Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 16:27
  #13
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det var nytt för mig.
Vad används oljan till?
Smörjning av motorn?
Ja. Det och växellådan, tror jag.
Förhoppningsvis finns det någon flygtekniker här på forumet som kan fylla på med detaljer.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Här du någon aning om vilka mängder?
Så här står det i manualen till 737-800.
Minsta mängd olja per motor för att få starta: 12 L + 0,3 L per flight hour

Så planerar man flyga 10 timmar innan man återvänder till basen, måste man alltså ha minst 15 liter olja.
Jag vet inte vad maximal mängd är, men jag skulle gissa på 18-20 liter.
Citera
2018-10-16, 16:38
  #14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja. Det och växellådan, tror jag.
Förhoppningsvis finns det någon flygtekniker här på forumet som kan fylla på med detaljer.

Så här står det i manualen till 737-800.
Minsta mängd olja per motor för att få starta: 12 L + 0,3 L per flight hour

Så planerar man flyga 10 timmar innan man återvänder till basen, måste man alltså ha minst 15 liter olja.
Jag vet inte vad maximal mängd är, men jag skulle gissa på 18-20 liter.
Kul att lära sig något nytt
Citera
2018-10-28, 11:46
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Om det bara handlar om att hålla sig i luften länge, skulle man kunna flyga långsammare och spara motorerna om man bara använde två av motorerna och lät de andra snurra på tomgång (om de inte kan stängas av)?

Avro Vulcan var utrustad med motorer som var släkt med Concodemotorn. Concordes räckvidd var ungefär 7700 km, Vulcan nådde bara 4200 km (Som jämförelse är det ca 2100 km mellan London och Leningrad, som det hette på den tiden). Under Falklandskriget flög Vulcan ungefär 12200 km långa uppdrag (från Ascension island till Falkland). Tydligen fick flygplanen modifieras lite hastigt, men första uppdraget flögs redan 28 dagar efter invasionen. Det krävdes flera lufttankningar, även av tankflygplan.
Med tanke på ksv's inlägg om saker som oljeförbrukning så tvivlar jag på att de flygningarna alltid uppfyllde den civila luftfartens krav, men jobbet blev utfört.
Citera
2018-10-28, 12:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om det bara handlar om att hålla sig i luften länge, skulle man kunna flyga långsammare och spara motorerna om man bara använde två av motorerna och lät de andra snurra på tomgång (om de inte kan stängas av)?
En turbinmotor drar väldigt mycket bränsle för att hålla tillräcklig kompression.

T.ex den Allison som Jet Ranger (klassika polishelikoptern) har, drar ca 100 liter per timme vid såväl tomgång som marscheffekt - 420 hp.

Och stängr man av en modern turbofläktmotor på en airliner helt så skapar den ett hiskeligt luftmotstånd för resterande motorerna...

Större militära flygplan med lufttankningsmöjlighet , kan mycket väl vara försedda med extra stora oljetankar.
Citera
2018-10-28, 12:38
  #17
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
En turbinmotor drar väldigt mycket bränsle för att hålla tillräcklig kompression.

T.ex den Allison som Jet Ranger (klassika polishelikoptern) har, drar ca 100 liter per timme vid såväl tomgång som marscheffekt - 420 hp.

Och stängr man av en modern turbofläktmotor på en airliner helt så skapar den ett hiskeligt luftmotstånd för resterande motorerna...

Större militära flygplan med lufttankningsmöjlighet , kan mycket väl vara försedda med extra stora oljetankar.
Funderade på om det kan vara aktuellt på Airforce 1-planen, de motorerna hänger under vingarna, så det borde vara svårt att klämma in större tankar där. Och att dra oljeledning genom vingarna låter komplicerat.
Citera
2018-10-30, 03:33
  #18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Bortsett oljeförbrukning så borde 1 varv runt jorden vara lätt avklarat, marschhastighet 900km/h distans ~40000km = ~44.4 timmar, det är ingenting mot hur många timmar flygplan avverkar under bara 1år.
Citera
2019-03-28, 23:34
  #19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Ja. Det och växellådan, tror jag.
Förhoppningsvis finns det någon flygtekniker här på forumet som kan fylla på med detaljer.

Så här står det i manualen till 737-800.
Minsta mängd olja per motor för att få starta: 12 L + 0,3 L per flight hour

Så planerar man flyga 10 timmar innan man återvänder till basen, måste man alltså ha minst 15 liter olja.
Jag vet inte vad maximal mängd är, men jag skulle gissa på 18-20 liter.
Har man växellåda i en jetmotor?
Citera
2019-03-29, 01:35
  #20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har man växellåda i en jetmotor?
Jajamensan, bla behöver man ta ut energi för att driva generator.

https://en.wikipedia.org/wiki/Accessory_drive

https://commons.wikimedia.org/wiki/F..._turboprop.jpg

https://www.quora.com/What-is-the-be...an-jet-engines
Citera
2019-04-02, 18:04
  #21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har man växellåda i en jetmotor?
I stort sett alla turbojetmotorer* har en växellåda för att driva hjälpaggregat såsom generator, hydraulpump o dyl. Denna överför bara en liten del av motorns totala effekt.

Ett fåtal jetmotorer har även en växellåda som gör att de olika fläkt-, kompressor- och turbinhjulen kan rotera med olika varvtal, typiskt då att fläkten som är den största mojängen av dem alla roterar med lägre varvtal än resten. I det fallet överförs en ansenlig del av motorns totala effekt via växellådan. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Geared_turbofan

*Det finns jetmotorer som inte är turbojet, alltså utan roterande kompressor och turbin, exempelvis pulsjetmotorer som saknar växellåda men dessa är rariteter och används inte på vanliga trafikflygplan och knappt annars heller.
Citera
2019-04-03, 11:33
  #22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Funderade på om det kan vara aktuellt på Airforce 1-planen, de motorerna hänger under vingarna, så det borde vara svårt att klämma in större tankar där. Och att dra oljeledning genom vingarna låter komplicerat.

Air force one har extra oljetankar av kall typ som kan fylla den varma tanken som sitter i motorn vid behov. Exakt var de sitter vet jag inte, men kanske i motorpylonen.
Citera
2019-04-22, 01:18
  #23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Själva grundrågan...747 kan inte lufttanka.
Om Air Force One är moddad för att göra det vet vi väl inte ?
Citera
2019-04-22, 03:15
  #24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Själva grundrågan...747 kan inte lufttanka.
Om Air Force One är moddad för att göra det vet vi väl inte ?
Den funktionen har slopats av ekonomiska skäl om man ska tro denna sidan.


https://www.popularmechanics.com/mil...air-force-one/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback