Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 18:00
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag är nu i behov av en dator som ska kunna prestera i flera olika aspekter.
Det var några år sedan jag sist skulle införskaffa nya datorkomponenter, så behöver lite hjälp kring vad som är bäst just nu och om det kommer något nytt inom kort.

Det datorn ska användas till:
Streama diverse spel, WoW, CSGO, Battlefield, PubG och dylikt. (Överväger även att använda min nuvarande burk som streamingdator och använda mig av ett capture card)

Redigera videos till min youtubekanal. Har inte så bra koll på vilka komponenter som är viktiga till videoredigering.

Musikproduktion. Det är ofta väldigt stora projekt där jag använder många mixerkanaler med många plug-ins och många VSTs, men även många ljudklipp som blir RAM-krävande.

Min budget är någonstans mellan 12-14 tusen.
Citera
2018-09-19, 18:59
  #2
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Med alla de där kraven så låter en budget på 12-14k i minsta laget. Har du komponenter sedan tidigare som du kan återanvända?
Citera
2018-09-19, 21:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
Med alla de där kraven så låter en budget på 12-14k i minsta laget. Har du komponenter sedan tidigare som du kan återanvända?

Hmm, tja jag har 2st 250GB SSD's. Moderkortet är ASUSTeK Z97-P (SOCKET 1150), men antar att jag behöver ett nyare för att matcha de senaste datorkomponenterna.
Citera
2018-09-20, 15:27
  #4
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constera
Hmm, tja jag har 2st 250GB SSD's. Moderkortet är ASUSTeK Z97-P (SOCKET 1150), men antar att jag behöver ett nyare för att matcha de senaste datorkomponenterna.

Men din nuvarande dator måste ju har mer delar än bara SDD'er och ett moderkort. Bra att du har SSD'er för de går att återanvända, men vad har datorn för chassi och nätaggregat?

Starta upp Speccy och ge mig en full lista över komponenterna så jag kan ta en titt och se om det finns något mer användbart kvar än SSD'erna. Speccy kan inte se nätaggregatet och chassit, så de får du kolla manuellt.
__________________
Senast redigerad av StalkadavAschberg 2018-09-20 kl. 15:31.
Citera
2018-09-20, 15:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
Men din nuvarande dator måste ju har mer delar än bara SDD'er och ett moderkort. Bra att du har SSD'er för de går att återanvända, men vad har datorn för chassi och nätaggregat?

Starta upp Speccy och ge mig en full lista över komponenterna så jag kan ta en titt och se om det finns något mer användbart kvar än SSD'erna. Speccy kan inte se nätaggregatet och chassit, så de får du kolla manuellt.

Nätagget är ett Chieftec CTB 650S. Chassit vet jag ej tyvärr, har inte kvar kvittot från när den köptes.
Här är speccy:
https://imgur.com/a/u56vRbf
Citera
2018-09-20, 21:16
  #6
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Hade jag varit dig så hade jag köpt ett nytt grafikkort och 8GB till RAM och sagt att det får duga.

Om du ska uppgradera processorn så behöver du ju köpa ett nytt moderkort och helt nya RAM minnen. Grejen är ju den att din budget är så liten så att den processorn du får knappast kommer att vara en nämnvärd uppgradering.
Citera
2018-09-20, 22:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
Hade jag varit dig så hade jag köpt ett nytt grafikkort och 8GB till RAM och sagt att det får duga.

Om du ska uppgradera processorn så behöver du ju köpa ett nytt moderkort och helt nya RAM minnen. Grejen är ju den att din budget är så liten så att den processorn du får knappast kommer att vara en nämnvärd uppgradering.

Hur mycket tror jag skulle behöva lägga ut för att kunna täcka mina behov? Skulle en budget på 16k vara bättre eller behöver jag gå ännu högre?
Citera
2018-09-21, 01:39
  #8
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constera
Hur mycket tror jag skulle behöva lägga ut för att kunna täcka mina behov? Skulle en budget på 16k vara bättre eller behöver jag gå ännu högre?
Jag satte ihop en dator på Webhallen och på Inet.

Den har mycket minne och en grym processor men den kanske inte är det bästa när det gäller gaming, den kommer att klara spel och sådär men kanske inte uppkommande AAA spel om ett par år. Jag har alltså prioriterat "arbete" istället för "gaming".
Om du vill ha bättre gaming så går dett att byta ut till en sämre processor och ett bättre grafikkort.

Notera att jag inte har med lagring och chassi då du sade att du redan hade det.

Webbhallen
Inet

Edit: Plockade en annan dator som är bättre på "gaming" men har mindre RAM och är därmed sämre på "arbete"
__________________
Senast redigerad av StalkadavAschberg 2018-09-21 kl. 01:50. Anledning: Tillägg
Citera
2018-09-21, 12:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
Jag satte ihop en dator på Webhallen och på Inet.

Den har mycket minne och en grym processor men den kanske inte är det bästa när det gäller gaming, den kommer att klara spel och sådär men kanske inte uppkommande AAA spel om ett par år. Jag har alltså prioriterat "arbete" istället för "gaming".
Om du vill ha bättre gaming så går dett att byta ut till en sämre processor och ett bättre grafikkort.

Notera att jag inte har med lagring och chassi då du sade att du redan hade det.

Webbhallen
Inet

Edit: Plockade en annan dator som är bättre på "gaming" men har mindre RAM och är därmed sämre på "arbete"

Tack så mycket, ska kika igenom dessa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback