Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 17:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doddo123
Alltså ja, helst av allt vill jag storma hem till dem och bara be dem lägga av med att lägga sig i allting. Samtidigt vill jag inte att han eller hans föräldrar ska ta illa upp och anser att det är hans plikt att ta itu med hans föräldrar, inte min. Men eftersom att han själv inte anser att dom gör något fel/lägger sig i för mycket så står vi lixom på samma ruta. Jag ska inte behöva bli ovän med hans familj för ett bröllop, vi är inga bebisar även om man faktiskt kan tro att vi är det med tanke på vad vi sysslar med. Men jag kommer lixom inte ifrån tanken att de ska bestämma vad vi ska äta, vart bröllopet ska vara osv.

Du skall vara den personen i hans liv han tar hänsyn till. Hans föräldrar är passé. Ta ett allvarligt snack med honom och be honom att be hans pappa att backa undan då det är ER dag och ni skall båda två känna att den är för er båda. Det är hans ansvar att se till att farsgubben inte lägger sig i, även om de tycker att de kan betala. De får de gärna göra, men inte lägga sig i får vara villkoren. Stå på dig. Är ju sinnessjukt att du skall behöva oroa dig för din bröllopsdag som ska vara en av de lyckligaste dagarna i ditt liv. Få din pojkvän att inse det.
Citera
2018-09-19, 18:06
  #14
Medlem
Skjut upp bröllopet och gå till en familjeterapeut och lär er att kommunicera.
Citera
2018-09-19, 18:17
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
TS svenska och fästman utländsk?

Du läser inte innan du kommenterar?

Citat:
Ursprungligen postat av doddo123
Vi kommer från samma land på Balkanhalvön...
Citera
2018-09-19, 18:41
  #16
Avstängd
gorkgassyhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Du läser inte innan du kommenterar?
Behövs inte.
Känns som utlänningar är lite morsgrisar långt upp i åldrarna.
Föräldrarna ser sin sista chans att få vara föräldrar innan ungen flygit ut från fågelboet.
Citera
2018-09-19, 18:57
  #17
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doddo123
Alltså ja, helst av allt vill jag storma hem till dem och bara be dem lägga av med att lägga sig i allting. Samtidigt vill jag inte att han eller hans föräldrar ska ta illa upp och anser att det är hans plikt att ta itu med hans föräldrar, inte min. Men eftersom att han själv inte anser att dom gör något fel/lägger sig i för mycket så står vi lixom på samma ruta. Jag ska inte behöva bli ovän med hans familj för ett bröllop, vi är inga bebisar även om man faktiskt kan tro att vi är det med tanke på vad vi sysslar med. Men jag kommer lixom inte ifrån tanken att de ska bestämma vad vi ska äta, vart bröllopet ska vara osv.

Jag förstår att jag inte förstår de kulturella skillnader som finns särskilt bra, så det kan vara svårt att ge bra råd. Magkänslan undrar dock om det finns utrymme för ett riktigt "power-move", alltså ett rätt så kraftfullt och resolut utspel där du slår fast vad som gäller, helst inför såväl fästman som dennes föräldrar. I svensk kultur (som jag är mer bekant med) skulle den sortens intresse-schism skapa nästintill oläkbara sår men här kanske det behövs? Som sagt, jag kan vara helt ute och cykla men någonstans tror jag att du måste blir mycket, mycket hårdare eller mycket, mycket mer medgörlig. Välj nu innan ni gifter er, då blir det svårare. Lycka till!
Citera
2018-09-19, 19:24
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
Behövs inte.
Känns som utlänningar är lite morsgrisar långt upp i åldrarna.
Föräldrarna ser sin sista chans att få vara föräldrar innan ungen flygit ut från fågelboet.

Sorry! Men du har fel. I vår kultur är det vanligt att man istället blir några slags föräldrar till sina föräldrar. När dem blir äldre lämnas dem exempelvis sällan ensamma eller på äldreboende, istället ser man till att dem bor hemma med en. Så detta är ytterst ovanligt, därför är jag så mån om att fråga om tips, jag eller min familj är inte bekanta med sånt här sedan innan.
Citera
2018-09-20, 18:17
  #19
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doddo123
Alltså ja, helst av allt vill jag storma hem till dem och bara be dem lägga av med att lägga sig i allting. Samtidigt vill jag inte att han eller hans föräldrar ska ta illa upp och anser att det är hans plikt att ta itu med hans föräldrar, inte min. Men eftersom att han själv inte anser att dom gör något fel/lägger sig i för mycket så står vi lixom på samma ruta. Jag ska inte behöva bli ovän med hans familj för ett bröllop, vi är inga bebisar även om man faktiskt kan tro att vi är det med tanke på vad vi sysslar med. Men jag kommer lixom inte ifrån tanken att de ska bestämma vad vi ska äta, vart bröllopet ska vara osv.


Jag hade svärfar som var likt dina svärföräldrar.

Jag frågade han rakt ut är det din fest eller vår?
Jag skiter i vad du vill ha på menyn gillar du inte vad vi bjuder på så drick vatten.

Då trillade hans pollett ner.

Gäller va hård med glimten i ögat.
Citera
2018-10-01, 22:51
  #20
Medlem
Här har svärfar tagit chansen att ta mer kontroll över er än vad ni behöver stå ut med till hänsyn av traditioner mm.
Han vill betala bröllopet och detaljstyra. Han vill bestämma över badrumsrenovering osv
Kanske tappar svärfar ansiktet på herrklubben om ni inte tar den här arrangören men vilken vettig människa som helst inser att ni inte kan ha honom om han är ovän med gästerna.
Men arrangören verkar inte heller vara helt schysst med din svärfar!
Kanske kan du påpeka detta till svärfar eller försöka prata med den mindre problematiska svärmodern?
Ni är förmodligen rätt unga. Varför inte gifta er borgligt, renovera och spara pengar.
Sen slår ni till med det riktiga bröllopet och har varit ärbara hela tiden. Så kanske svärfars weddingplanner-tendenser lagt sig. Säg att han får vara toastmaster eller hålla tal. Nåt han blir stolt över iaf .
Citera
2018-10-02, 03:10
  #21
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Ts, tror du detta beteende från din blivande man och hans pappa försvinner efter bröllopet? Ta en funderare om du vill leva så. Det är enklare att låta bli att gifta sig än att behöva skilja sig.
Citera
2018-10-02, 03:15
  #22
Medlem
Denoms avatar
Det kommer bara bli värre efter bröllopet om du saknar ryggrad.
Citera
2018-10-02, 08:33
  #23
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det kommer bara bli värre efter bröllopet om du saknar ryggrad.
Instämmer.

Till TS
Det kommer bli värre efter bröllopet. Gift dig inte innan din karl klarat att klippa navelsträngen.
Citera
2018-10-02, 08:39
  #24
Moderator
VitKallas avatar
Håller med dom som konstaterat att det blir inte bättre utan snarare värre. Inte bara att din fästman så tydligt har ett behov av att göra som lilla pappsen säger, han är inte heller det minsta intresserad av att lyssna på dig när du uppenbarligen inte finner det bekvämt eller önskvärt i er relation.

Den inställningen gör sig säkert påmind även på andra områden, men nu är det bröllopet som överskuggar allt?

Du vill kompromissa, han vill bestämma. Av erfarenhet vet jag att det sällan fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback