synnerhet de gånger jag inte fått ett jobb med motivering att jag varit "överkvalificerad" för jobbet. Detta trots att jag listat mina meriter och referenser i CV:et samt att bolagen vetat om dessa redan innan intervjun. Har som sagt haft goda skäl att tro att de slutliga kandidaterna blivit erbjudna skamlöner. För mig är det också uppenbart att man som underbetald medarbetare tar första bästa chans att lämna, men rekryterare vill som bekant helst ha superintelligenta övermänniskor som begär en lös klart under vad som är marknadsmässigt för att de ska vara nöjda.
Citera
2018-09-21, 22:44
  #26
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det beror såklart på var gränsen går för "orealistiskt högt", men för många arbetsgivare anses marknadsvärdena för tjänstemannalöner dessvärre vara orealistiskt höga. Helst ska en nyexad ingenjör med flera acceptera 25.000 tkr i månaden, medan en sökande med kvalificerad utbildning samt 4-5 års erfarenhet ska acceptera 32.000 tkr. Har själv varit med om att rekryterare tittar snett på mig då jag nämnt fullkomligt rimliga löneanspråk (sett till min utbildning, min erfarenhet samt marknadsläget för liknande jobb). Tyvärr ses ett sådant beteende inte som lika oseriöst.

Så kan det givetvis vara, man får dock ta höjd för att olika industrier betalar olika mycket för samma position.

Vad som ses som fullt rimligt hos Klarna kan ses som helt tokigt och oseriöst hos HM.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback