Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 20:00
  #1
Medlem
Min chef har varit ett riktigt rövhål i ca 1 år nu. Skrämt de anställda, hotat med uppsägningar, sagt upp folk för att "spara pengar" och har haft ett väldigt bossigt beteende "jag bestämmer så håll käft!". Chefen min trycker inte ned folk, snarare så är han "ärligt oförskämd" och särbehandlar folk.

Han tål dessutom inge kritik för han är ju bossen, trots att han är bara ett steg över ordinarie "golvarbetare".

Våran HR personal skickar årligen ut en blankett till alla anställda för att sammanfatta den psykologiska ställningen på företaget. Många på jobbet beskrev då att våran chef är helt bedrövlig, dålig, fattar inget, elak, sur, förbannad och allmänt orättvis.

Så då har ledningen eller någon annan grupp talat med denna chef. Vipps så var denna chef glad, trevlig, snäll, fin, artig och omtänksam. Men chefen gör det på ett sådant sätt som uppfattas extrakt falskt t.ex överdrivet med beröm till de anställda trots att dem har knappt gjort något. Chefen har mycket lätt att visa känslor och chefens känslor pendlar som en berg-o-dalbana. Arg i ena sekunden och glad i den andra sekunden.

Fråga:
Är chefen lömsk och försöker framstå som "våran vän"?
Har denna chef bytt beteende, eller laddar chefen bara upp nya krafter?
Är denna chef en god chef nu, eller samma rövhål?

__________________
Senast redigerad av G.Zamani 2018-09-19 kl. 20:05.
Citera
2018-09-19, 20:17
  #2
Medlem
Samma rövhål i ny förklädnad.
Citera
2018-09-19, 20:18
  #3
Medlem
InkMeBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Min chef har varit ett riktigt rövhål i ca 1 år nu. Skrämt de anställda, hotat med uppsägningar, sagt upp folk för att "spara pengar" och har haft ett väldigt bossigt beteende "jag bestämmer så håll käft!". Chefen min trycker inte ned folk, snarare så är han "ärligt oförskämd" och särbehandlar folk.

Han tål dessutom inge kritik för han är ju bossen, trots att han är bara ett steg över ordinarie "golvarbetare".

Våran HR personal skickar årligen ut en blankett till alla anställda för att sammanfatta den psykologiska ställningen på företaget. Många på jobbet beskrev då att våran chef är helt bedrövlig, dålig, fattar inget, elak, sur, förbannad och allmänt orättvis.

Så då har ledningen eller någon annan grupp talat med denna chef. Vipps så var denna chef glad, trevlig, snäll, fin, artig och omtänksam. Men chefen gör det på ett sådant sätt som uppfattas extrakt falskt t.ex överdrivet med beröm till de anställda trots att dem har knappt gjort något. Chefen har mycket lätt att visa känslor och chefens känslor pendlar som en berg-o-dalbana. Arg i ena sekunden och glad i den andra sekunden.

Fråga:
Är chefen lömsk och försöker framstå som "våran vän"?
Har denna chef bytt beteende, eller laddar chefen bara upp nya krafter?
Är denna chef en god chef nu, eller samma rövhål?


Chefen vet nu att han måste vara smidigare. Så nej, han har inte förändrats utan kommer bara hitta andra sätt att vara ett rövhål på.
Citera
2018-09-19, 20:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkMeBaby
Chefen vet nu att han måste vara smidigare. Så nej, han har inte förändrats utan kommer bara hitta andra sätt att vara ett rövhål på.

Okej. Detta är alltså inget unikt beteende, utan vanligt förekommande hos människor? Att man "bättrar på sig" igenom att vara "överdrivet snäll"?
Citera
2018-09-19, 20:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Samma rövhål i ny förklädnad.

Bästa är att ALLA märker det också. Chefen är enormt odiskret så det blir komiskt.
Citera
2018-09-19, 20:31
  #6
Medlem
Samma rövhål, mer försiktig. Var lugn, han kommer inom en snar framtid återgå till tidigare beteende och om ledningen menar allvar så får han kicken.
Citera
2018-09-19, 20:32
  #7
Medlem
InkMeBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Okej. Detta är alltså inget unikt beteende, utan vanligt förekommande hos människor? Att man "bättrar på sig" igenom att vara "överdrivet snäll"?

Ja alltså det kan ju mycket väl vara så att personen har fått insikt och nu vill vara extra snäll pga dåligt samvete. Men jag har själv varit i den sitsen, fått kritik av HR och då varit riktigt snäll men bara för att jag har väntat på ett smidigt läge att göra livet jobbigare för de som hade klagat på mig.

PS: Jag är inte längre ett rövhål.
Citera
2018-09-19, 20:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkMeBaby
Ja alltså det kan ju mycket väl vara så att personen har fått insikt och nu vill vara extra snäll pga dåligt samvete. Men jag har själv varit i den sitsen, fått kritik av HR och då varit riktigt snäll men bara för att jag har väntat på ett smidigt läge att göra livet jobbigare för de som hade klagat på mig.

PS: Jag är inte längre ett rövhål.

Du menar att du kände hämnd?
Citera
2018-09-19, 20:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramdur
Samma rövhål, mer försiktig. Var lugn, han kommer inom en snar framtid återgå till tidigare beteende och om ledningen menar allvar så får han kicken.

En sak som är intressant är att min chef är perfekt och uppnår man inte samma perfektion som denna chef har, så får man en lite utskällning.

Chefens skrivbord är extremt snyggt, alla dagar, oavsett hur mycket jobb det är.
Citera
2018-09-19, 20:39
  #10
Medlem
InkMeBabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Du menar att du kände hämnd?

Ja absolut, det var ju extremt förnedrande att bli kallad upp till HR så jag tänkte inte ge mig utan några strider. Jag insåg bara att jag var tvungen att vara lite mer diskret. Men som sagt, det behöver inte vara så med din chef, han kan ju faktiskt ha fått sig en tankeställare och vill på allvar vara snällare.
Citera
2018-09-19, 20:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkMeBaby
Ja absolut, det var ju extremt förnedrande att bli kallad upp till HR så jag tänkte inte ge mig utan några strider. Jag insåg bara att jag var tvungen att vara lite mer diskret. Men som sagt, det behöver inte vara så med din chef, han kan ju faktiskt ha fått sig en tankeställare och vill på allvar vara snällare.

Så kan det vara. Men med tanke på att chefen var så redan från första dagen chefen blev anställd, så vet jag inte om det är en liknande situation för dig.

Min chef är inte bara elak och sur, chefen är även skum, konstig och allmänt borta i skallen. Typ som chefen lever i en annan situation, vilket förklarar chefens känslouttryck som ej passar in i miljön som övriga lever i.
Citera
2018-09-20, 00:09
  #12
Medlem
F.B.Dases avatar
Han har panik och försöker behålla jobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback