Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-09-21, 23:26
  #85
Medlem
SvaneGunds avatar
Skulle också uppskatta om mod kunde ändra rubriken då jag gjorde ett dåligt jobb där. "Att köra in i en bildörr som öppnas" borde det stå. Eller nåt sånt.
Citera
2018-09-21, 23:46
  #86
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Skulle också uppskatta om mod kunde ändra rubriken då jag gjorde ett dåligt jobb där. "Att köra in i en bildörr som öppnas" borde det stå. Eller nåt sånt.

Japp, korrigerade den nu till det önskade.


Oddball
Moderator
Citera
2018-09-22, 00:54
  #87
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Exakt! Alltså, dessa människor trollar och försöker väcka reaktioner. Ingen är såhär dum, ingen kör sådär sakta och om de gör det så borde de ha fått ett antal böter för att förhindra trafiken.
Asså. Det finns redan exempel i tråden där jag själv gav ett.
Du är ansvarig för din bils dörrar. Slänger man upp den när en bil kommer så för man stå för skadorna.
Citera
2018-09-25, 17:33
  #88
Medlem
Fast nu låter det lite som du säger att det alltid, enbart är den som kör som blir vållande.

Bägge gör fel, och omständigheterna i övrigt får avgöra vem som är största syndaren.

Naturligvis skall jag köra och kunna stanna för de hinder man kan förutse, vi kan ta exempel om jag kör på en huvudled och kommer till en korsning där jag har företräde och anslutande vägar skall lämna företräde.

Står en bil stilla så behöver jag inte stanna för att försäkra mig om att den står kvar utan kör denne ändå ut så är jag fri, givet att jag hållit hastighet mm, det finns ingen rimlighet i att jag kan förutse att den andra kommer att köra ut. Ser jag däremot en bli som kör framåt i högre hastighet bör jag tänka att denne nog inte kommer att panikbromsa utan kanske kör ut och därmed får jag ett större ansvar, att sedan denne gör ett grövre fel och kanske lik förbaskat blir ensam vållande är en annan sak, där har jag i vart fall en viss chans att förutse ett problem.

Kör som om alla andra var idioter lär man ut på vissa körskolor, och det är en bra regel men även om man inte gör det så kan man inte alltid hänvisa till att du skall kunna stanna på den sträcka du kan överblicka osv, du måste kunna förutsätta att andra håller sig rimligt till övriga trafikregler.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Lagen säger också att förare inte får framföra fordonet i högre hastighet under rådande förhållanden än att man behåller kontrollen över fordonet och kan stanna på den del av vägen man kan överblicka och de faror eller hinder man kan förutse. Och kör man utmed en gata med parkerade bilar så bör man förstå och kunna förutse att en bildörr kan komma att öppnas.....
Citera
2018-10-04, 23:41
  #89
Medlem
toby79s avatar
Blir din bildörr påkörd så har du gjort fel. Antingen genom att smällt upp den medan du postade senaste fejjaninlägget om modern barnuppfostran, eller så tror du att hela världen kretsar kring dig och ställer dig gladeligen i kö i kiosken med öppen dörr...
Det finns en kostnad förenad med att smälla upp sin dörr och man går på bevisen. Har du smällt upp dörren så betalar du. Men på nåt sätt lyckas en del träskallar ordna de underligaste scenarion som finns och ja,, hoppas gud är med dig. Man får nämligen inte orsaka en olycka heller som påkörande.

Bete dig som folk så behöver ingen någonsin hamna i trubbel bara för att du stack näsan genom ytterdörren den dagen. Svårt eller?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback