Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 16:55
  #13
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisOchPung
Om det är bilköer så kan du väl för fan inte gnälla på bussföraren.

Vem ska jag gnälla på?
Citera
2018-09-19, 16:57
  #14
Avstängd
PenisOchPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vem ska jag gnälla på?

Du kan gnälla på vem du vill, ska du gnälla på bussföraren för att det regnar?
Citera
2018-09-19, 16:57
  #15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vem ska jag gnälla på?
Gnäll på de som utfärdar tidtabeller som inte håller.
Citera
2018-09-19, 16:59
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Föraren ska definitivt inte störas eller försenas med idiotiska frågor om förseningar, borttappade prylar, huruvida bussen stannar vid en vid hållplats och liknande. Kontakta Västtrafik i det här fallet. Notera gärna tider mm.
Citera
2018-09-19, 17:10
  #17
Medlem
Idindunuffinzs avatar
På vilket sätt kommer du fram snabbare om du gnäller på föraren? Om inte annat så tar det ännu längre tid. Du tror väl inte att han är sen på ren djävulskap? Det är med högsta sannolikhet saker utom hans kontroll, att då börja gnälla på honom är som att gnälla på någon för att det regnar ute.

Att sedan bli förvånad över att bussen är för sen är korkat, det är något som händer hela tiden, det är något du måste vara beredd på. Kan inte ta ut din frustration pga att du inte är förberedd på föraren.

Tänk lite.
Citera
2018-09-19, 17:20
  #18
Medlem
Som Denom skrev
Citat:
Gnäll på de som utfärdar tidtabeller som inte håller.
Du ska inte klaga till bussföraren, nästa tur kör kanske någon annan.
Citera
2018-09-19, 17:37
  #19
Medlem
Maila bussbolaget. Om det händer ofta har chauffören för snävt körschema. Jag klagade, i hövlig ton, på det lokala bussbolaget då bussen ofta var sen på morgonen.
Då fick jag ett väldigt trevligt svar och nu har bussen varit i tid varje gång.
Citera
2018-09-21, 11:20
  #20
Medlem
Åk från utgångshållplatsen och kolla tidpunkten när de släpper in passagerarna och när de slutligen kommer iväg. Kan finnas olika orsaker som att några behöver ladda sina kort eller att föraren tycker att det behövs rast.
Citera
2018-09-22, 16:03
  #21
Medlem
tigerrakets avatar
När du kliver på och upptäcker att bussen är sen, så vet redan trafikledningen om detta. Trafikledningen har ganska ofta redan då kontaktat föraren för att koll av med honom vad anledningen är.

Synpunkter på förseningar skall lämnas till Västtrafik, som sedan kontaktar bussföretaget (antagligen Nobina) och kollar upp varför de var sena. Efter ex antal klagomål kommer man försöka luska i vad det är som verkligen ligger till grund för förseningen, och lösa problemet.

Det som tar tid för en busschaufför är:
1. Trafiken
2. Resenärer som ska ställa frågor
3. Kort som inte fungerar
4. När resenärer ska betala resan med betalkort. Betalmaskinerna är långsamma
5. Betalningsvägran, när resenärer vägrar betala och bara går på.
6. Tekniska problem med bussen såsom att dörrarna inte går igen korrekt (då ligger bromsen till och bussen kan inte köra), eller att växellåda slutar fungerar spontant (vanligt problem)

En buss ska oftast stanna på en hållplats i mindre än en minut. Men säg då att du har 10 pers som ska på, och dubbelt så många som ska av. Då går där lätt 2 minuter innan man kommer iväg.
Citera
2018-09-22, 16:47
  #22
Medlem
exoticspices avatar
Man blir lite trött när det står på tavlan hur lång tid det är kvar tills bussen kommer, som typ 7 min. När sedan dessa 7 minuter har gått och man förväntar sig se bussen dyka upp, så byts tiden plötsligt ut till 15 min till. Det betyder att jag får vänta 22 min istället för 7 min. Hur kan en tur bara försvinna?
Citera
2018-09-23, 02:07
  #23
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Man blir lite trött när det står på tavlan hur lång tid det är kvar tills bussen kommer, som typ 7 min. När sedan dessa 7 minuter har gått och man förväntar sig se bussen dyka upp, så byts tiden plötsligt ut till 15 min till. Det betyder att jag får vänta 22 min istället för 7 min. Hur kan en tur bara försvinna?

Inte helt ovanligt!
Ofta har man avtal att en buss som är försenad en viss tid ska ställas in. Jag vet att nere i Skåne så har man 20 minuter. Är bussen senare så ska turen ställas in. Det betyder att bussen släpper av alla passagerare på nästa hållplats, sedan kör han oftast till ändhållplatsen och inväntar rätt avgångstid där för att köra enlig tabellen åt andra hållet istället.
Citera
2018-09-23, 02:10
  #24
Medlem
Blaobars avatar
Nej det tycker jag inte, det stör och skulle alla passagerare tänka så skulle det faktiskt ta ännu längre tid
Bara sätta sig ned fortast möjligast för sig själv och andra

Bättre kolla upp bussbolaget och deras policyn vid förseningar
filma när en buss kommer för sent så man har videobevis kan man ju göra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback