Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-20, 03:34
  #13
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Menar inte att du ska lägga ner massor tid på det, det vore mest kul om någon visste.

Tack för dina svar.

Nejdå, jag har daglig kontakt med honom så det är ju bara att jag försöker komma ihåg att fråga honom. Inte säkert att han vet heller, det förhandlades säkert på rederi-nivå...

Bara kul att kunna stå till tjänst.
Citera
2018-09-20, 03:37
  #14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nejdå, jag har daglig kontakt med honom så det är ju bara att jag försöker komma ihåg att fråga honom. Inte säkert att han vet heller, det förhandlades säkert på rederi-nivå...

Bara kul att kunna stå till tjänst.
Det är väl det här som är kul med Flashback: Någon ställer en udda fråga, och så sitter någon därute och vet :-)

Har du koll på hur mycket bränsle ett skepp drar?
Citera
2018-09-20, 03:48
  #15
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är väl det här som är kul med Flashback: Någon ställer en udda fråga, och så sitter någon därute och vet :-)

Har du koll på hur mycket bränsle ett skepp drar?

I marschfart på runt 21 knop så drar de säkert några kubikmeter per timme. Bortsett från Viking Grace då förstås som går på biogas + ett "mekaniskt rotorsegel"...
Citera
2018-09-20, 08:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tack! Kul info :-)

Vad kostar det att lägga till i exempelvis Värtahamnen, med ett så stort skepp?

Det är en hel djungel av avgifter...

"Prislistor för Stockholms Hamnar
I prislistan hittar du fartygshamnavgifter, varuhamnavgifter och miljörelaterade rabatter samt hamnavgifter för skärgårdsfartyg, slussavgifter, färskvatten och elektricitet med mera."
https://www.stockholmshamnar.se/om-oss/prislistor/
.
Citera
2018-09-20, 09:28
  #17
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
I marschfart på runt 21 knop så drar de säkert några kubikmeter per timme. Bortsett från Viking Grace då förstås som går på biogas + ett "mekaniskt rotorsegel"...

AHA, är det alltså en framdrivningsutrustning! Jag mötte den båten i somras, och kunde inte en googla fram vad det var för märklig jättetub som stack upp.
Citera
2018-09-20, 21:53
  #18
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är väl det här som är kul med Flashback: Någon ställer en udda fråga, och så sitter någon därute och vet :-)

Har du koll på hur mycket bränsle ett skepp drar?

Räkna med ungefär 5000 liter per dygn enbart för att hålla de mest basala systemen igång.

Vi full fart så går det däremot åt ungefär 70 kubikmeter per dygn. Mellan tummen och pekfingret lite beroende på vilken av färjorna det är.
Citera
2018-09-20, 21:54
  #19
Medlem
Andremasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
AHA, är det alltså en framdrivningsutrustning! Jag mötte den båten i somras, och kunde inte en googla fram vad det var för märklig jättetub som stack upp.

Om jag inte minns helt fel så skulle rotorseglet göra en besparing på ungefär 5% i bränsleförbrukning.
Citera
2018-09-20, 21:57
  #20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Om jag inte minns helt fel så skulle rotorseglet göra en besparing på ungefär 5% i bränsleförbrukning.
Vilket ger 1.500:-/h i besparing, om dina siffror stämmer och om man räknar med en tia/liter.
Citera
2018-09-21, 16:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andremask
Om jag inte minns helt fel så skulle rotorseglet göra en besparing på ungefär 5% i bränsleförbrukning.
300ton LNG beräknar de att spara, svårt att hitta något om hur många procent det är av den totala förbrukningen.
Det nya fartyget som de har beställt beräknar man ska spara 4,26% med hjälp av två rotorsegel, fartyget kommer att ha ungefär samma mått som Grace men med modifieringar på köl och botten för att få det än mer miljövänligt.
Maersk Pelikan har fått två stycken rotorsegel på 30m där man räknar med en besparing på 7-10%,lyckas de med att spara 10% så motsvarar det 2,7 miljarder kronor om året, inte illa.
Citera
2018-09-21, 16:57
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det går ganska många år mellan att färjan sätts i torrdocka. Men det är klart, ligger man still större delen av tiden lär det nog bli mer växtlighet och liknande på skrovet.
Vikings fartygsskrov borstas av dykare flera gånger per år, så TS får väl hyra in dem alternativt köpa giftbottenfärg av Åsa Romson.
__________________
Senast redigerad av lokalen 2018-09-21 kl. 17:20.
Citera
2018-09-21, 17:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det är väl det här som är kul med Flashback: Någon ställer en udda fråga, och så sitter någon därute och vet :-)

Har du koll på hur mycket bränsle ett skepp drar?

Silja Line hade reklam med lite fakta för länge sedan när deras nya fartyg MS/Svea och Wellamo hade sina premiärer bl,a gjordes jämförelser med bilen Golf av någon anledning, bränsleförbrukningen för en golf var 0,8 liter bensin milen medan Svea använde sig av 0,8 ton tjockolja per mil. Allt enigt reklamen som fastnade i huvudet det var effektiv pr för motornördar i vartfall. När Viking Grace kom försökte jag leta lite på nätet när det gäller förbrukning men det verkar som om rederierna vill hålla tyst om sådant numera, däremot är de flesta noga med att tala om hur mycket de sparar.
Citera
2018-09-21, 23:09
  #24
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Silja Line hade reklam med lite fakta för länge sedan när deras nya fartyg MS/Svea och Wellamo hade sina premiärer bl,a gjordes jämförelser med bilen Golf av någon anledning, bränsleförbrukningen för en golf var 0,8 liter bensin milen medan Svea använde sig av 0,8 ton tjockolja per mil. Allt enigt reklamen som fastnade i huvudet det var effektiv pr för motornördar i vartfall. När Viking Grace kom försökte jag leta lite på nätet när det gäller förbrukning men det verkar som om rederierna vill hålla tyst om sådant numera, däremot är de flesta noga med att tala om hur mycket de sparar.

Wellamo...väcker många gamla minnen. Den enda färja jag varit ombord på redan i byggnadsskedet vid varvet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback