Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 09:04
  #1
Medlem
Tja har en fråga. Ifall en person som är under 15 blir tagen för t.ex skadegörelse. Vi säger att han slår sönder en busskur. Alltså inget som är mot en privatperson utan mot något som ägs av alla skattebetalare. Är det stor chans att man får böter? Intressant å veta bara
Citera
2018-09-20, 09:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudlarmedris
Tja har en fråga. Ifall en person som är under 15 blir tagen för t.ex skadegörelse. Vi säger att han slår sönder en busskur. Alltså inget som är mot en privatperson utan mot något som ägs av alla skattebetalare. Är det stor chans att man får böter? Intressant å veta bara


inte han som får böter det är föräldrarna som får betala det
Citera
2018-09-20, 09:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudlarmedris
Tja har en fråga. Ifall en person som är under 15 blir tagen för t.ex skadegörelse. Vi säger att han slår sönder en busskur. Alltså inget som är mot en privatperson utan mot något som ägs av alla skattebetalare. Är det stor chans att man får böter? Intressant å veta bara
Om det nu finns någon så dum och "cool" snubbe hoppas jag på att han åker på SOC omhämdertagande eller får en fet böter så föräldrarna blir nöjda.


Citat:
Begår en person under 15 år ett brott kan den personen dock bli föremål för andra samhällsingripanden än brottspåföljd som socialtjänsten beslutar om. Är man under 15 kan man även bli skyldig att utge skadestånd.
Citera
2018-09-20, 10:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudlarmedris
Tja har en fråga. Ifall en person som är under 15 blir tagen för t.ex skadegörelse. Vi säger att han slår sönder en busskur. Alltså inget som är mot en privatperson utan mot något som ägs av alla skattebetalare. Är det stor chans att man får böter? Intressant å veta bara
Böter får man inte om man inte är straffmyndig då böter är en form av straff. Dock kan 15-åringen behöva betala skadestånd. Det blir då något som följer honom till dess han betalt. Kan bli mycket kännbart i längden att starta sitt vuxenliv så.
Citera
2018-09-20, 10:51
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudlarmedris
Tja har en fråga. Ifall en person som är under 15 blir tagen för t.ex skadegörelse. Vi säger att han slår sönder en busskur. Alltså inget som är mot en privatperson utan mot något som ägs av alla skattebetalare. Är det stor chans att man får böter? Intressant å veta bara

Chans? Varför vill någon ha böter?

Risken för skadestånd är dock överhängande om vederbörande blir tagen.
Citera
2018-09-20, 10:56
  #6
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
inte han som får böter det är föräldrarna som får betala det

Böter kan bara den som blir dömd för ett brott få. Skadeståndet däremot kan säkert falla på föräldrarna.
Citera
2018-09-20, 11:37
  #7
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudlarmedris
Tja har en fråga. Ifall en person som är under 15 blir tagen för t.ex skadegörelse. Vi säger att han slår sönder en busskur. Alltså inget som är mot en privatperson utan mot något som ägs av alla skattebetalare. Är det stor chans att man får böter? Intressant å veta bara


Böter får man inte, däremot så åläggs föräldrarna att betala för den skada man utfört, och om föräldrarna sedan är rådiga, så mäter de ut den summan från ens månadspeng fram tills dess att skadan är betald.

Been there, done that. I mitt fall blev det 2 år med halverad månadspeng.
Citera
2018-09-20, 12:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Böter kan bara den som blir dömd för ett brott få. Skadeståndet däremot kan säkert falla på föräldrarna.


så vart det inte när jag växte upp då sa dom att dom inte kan ge barnen böter och då hamnar det automatiskt på päronen ( men visst detta kanske var för 15-20 år sen kunde inte varit äldre än 10 när vi panga prästens ruta )
Citera
2018-09-20, 15:33
  #9
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
så vart det inte när jag växte upp då sa dom att dom inte kan ge barnen böter och då hamnar det automatiskt på päronen ( men visst detta kanske var för 15-20 år sen kunde inte varit äldre än 10 när vi panga prästens ruta )

Då skulle jag tro att dom använde ordet böter på fel sätt. Ibland pratar man ju om böter i vardagslag fastän man egentligen menar t ex tilläggsavgifter, felparkeringsavgifter eller liknande. Antagligen skadeståndet dom egentligen pratade om.
Citera
2018-09-20, 15:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Då skulle jag tro att dom använde ordet böter på fel sätt. Ibland pratar man ju om böter i vardagslag fastän man egentligen menar t ex tilläggsavgifter, felparkeringsavgifter eller liknande. Antagligen skadeståndet dom egentligen pratade om.


ingen anning men dom sa det att det kommer hamna på mina päron i stället då jag vart under 15 men hade jag varit 15

men igentligen så tycker man att man borde fått straff arbete i stället tror det avskräcker lite bättre än böter
Citera
2018-09-20, 17:22
  #11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
ingen anning men dom sa det att det kommer hamna på mina päron i stället då jag vart under 15 men hade jag varit 15

men igentligen så tycker man att man borde fått straff arbete i stället tror det avskräcker lite bättre än böter
Då handlar det garanterat om ersättningen för det förstörda (skadeståndet). Böter kan man bara få om man döms för brott vilket inte kan ske om man inte är straffmyndig. Kostnaden för att ersätta det förstörda kan däremot mycket väl hamna på päronen eftersom dom är ansvariga för sina minderåriga barn.
Citera
2018-09-21, 07:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
ingen anning men dom sa det att det kommer hamna på mina päron i stället då jag vart under 15 men hade jag varit 15

men igentligen så tycker man att man borde fått straff arbete i stället tror det avskräcker lite bättre än böter

Straffarbete är inte något som svensk domstol dömer ut, däremot finns numera ungdomstjänst. Notera att det fortfarande är aktuellt endast för de vilka uppnått 15 års ålder. I Danmark lär man vara i färd med att sänka straffmyndighetsåldern för att kunna hantera unga förbrytare, 12 år är föreslagit, de har haft 14 sedan ett antal år.
Ser att 15 anges för Danmark på sina håll också. För trådens vidkommande är egentligen enbart svensk gräns intressant (15).
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2018-09-21 kl. 07:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback