Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 22:44
  #1
Medlem
tverskoys avatar
Jag har en Citroen Jumpy som är reggad som lätt lastbil och jag vill registrera om den som personbil för att få billigare trafikförsäkring. Jag använder den som en personbil. Vad ska man göra?
Citera
2018-09-20, 00:22
  #2
Medlem
tastass avatar
Nyfiken fråga: Hur mycket skiljer det i pris på försäkringen?

Har aldrig hört talas om att man vill regga om på det hållet för att sänka kostnad, snarare tvärtom.
Citera
2018-09-20, 00:41
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag har en Citroen Jumpy som är reggad som lätt lastbil och jag vill registrera om den som personbil för att få billigare trafikförsäkring. Jag använder den som en personbil. Vad ska man göra?
Är det baksäte i den? Är den lastbils reggad som ny är om jag fattat rätt en lägre försäljnings skatt? på den jämfört med person bil. Ska man regga om så måste den skatten betalas men om det blir vinst är tveksamt då fordonskatten nästan är lika men försäkring och priset för besiktningen är lite högre. För ett antal år sedan hade jag en lätt lastbil reggad Chevrolet som var importerad och direkt blev reggad som det vid reg. Skulle kosta något över 20.000 kr i någon försäljnings skatt? även om bil fan var såld ny i usa. Kan tillägga att det blev ingen omregg på bilen då jag alltid varit less på avgifter och skatt när det gäller bilismen.
Citera
2018-09-20, 15:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag har en Citroen Jumpy som är reggad som lätt lastbil och jag vill registrera om den som personbil för att få billigare trafikförsäkring. Jag använder den som en personbil. Vad ska man göra?
blir inte skatten dyrare då ?
Citera
2018-09-21, 11:32
  #5
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pasis
blir inte skatten dyrare då ?

Varför borde det bli dyrare? Det är ingen företagsbil, det är en personbil som reggad som lätt lastbil. Den används inte i yrke.
Citera
2018-09-21, 12:29
  #6
Medlem
VolvoSonetts avatar
En Jumpy kan nog inte registreras som personbil, för den är en lastbil. Dvs. det finns en vägg mellan hytt och skåp. Det finns inget baksäte osv. Skatten blir dyrare, så du måste ha missförstått någonting?

Man brukar lb regga personbilar , genom att montera skiljevägg och avlägsna baksäte, att göra tvärtom har jag aldrig hört talas om.
Citera
2018-09-21, 12:31
  #7
Medlem
VolvoSonetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Varför borde det bli dyrare? Det är ingen företagsbil, det är en personbil som reggad som lätt lastbil. Den används inte i yrke.

Fordonsskatten baseras på vad det är för bil, vad du använder den till eller vem som äger den, påverkar inte skatten.
Citera
2018-09-21, 16:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Varför borde det bli dyrare? Det är ingen företagsbil, det är en personbil som reggad som lätt lastbil. Den används inte i yrke.


Såklart det blir dyrare..Vitsen med att rega om en personbil till Lätt LB var väl att få ner årsskatten..Om det är lönsamt fortfarande har jag ingen koll på Men det kostar ju åxå att göra en regbesiktning-Icke att förglömma..
Citera
2018-09-21, 19:23
  #9
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Såklart det blir dyrare..Vitsen med att rega om en personbil till Lätt LB var väl att få ner årsskatten..Om det är lönsamt fortfarande har jag ingen koll på Men det kostar ju åxå att göra en regbesiktning-Icke att förglömma..

Jag skiter i årskatten, bilmålvakten tar hand om det, jag vill få ner månadsförsäkring
Citera
2018-09-21, 21:54
  #10
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag skiter i årskatten, bilmålvakten tar hand om det, jag vill få ner månadsförsäkring

Hur gör man för att försäkra en bil man inte äger?
Citera
2018-09-21, 23:07
  #11
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Hur gör man för att försäkra en bil man inte äger?

Med hjälp av ett dator med en internet uppkoppling, webläsare och ett par händer
Citera
2018-10-04, 12:49
  #12
Medlem
VolvoSonetts avatar
#troll
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback