Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 19:02
  #1
Medlem
JeffDaviss avatar
I SvD i dag skriver forskaren Christer Mattsson att "luften sannolikt går ur NMR" pga det dåliga valresultatet (ca 2000 röster). Vad tror ni?

https://www.svd.se/sannolikt-att-luften-gar-ur-nmr
Citera
2018-09-19, 19:05
  #2
Medlem
hrwdtjs avatar
Man kan alltid hoppas.
Citera
2018-09-19, 19:06
  #3
Medlem
De gör väl som deras systerparti inom extremism, Fi, ger upp kampen för att nå över riksdagsspärren och siktar in sig på några fåtal kommuner där de har godast chanser för att sedan bygga sin bas därifrån.

Ondska blir vårt samhälle aldrig kvitt, det kommer alltid finnas.
Citera
2018-09-19, 19:09
  #4
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Man kan alltid hoppas.

Man kan ju iaf konstatera att 2000 röster är pinsamt dåligt för ett parti som varit representerade i tidningar och TV i stort sett varje dag senaste året...
Citera
2018-09-19, 19:11
  #5
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
De gör väl som deras systerparti inom extremism, Fi, ger upp kampen för att nå över riksdagsspärren och siktar in sig på några fåtal kommuner där de har godast chanser för att sedan bygga sin bas därifrån.

Ondska blir vårt samhälle aldrig kvitt, det kommer alltid finnas.

Verkar inte gå så bra där heller. De kom inte in i Ludvika som var deras "starka fäste".
Citera
2018-09-19, 19:20
  #6
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I SvD i dag skriver forskaren Christer Mattsson att "luften sannolikt går ur NMR" pga det dåliga valresultatet (ca 2000 röster). Vad tror ni?

https://www.svd.se/sannolikt-att-luften-gar-ur-nmr

Varför skulle en aktivistorganisation upplösas för att deras parlamentariska gren inte fick ett bra resultat? Märkligt resonemang.
Citera
2018-09-19, 19:32
  #7
Medlem
juholt69s avatar
Man vågar nog inte hoppas på det men om så är fallet blir det att fira med gåslever och ett glas bubbel.
Citera
2018-09-19, 19:32
  #8
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Varför skulle en aktivistorganisation upplösas för att deras parlamentariska gren inte fick ett bra resultat? Märkligt resonemang.

Det handlar väl om ett uppvaknande när man, efter flera års "kamp", inser att det är försvinnande få som är med på tåget. Klart som fan man inte orkar kötta på i hur många år som helst.
Citera
2018-09-19, 19:34
  #9
Avstängd
Haverisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Varför skulle en aktivistorganisation upplösas för att deras parlamentariska gren inte fick ett bra resultat? Märkligt resonemang.
Precis. Tankar som dessa säger ingenting om NMR. Däremot säger det betydligt mer om Christer Mattssons mentala box och hans svårigheter att tränga utanför den.

Min gissning är att man rycker på axlarna över det här. NMR är nämligen inte över hövan övertygade om demokratins överlägsenhet och det är inte alls otänkbart att man bara tar det här som ett kvitto på att man hade rätt hela tiden när man ansåg att makt inte kan uppnås via valurnan. Jag kan tänka mig att man fokuserar ännu hårdare på sin aktivism och sin separatism och knyter sig ännu hårdare samman i sina byar och kamratkretsar. Man suger till sig en aktivist i taget och växer sakta men säkert. För varje nytt par händer i rörelsen får man bättre förutsättningar, ekonomi och våldskapital.

Att jag som är en random jeppe på internet kan räkna ut detta samtidigt som "forskaren" Christer Mattsson helt missar att förstå situationen... Ja, vad säger man? Det är väl det som kännetecknar en filterbubbla, att man helt saknar verktygen för att bearbeta information som inte överensstämmer med sina egna förutfattade meningar?
Citera
2018-09-19, 19:42
  #10
Medlem
franges avatar
Inte alls säkert. Deras föregångare SvP fick ju inte så många tusen fler röster 2014 - och SvP var klart mindre militäriska i sin estetik och vad de gille ge sken av att vara för ena. Så de lär nog fortsätta ett tag till.

Samtidigt så visar det ju extremt mycket på hur pass beroende etablissemanget och massmedia är, som gång på gång målar upp NMR som Det Största Hotet Mot Mänskligheten sedan böldpesten, för att skrämma upp folk. Och lägger en NMRare en fis i ett gathörn så blir det genast chockrubriken om den frustande dödsknarknazistmonsterattacken.

Vilket då man använder som motivation till att ständigt "kämpa mot extremismen" och vräka pengar över vänsterextrema direkta terrororganisationer som Expo, Resarchgruppen, mfl. För hade inte några nazister funnits till - så hade det ju inte behövts några antinazistiska organisationer som man skulle vräka miljoner och åter miljoner i skattepengar över.

Jämför med Tredje Riket och Sudettyskarna, som man menade blev attackerade varpå man var tvungen att gå in militärt och "befria dem". Med andra ord ett rent svepskäl - precis samma svepskäl som man har idag, mot de så kallade nazisterna.
__________________
Senast redigerad av frange 2018-09-19 kl. 19:48.
Citera
2018-09-19, 19:49
  #11
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Jag tror att NMR kommer att finnas kvar, dock kommer de aldrig att öka i storlek. Tittar en rent historiskt (i Sverige) på dylika föreningar/partier så blir de aldrig större; deras nuvarande talare (som jag sett) är rent bedrövliga, de saknar en seriös politisk agenda (förutom att de blint tror på den "ariska" rasen).

Det finns INGET rasistiskt/nazistiskt parti i Sverige som tagit sig någonvart, inte ens under nazismens glansdagar i Tyskland på 1930-40-talet lyckades någon svensk att sluta upp folket till den blågula fanan. Svensk nazism genom historien är rätt rutten om en jämför med många andra länder. Det blir bara stolligt - lite lyteskomik över det hela. Förvisso är ju Sverigedemokraterna sprungna ur BSS och andra scoutföreningar för skinheads - dock räknar jag inte dem som ett nazistiskt parti.

Jag vet inte om Kasslern lagt ner sitt AFS nu, om inte bör han ju fila på ett bredare och folkligare partiprogram - att enbart stå å gasta om återvandring räcker inte. Dock går det inte att ta ifrån honom att han är en skicklig talare.
__________________
Senast redigerad av Psychedelicbird 2018-09-19 kl. 19:52.
Citera
2018-09-19, 19:53
  #12
Medlem
ReiseReises avatar
NMR tror väl inte ens på varken demokratin eller att ta makten den demokratiska vägen. Jag var faktiskt ganska förundrad över att de ens ställde upp. Har alltid trott att NMR är först och främst en organisation där man ska vända människor och lägga tyngd på samhället, samt bråka med AFA på helgerna. Alltså inte ett politiskt parti.

Så svaret blir nej. Jag tror inte att NMR kommer att försvinna. De verkar vara väldigt hårdnackade typer som mer eller mindre förutsätter att de motarbetas in i det sista.

Nu låter jag kanske som en beundrare, men försöker bara reflektera lite kring hur de troligtvis ser på sig själva.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback