Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-20, 21:36
  #37
Medlem
Om du inte dricker kaffe där så kan du ta med samma dos hem och dricka det. Men se upp så ingen ser dig när du tar det!
Citera
2018-09-20, 21:39
  #38
Avstängd
Juristchefens avatar
Stöld av kaffe på jobbet behöver inte alls vara olagligt, det är en tolkningsfråga.

Locka fram det ormigaste, ynkryggigaste skitmänniskobeteende du har inom dig och sätt dig ned ett tag och formulera ihop diverse frånskyllningar och bortförklaringar som går ut på att belägga din arbetsgivare med skuld och ansvar för att kaffet finns på arbetsplatsen och att du därför inte kan hållas ansvarig för dina handlingar.

Busenkelt, har själv råkat ut för den här formen av juridik.

Vad är det för kaffe förresten, är det något gott eller är din arbetsgivare en Snik-Hershel?
__________________
Senast redigerad av Juristchefen 2018-09-20 kl. 21:48.
Citera
2018-09-20, 21:45
  #39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Godkväll flashback.

I dagens samhälle så bjuder de flesta arbetsplatser sina anställda på kaffe. Vi har ett särskilt utrymme i anslutning till fikarummet där det finns bunkrat kaffe, te, socker, choklad mm. Ibland när tillfälle ges så snor jag med mig ett paket kaffe så att jag slipper köpa eget. Jag undrar om det är ett lagbrott?
Företaget har ju sagt att kaffet är fritt och jag förstår ju givetvis att det egentligen handlar om kaffe som du dricker under arbetstid. Men om man blir påkommen så kan man ju komma med dåliga undanflykter som att " jag dricker inget under arbetstid- inte mer än rätt att jag tar ett paket" eller " Ni har ju sagt att kaffet är fritt". Ja ni förstår, skulle detta hålla i domstol?

För övrigt har jag inte handlat eget kaffe på tre år.
Är du helt dum i huvudet???

Självklar är det skillnad på det du förtär på plats och om du snor med dig saker ......
Citera
2018-09-20, 21:46
  #40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Stöld av kaffe på jobbet behöver inte alls vara olagligt, det är en tolkningsfråga.

Locka fram det ormigaste, ynkryggigaste skitmänniskobeteende du har inom dig och sätt dig ned ett tag och formulera ihop diverse frånskyllningar och bortförklaringar som går ut på att belägga din arbetsgivare med skuld och ansvar för att kaffet finns på arbetsplatsen och att du därför inte kan hållas ansvarig för dina handlingar.

Busenkelt, har själv råkat ut för den här formen av juridik.
Menar du att inte kan hållas ansvarig för dina handlingar som att inte vet vad man gör?
Citera
2018-09-20, 21:48
  #41
Avstängd
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Menar du att inte kan hållas ansvarig för dina handlingar som att inte vet vad man gör?

Jag har gjort mitt i den här tråden, häppåre!
Citera
2018-09-20, 21:51
  #42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Jag har gjort mitt i den här tråden, häppåre!
Jag känner lika dant, jag ger upp och lämnar tråden
Citera
2018-09-20, 21:53
  #43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Nä men dom har sagt att kaffet är fritt. Då måste väl dom förtydliga om att kaffe är bara fritt under arbetstid

Detta är en juridiktråd, så jag får väl försöka svara så "juridiskt" som bara möjligt:

Kaffet är fritt ("fritt") på din arbetsplats. Menas alltså inte att du kan ta hem kaffepaket, och så skulle nog en eventuell domstol bedöma gärningen.

DÄREMOT: Juridik handlar väldigt ofta om att hitta "kryphål" och jag tror att jag kan hitta ett lämpligt, garanterar dock inte utfallet:

Du fyller en thermos (markeras felstavat, termos är en svensk förvanskning av det registrerade varumärket "Thermos") som du fyller vid jobbets kaffebryggare. Tror ingen bryr sig om detta. -Men juridiskt sett, är det möjligen "missbruk av förtroendeställning vid kaffebryggaren!

På mitt jobb, jag är i chefsposition, tar jag med mig en del saker som behövs för att sköta jobbet hemifrån. Exempelvis papper, pennor och liknande. Detta förväntas av mig, och är helt okej enligt arbetsgivaren, som råkar vara.. hehe. Undertecknad.

Men "sno med sig kaffe" har jag aldrig gjort, oavsett om det är rätt eller ej juridiskt, känns bara "fel".. Dasspapper har hänt med enstaka rulle, då jag suttit på möten på jobbet efter affärernas stängningstid, och det varit slut hemma. Helt okej, enligt arb. giv...

Men du verkar ha satt detta i system, och då har du feltolkat arbetsgivarens "muntliga avtal"/information angående "fritt kaffe på jobbet".

Vill du fortfarande ta med kaffe hem, så bör du fråga arbetsgivaren din om det är okej. Säger chefen ja som svar på frågan, så why not?

(Tänk bara på att Skatteverket kan ha åsikter om detta rent skattetekniskt; fria kanelbullar och kaffe PÅ jobbet är skattefritt, inte att skyffla hem kaffe (eller kanelbullar) som det kanske verkar vara i ditt ärende.) Här är en länk om skatteplikt angående löneförmåner.

"Du är ute och fi(s)kar i grumliga vatten med ditt hemtagna kaffe!"
Citera
2018-09-21, 19:50
  #44
Medlem
Vem0ths avatar
Det är ju stöld helt enkelt, kaffet är till för att förbättra arbetsmoralen. Har själv sett folk plocka på sig köttvaror som passerat sista förbrukningsdag och ja... dem fick sparken.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
(Tänk bara på att Skatteverket kan ha åsikter om detta rent skattetekniskt; fria kanelbullar och kaffe PÅ jobbet är skattefritt, inte att skyffla hem kaffe (eller kanelbullar) som det kanske verkar vara i ditt ärende.) Här är en länk om skatteplikt angående löneförmåner.

Skatteverket försöker driva på att jobbfika skall momsas, fick en sådan nisse tidigare i år som ville införa ändringar som att 200kr dras från personalens lön varje månad som skatt för att ha konsumerat kaffe på lunchen. Min AG sa "ska tänka på saken" och slängde hans visitkort efter besöket. Detta börjar fan bli illa.
Citera
2018-09-21, 19:58
  #45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Det är ju stöld helt enkelt, kaffet är till för att förbättra arbetsmoralen. Har själv sett folk plocka på sig köttvaror som passerat sista förbrukningsdag och ja... dem fick sparken.



Skatteverket försöker driva på att jobbfika skall momsas, fick en sådan nisse tidigare i år som ville införa ändringar som att 200kr dras från personalens lön varje månad som skatt för att ha konsumerat kaffe på lunchen. Min AG sa "ska tänka på saken" och slängde hans visitkort efter besöket. Detta börjar fan bli illa.

Moms respektive löneförmån är inte samma saker. "Kaffe med bulle" är ingen löneförmån, och dessa kostnader kan fortfarande dras av momsmässigt.

Skatteverket lobbar normalt sett inte hos arbetsgivare, det var någon "annan nisse" från någon annanstans, som ville att kaffet skulle kosta för personalen. "Fikakaffe med bulle" beslutar arbetsgivaren om, om det ska bjudas på eller inte.

Men en sak är helt säkert här, kan ristas in i sten som de tio budorden: Som vanlig anställd får man inte "ta med kaffe hem", skäl för avsked och uppsägning i värsta fall. (Så vida inte arbetsgivaren/företaget har aktivt godkänt detta).
Citera
2018-09-21, 20:25
  #46
Medlem
Duerfs avatar
Det är ett brott och naturligtvis kommer folk på jobbet märka att det saknas.
Citera
2018-10-16, 01:12
  #47
Avstängd
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är ett brott och naturligtvis kommer folk på jobbet märka att det saknas.

Ja, naturligtvis märx det när brott begås på arbetsplatsen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback