Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 14:58
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag såg igårkväll, när jag var ute på kvällspromenad, en hotfull skugga komma rusande emot mig.
Och det var skuggan av en jättestor Luffarspindel, upptäckte jag när den sprungit fram till mig.

Mitt på trottoaren, till synes utan fruktan, sprang den fram.
Det har jag aldrig sett spindlar göra förr faktiskt.

Så, det jag undrar över är varför luffarspindeln gjorde så där?
Var den ute på jakt kanske?

Eller var den på väg att flytta, kanske leta efter en varm övervintringsplats?
Eller letade den partner?
Citera
2018-09-19, 19:24
  #2
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag såg igårkväll, när jag var ute på kvällspromenad, en hotfull skugga komma rusande emot mig.
Och det var skuggan av en jättestor Luffarspindel, upptäckte jag när den sprungit fram till mig.

Mitt på trottoaren, till synes utan fruktan, sprang den fram.
Det har jag aldrig sett spindlar göra förr faktiskt.

Så, det jag undrar över är varför luffarspindeln gjorde så där?
Var den ute på jakt kanske?

Eller var den på väg att flytta, kanske leta efter en varm övervintringsplats?
Eller letade den partner?
Nä, så där uppträder inte luffarspindlarna. Dom skrider i regel fram med värdighet. Nåt lurt är det absolut. Var det på Nygatan?
Citera
2018-09-21, 08:34
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Nä, så där uppträder inte luffarspindlarna. Dom skrider i regel fram med värdighet. Nåt lurt är det absolut. Var det på Nygatan?
Nygatan? Nej, det var på Kirseberg.

En Gigantiskt djävul var det iaf.
Citera
2018-09-25, 09:21
  #4
Medlem
Ambelains avatar
Nu har jag slutfört mina efterforskningar och lyckats hitta ett svar på denna gäckande fråga.

Dvs luffarspindeln ger sig alltid ut på friarstråt när sommaren har slutat.
Då lämnar han - för det är alltid hanen - sitt nät som han har suttit och lurat i hela sommaren, och ger sig ut på vandring.

Han letar efter en ny fru nämligen.
Och då måste han vandra långa sträckor.
På små spindelben är det säkert mycket långa sträckor som han måste traska.

Fylld av bultande testosteron i kroppen gör han sig så stor som bara möjligt, och han blir aggressiv mot allt som vågar komma i hans väg.
Inklusive stora människor.

Det var alltså därför luffarspindeln jag såg vägrade ge vika för mig.
Citera
2018-09-26, 09:46
  #5
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nu har jag slutfört mina efterforskningar och lyckats hitta ett svar på denna gäckande fråga.

Dvs luffarspindeln ger sig alltid ut på friarstråt när sommaren har slutat.
Då lämnar han - för det är alltid hanen - sitt nät som han har suttit och lurat i hela sommaren, och ger sig ut på vandring.

Han letar efter en ny fru nämligen.
Och då måste han vandra långa sträckor.
På små spindelben är det säkert mycket långa sträckor som han måste traska.

Fylld av bultande testosteron i kroppen gör han sig så stor som bara möjligt, och han blir aggressiv mot allt som vågar komma i hans väg.
Inklusive stora människor.

Det var alltså därför luffarspindeln jag såg vägrade ge vika för mig.

Skönt att vi fick detta utrett. Mutti menade att det var bara dumheter, men vad vet hon.

Hoppas att han fann den rätte.
Citera
2018-09-26, 10:04
  #6
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Skönt att vi fick detta utrett. Mutti menade att det var bara dumheter, men vad vet hon.

Hoppas att han fann den rätte.

Nejdå, hon hade så klart rätt. Det var ingen luffarspindel han såg utan en husspindel alternativt större husspindel. Det är uppenbart.
Citera
2018-09-27, 10:59
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nejdå, hon hade så klart rätt. Det var ingen luffarspindel han såg utan en husspindel alternativt större husspindel. Det är uppenbart.
Jag trodde inte du hade fobier mot luffarspindeln?

Det var ingen husspindel, utan en stor och stark luffarspindel.
Du vet, det har flyttat in stora flockar luffarspindlar till södra Skåne nu.
De har vandrat över Öresundsbron förklarar tidningarna.

Och nu, iom den torra och varma sommaren så har den sydvästskånska luffarspindelpopulationen vuxit till sig ordentligt. Det var därför det exemplar jag skådade var så skräckinjagande stor.
Citera
2018-09-27, 11:52
  #8
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag trodde inte du hade fobier mot luffarspindeln?

Nej? Vad pratar du för goja?

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det var ingen husspindel, utan en stor och stark luffarspindel.

Det har du faktiskt ingen aning om. Det är tämligen svårt att särskilja arterna utan mikroskop.

Större husspindel (Eratigena atrica) är dock betydligt större än luffarspindel (Eratigena agrestis), och just din beskrivning talar mycket starkt mot luffarspindel och för stor husspindel.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du vet, det har flyttat in stora flockar luffarspindlar till södra Skåne nu.
De har vandrat över Öresundsbron förklarar tidningarna.

Jag har tämligen god kunskap om etableringen av luffarspindel i Sverige, ja. Jag får dock inte min information från tidningarna utan från mina forskarkollegor.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Och nu, iom den torra och varma sommaren så har den sydvästskånska luffarspindelpopulationen vuxit till sig ordentligt. Det var därför det exemplar jag skådade var så skräckinjagande stor.

Nej, som vanligt vet du inte vad du pratar om, eller så är du ett vanligt trist troll. Beskrivningen + miljön du påstår du såg den i + det faktum att större husspindel är flera tiopotenser vanligare än luffarspindel talar för att du återigen har helt fel när det gäller natur/djur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback