Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 21:57
  #49
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoNameWhatsoever
Jag blev sämre av AN verkar vara individuellt.


Hur blev du sämre?

Vissa pratar om Aa. Får man även prata andra droger än alkohol där eller måste alkohol vara huvuddrogen? Har för mig jag läst att AA inte vill veta av narkotikabruk. För många svenssons med alkoholproblem som tycker att dom är bättre än "knarkare" som skulle bli störda.

I min stad finns ingen NA-grupp tyvärr, bara AA. Om jag nu skulle få för mig att jag ville testa nån gång dvs.
Citera
2018-11-08, 01:56
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag råder dig till att skippa sjukvården, eftersom att syftet med den är att du skall tvingas till nykterhet på samhällets villkor. Målet är inte att du skall må bra, utan att du skall hålla käften och betala din skatt. De som säger att du stämplas som missbrukare för resten av livet talar sanning. Du blir misstrodd, och stora delar av sjukvården stängs permanent för dig om du berättar. Rådet är att aldrig någonsin berätta om droganvändning för läkare, och att säga att du är helnykterist om frågan kommer på tal.

Jag råder dig även att skita i XA. Ge inte denna sekt en chans att förgifta dina sinnen med sin nedbrytande religion. Läs mer om dessa sekter i (FB) AA Och NA (Allmän diskussions-tråd).

Du gör helt rätt som tar stöd av tankar på din familj. Jag har själv varit helnykter i över två år på det sättet, så jag vet vad jag talar om. Visst kan det vara tråkigt att vara nykter i början, men du kommer att märka att det blir lättare och lättare. Med tiden så kommer du att finna att det finns energi och utrymme att fylla livet med meningsfulla saker, och till slut så kommer du inte ens att sakna drogerna.

Köp inte allt som sägs här bara för att det låter lite "jag vet hur gången är", tex så säger personen i kommentaren ovan att du gör bäst i att passa dig för AA och NA och den sekten.

Den mannen vet inte vad han snackar om. Gå på ett NA möte för drogerna, eller på AA, om du känner att du medicindricker och själv inte fixar bitarna. Bedöm själv. Sekt är bullshit. Hur många grymt luttrade och cyniska knarkare och alkoholister tror du inte har klivit in där och faktiskt hittat något som hjälper?
Det är ingen sekt. Det är ett självhjälpsprogram där man tillsammans med andra i samma situation följer ett program med tolv ruskigt pragmatiska steg. Visst det är ett sk andligt program, men vadå det är ju där skon klämmer. Mår man inte bra i tillvaron, krökar och drogar man för att få bukt på det som förlorat sitt värde, för att dämpa ångest och oro etc etc, har man sumpat sin naturliga glädje. Vad är det då man har för problem tro?
Jo, problem som ligger på det existentiella planet, på det andliga planet. Därav Andligt program för tillfrisknande från beroendeproblematik.

Och det är ju bara att knalla hem igen om det känns som att det inte är nåt för dig. Det är ingen jävla sekt.

Jag gick på möten för typ 25 år sedan. Jag gick under två års tid typ. Jag tyckte att det var kanon. Har väl aldrig lärt mig så mycket om människan och vår problematik som där. Det blev startskottet till en väldig utveckling. Det slutar ju inte med AA. Det finns inget självändamål med programmet. Det är till för att hålla sig ifrån det som gör en sjuk.

Grymt bra och genomtänkt. Mycket fantastiska människor.
Är det nån som vet vad som är bäst att göra angående vården etc så hittar du dom där. Det finns alltid nån som har bra tips.

Testa och gå dit. Vem vet. Det kanske blir din stora vändning.
Jag plussar stenhårt på NA och AA. Jag är inte med längre, men det har inte med att det är fel att göra. Jag har gått vidare, men började där. Kommer alltid vara glad över att jag gick in genom dom dörrarna en gång för länge sedan.
Citera
2018-11-14, 22:40
  #51
Medlem
Betongbarns avatar
Ett par veckor senare....

Har idag druckit ett par öl, det krävdes för att läsa den här tråden, den startades ändå med grund i mitt eget misslyckande.

Jag är på väg tillbaks!

Går upp 6 på morgonen, drar en löprunda, jobbar åker hem och kämpar mot demonerna...

I helgen kommer frestelsen, födelsedagsfest, kokainet kommer flöda, men jag har i alla fall fått distans till det. Mitt bruk har minskats med iaf 90%, även om det är för mycket så är jag fanemej stolt. Det stora jävla problemet med kokainet är inte att sluta för stunden, det stora problemet är tomheten som infinner sig ca 1 vecka utan. Känslan av "vad ska man göra nu då?".

Just nu är min räddning att jag tidigare varit relativt vältränad och nu, med en öl & koksmage i vägen, letar en väg tillbaks dit. Jag har hittat en ny high så att säga... Jag hoppas den räcker hela vägen ut ur det här...

Till alla er där i mörkret, jag vet hur det är.
Man tror man har kollen, men man har ingen koll alls.
Det är ett helvete

Mvh // BB
Citera
2018-12-17, 22:49
  #52
Medlem
Betongbarns avatar
En månad senare.

Inget kokain! - och en rätt, vad jag tror, vanlig konsumtion av alkohol.
Typ 6 starköl och lite vin varje fredag/lördag.

Det känns bra eller iaf helt okej.
Det sjuka är att bara för att det gått bra ett tag, så är det som någon säger till mig att jag "förtjänar att köpa lite koks". Och just nu är den djävulen väldigt jobbig. Det har lixom inte blivit lättare. Jag känner mig precis lika beroende nu som innan. Bara att bortförklaringarna jag har i bakfickan har blivit värre. Koks-cravings är inte lika starkta men visst är dom där...

Jag kan upprätthålla detta nu, men jag vet-i-fan om jag kommer kunna upprätthålla det ett helt liv.
På ett sätt saknar jag ju som fan att dra koks. "Så länge de e lagom konsumtion lixom".

Trodde man skulle "glömma det", men de gör man ju inte alls.

// BB
Citera
2018-12-18, 12:51
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
En månad senare.

Inget kokain! - och en rätt, vad jag tror, vanlig konsumtion av alkohol.
Typ 6 starköl och lite vin varje fredag/lördag.

Det känns bra eller iaf helt okej.
Det sjuka är att bara för att det gått bra ett tag, så är det som någon säger till mig att jag "förtjänar att köpa lite koks". Och just nu är den djävulen väldigt jobbig. Det har lixom inte blivit lättare. Jag känner mig precis lika beroende nu som innan. Bara att bortförklaringarna jag har i bakfickan har blivit värre. Koks-cravings är inte lika starkta men visst är dom där...

Jag kan upprätthålla detta nu, men jag vet-i-fan om jag kommer kunna upprätthålla det ett helt liv.
På ett sätt saknar jag ju som fan att dra koks. "Så länge de e lagom konsumtion lixom".

Trodde man skulle "glömma det", men de gör man ju inte alls.

// BB
Du kan ju vara ett undantag, men förknippas inte koks med alkohol och tvärtom, dvs cravings dyker främst upp när du dricker?
Citera
2018-12-18, 23:34
  #54
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
En månad senare.

Inget kokain! - och en rätt, vad jag tror, vanlig konsumtion av alkohol.
Typ 6 starköl och lite vin varje fredag/lördag.

Det känns bra eller iaf helt okej.
Det sjuka är att bara för att det gått bra ett tag, så är det som någon säger till mig att jag "förtjänar att köpa lite koks". Och just nu är den djävulen väldigt jobbig. Det har lixom inte blivit lättare. Jag känner mig precis lika beroende nu som innan. Bara att bortförklaringarna jag har i bakfickan har blivit värre. Koks-cravings är inte lika starkta men visst är dom där...

Jag kan upprätthålla detta nu, men jag vet-i-fan om jag kommer kunna upprätthålla det ett helt liv.
På ett sätt saknar jag ju som fan att dra koks. "Så länge de e lagom konsumtion lixom".

Trodde man skulle "glömma det", men de gör man ju inte alls.

// BB

Lyssna nu jävligt noga, för nu kommer jag skriva några rader som kommer att rädda dig. Men bara om du tar det på allvar och går in 100%. Antar att du vill det, då det förmodligen var syftet med att starta denna tråd.

Så, då drar vi igång. "Glömma det", kommer du aldrig kunna göra. Har du en gång varit så puntad att du börjat med koks så får du fan dra med det här problemet hela livet. Det kommer inte gå att må bättre på bara några månader. Efter kanske 5 år utan koks kommer du börja känna lite skillnad. Ta 5 år till, sen 5 år till. Saker blir bättre och bättre. Men även när du är 90 år kommer du sitta där på ditt hem och tänka tillbaka till koks-dagarna och hur underbart det kunde vara med lite koks då och då. Det är din verklighet.

Nu kommer det krävas dedication från dig. Jätte bra gjort av dig att kunna avstå från skiten. Det är ju fan helt jävla lysande början. Börja där. Om du umgås med någon som säger att du "förtjänar att köpa lite koks", bör du avsluta dessa relationer helt, samt avstå att umgås på ställen där det erbjuds koks. Vad är det för jävla personer ens du umgås som säger "förtjänar att köpa lite koks"? Det lyser lite fel signaler hos dig. Om du vill vara fri från skiten kan du inte ha sånna där människor runt dig. Det är en av de viktigaste förändringarna du måste göra. Allt pack ska bort. Börja umgås med "normalt" folk. Försök bli en "normal" människa. Det låter lite klischigt men så är det. Ge fan i dräggen. Finns inte en normal människa som tycker om koks så pass mycket att de tycker det är en utomordentlig ide att leva livet på koks. Tänk lite förfan.

Sen är det ju så att har du en gång blivit beroende av någon drog så har du narkomansjukan i dig. "Typ 6 starköl och lite vin varje fredag/lördag.", är ingen vanlig konsumtion av alkohol. Ett glas vin till maten IBLAND och en starköl när du ser på match, kanske ett glas whiskey på en fredag, där har du lite mer vanlig konsumtion av alkohol. Du ska även kunna gå en hel vecka utan alkohol alls, men nu förstår jag ju att det är ditt koks beroende som drar i dessa trådar. Skifta över ditt beroende till något annat. Hellre att du halsar coca cola och trycker i dig bullar och mumsmums som en tjockis på helgerna än att halsa alkohol på det där viset så fort du får chansen och det blir helg. Alkoholen ska inte vara något du ser fram emot.

Lägg över beroendet på något annat, sen trappar du ner. Månad för månad. År för år. Fortsätt träna det är jävligt starkt av dig och VIKTIGT av dig som narkoman att hålla hjärnspökena i schack. Du är inte ensam.

Lycka till nu och glöm inte att, kan du så vill du. Man kan göra vad fan man vill i livet. Och ge fan att umgås med pundare. Ska du bli en ny människa måste du bli en ny människa. Allt pack ska bort.

Man kan inte stå med ena foten kvar i det gamla rummet om du vill gå vidare i ett nytt rum med nya tider. Det du kan göra är att gå till en psykolog. Säg att du har lätt för att bli beroende av saker. Nämn inte koks. Prata av dig. Ha någon som lyssnar. Det kommer ingen få reda på. Man kan inte som narkoman hålla skiten inom sig helt själv. Och då menar jag inte att du ska prata med andra misslyckade människor som själv har skit på sig. Det går aldrig. Prata med normala människor, sådan som du själv vill bli. Dom kommer förstå dig bättre. Tro mig. AA möten är också bra om du är villig att inte bli så hemlig med allt. Det är därför de finns till. För att hjälpa. Sen är det viktigt att sluta tycka synd om dig själv. Ryck upp dig.

Kör hårt och håll huvudet uppe. Det är bara du som kan göra skilladen, och det kommer du göra. No looking back!

/En som vet vad han pratar om
__________________
Senast redigerad av snoamer 2018-12-18 kl. 23:40.
Citera
2018-12-19, 12:12
  #55
Medlem
Varför skulle han inte nämna att han tar kokain för psykologen?
Citera
2018-12-19, 16:20
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvfingrar
Varför skulle han inte nämna att han tar kokain för psykologen?
Tänkte på det också. Kanske för att han inte vet vad han pratar om?

Det var en del annat generaliserat nonsens i det inlägget också. Väldigt mycket ”klipp dig och skaffa ett jobb” över postningen. Säkert välment dock.
Citera
2018-12-19, 19:18
  #57
Medlem
Hax.Pains avatar
"Inte fått några konsekvenser än" jag tror att du eventuellt borde analysera ditt riskbruk lite djupare.
När du väl gjort det, kommer du se att du kanske satt dig själv i första klass och alla andra runt dig bara åker med, är inte det en konsekvens?
Dina barn mår inte bra av en pappa som är preokuperad av droger och alkohol, det kan jag lova dig!
Är det en konsekvens? Listan går att göra hur lång somhelst, det är du själv som bestämmer hur ärlig du vill vara.
Citera
2018-12-19, 21:36
  #58
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvfingrar
Varför skulle han inte nämna att han tar kokain för psykologen?

Beror på vilken psykolog man har, och vilken mottagning ts går till. Dessutom skrev ts att han ville vara anonym ang. kokainmissbruket. I många fall är då det smartaste att inte ange exakt vad man är beroende av. Bedömer psykologen att läget är illa kan man få tvångsvård, även utan att närstående gjort någon/några orosanmälningar. Får man då tvångsvård kan man som vårdnadshavare av barn få mycket mer att jobba med än bara sitt missbruk. Läs lite mellan raderna så faller nog lite mer på plats
__________________
Senast redigerad av snoamer 2018-12-19 kl. 21:39.
Citera
2018-12-19, 21:38
  #59
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Tänkte på det också. Kanske för att han inte vet vad han pratar om?

Det var en del annat generaliserat nonsens i det inlägget också. Väldigt mycket ”klipp dig och skaffa ett jobb” över postningen. Säkert välment dock.

Tro mig jag vet vad jag pratar om.

"klipp dig och skaffa dig ett jobb" var precis det jag även menade. Ibland måste man ha den attityden. Man tjänar mycket på det i längden om det första man kan göra varje dag är att ta sig ur sängen och ta sig i kragen. Du kommer förstå detta när du blir äldre. Eller så har du inte haft några problem själv. Vad vet jag
__________________
Senast redigerad av snoamer 2018-12-19 kl. 21:40.
Citera
2018-12-19, 21:55
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoamer
Tro mig jag vet vad jag pratar om.

"klipp dig och skaffa dig ett jobb" var precis det jag även menade. Ibland måste man ha den attityden. Man tjänar mycket på det i längden om det första man kan göra varje dag är att ta sig ur sängen och ta sig i kragen. Du kommer förstå detta när du blir äldre. Eller så har du inte haft några problem själv. Vad vet jag
Jag har ett 30-årigt missbruk bakom mig, så jag har lite erfarenhet. Det var bara dina dumheter till tidsangivelser, som jag inte tror gynnar TS ett smack, jag vände mig emot.

Hur man funkar efter avslutat missbruk är så inihelvete individuellt med en rad olika faktorer som avgör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback