Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 15:11
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Säg att jag bygger ett enkelt makro som adderar A1 och A2, samt returnerar värdet i A3.

Makrot för detta ser ut som följer:

Citat:
Sub Makro1()
'
' Makro1 Makro
'

'
Application.CutCopyMode = False
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=RC[-2]+RC[-1]"
Range("C2").Select
End Sub

Om jag vill att detta makro enbart ska köras om t.ex. A1 är positivt (>=0), hur gör jag då? Såg att jag inte kan skriva in excelformler direkt i makrot.
Citera
2018-10-01, 21:57
  #2
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Säg att jag bygger ett enkelt makro som adderar A1 och A2, samt returnerar värdet i A3.

Makrot för detta ser ut som följer:



Om jag vill att detta makro enbart ska köras om t.ex. A1 är positivt (>=0), hur gör jag då? Såg att jag inte kan skriva in excelformler direkt i makrot.
Känner du till IF THEN/ELSE?
Kod:
If ActiveSheet.Range("A1").Value >= 0 Then
       makro
__________________
Senast redigerad av splitface 2018-10-01 kl. 22:01.
Citera
2018-10-01, 22:50
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
Känner du till IF THEN/ELSE?
Kod:
If ActiveSheet.Range("A1").Value >= 0 Then
       makro

Japp hittade den, men tack!

Vet du hur jag kan koppla en IF then else-funktion till antalet celler inom ett visst område?

Säg att:
- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 >= 2, vill jag ha en viss funktion
- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 = 1, vill jag ha en viss funktion
- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 = 0, vill jag ha en viss funktion

Hur gör jag detta?
Citera
2018-10-02, 00:08
  #4
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Japp hittade den, men tack!

Vet du hur jag kan koppla en IF then else-funktion till antalet celler inom ett visst område?

Säg att:
- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 >= 2, vill jag ha en viss funktion
- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 = 1, vill jag ha en viss funktion
- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 = 0, vill jag ha en viss funktion

Hur gör jag detta?
Du använder dig av en loop som kollar varje cell och plussar på en variabel för varje cell med värde.
Sedan If och Else If:s som kollar variabeln mot dina eftersökta värden.
Citera
2018-10-02, 10:08
  #5
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
Du använder dig av en loop som kollar varje cell och plussar på en variabel för varje cell med värde.
Sedan If och Else If:s som kollar variabeln mot dina eftersökta värden.

Har du lust att visa hur kodningen skulle se ut i detta fall? Säg att jag vill nå följande funktioner utifrån nedanstående utfall:

- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 >= 2, ---> kopiera område A1:A10
- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 = 1, ---> kopiera område B1:B10
- Om antalet celler med värden inom område A1:A10 = 0, ---> kopiera område C1:C10

Om du har lust att skriva koden för detta vore det väldigt uppskattat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback