Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 15:38
  #1
Medlem
Hej. Jag har en gammal emcostar super som ganska plötsligt blivit väldigt svag. Direkt man belastar med en 2tums bräda så somnar den som in. Motorn är på 1000w, alltså samma som cirkelsågen, men den känns mycket mycket svagare.

Någon som vet vad som kan va fel? Den slirar inte på rem, utan det är motorn som inte orkar
Citera
2018-09-19, 15:42
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
Hej. Jag har en gammal emcostar super som ganska plötsligt blivit väldigt svag. Direkt man belastar med en 2tums bräda så somnar den som in. Motorn är på 1000w, alltså samma som cirkelsågen, men den känns mycket mycket svagare.

Någon som vet vad som kan va fel? Den slirar inte på rem, utan det är motorn som inte orkar
Min första tanke är att det är dåligt med ström i någon fas. Mäta på motorn är en bra idé
Citera
2018-09-19, 17:05
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
Hej. Jag har en gammal emcostar super som ganska plötsligt blivit väldigt svag. Direkt man belastar med en 2tums bräda så somnar den som in. Motorn är på 1000w, alltså samma som cirkelsågen, men den känns mycket mycket svagare.

Någon som vet vad som kan va fel? Den slirar inte på rem, utan det är motorn som inte orkar
Är det inte dags att byta klinga/blad, vilket det nu är på din såg?
Citera
2018-09-19, 19:04
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
En fas som saknas?
Kolla säkringarna!
Citera
2018-09-19, 19:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Min första tanke är att det är dåligt med ström i någon fas. Mäta på motorn är en bra idé

Skruvade lite, men lyckades inte komma fram till motorn, vette tusan hur man gör det
Citera
2018-09-19, 19:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Är det inte dags att byta klinga/blad, vilket det nu är på din såg?


Ska prova det imorgon, men jag tycker inte att det är samma rökutveckling som det var för några veckor sedan
Citera
2018-09-19, 19:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En fas som saknas?
Kolla säkringarna!


Alla säkringarna är hela. Jag har 400 volt fram till uttaget jag kopplar in maskinen i i alla fall
Citera
2018-09-19, 20:34
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatenMoth72
Alla säkringarna är hela. Jag har 400 volt fram till uttaget jag kopplar in maskinen i i alla fall
Kan du mäta i motorns plint, helst när motorn går?
Citera
2018-09-19, 21:24
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
Utan att veta säkert; det verkar vara nån slags varvtalsinställning på den där, iaf vad jag lyckades utröna av en snabbgoogling.

Om det nu stämmer betyder det att det inte är en vanlig asynkronmotor, utan en compoundmotor. Det betyder att den har kolkommutator, troligtvis börjar kolen vara kass.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback