Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-12-31, 04:20
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
PSTV för 500 kr är en perfekt "mini".
Du kan exempelvis lägga in 8,16,32 eller 64 gb SD card på den.
Visst, FF spelen är ett par gb st, men de flesta spel ligger runt 200-500 mb. Den kan t om spela PSP spel, så du kan installera parasite eve 1,2 och 3 på den.

Än bättre är Rasperry pi 3 och installera retropi.
Citera
2019-01-01, 08:49
  #50
Medlem
visst. men om du vill ha alla officiella "ps konsoler" så är pstv perfekt för pris och spelutbud.
Citera
2019-01-01, 13:55
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y8t3
Tyvärr så har du troligen rätt. Jag kan omöjligen spela PS1 igen utan att alla subjektiva minnen kommer tillbaka. Jag kan därför inte riktigt avgöra vad som fortfarande är bra och vad som är nostalgi. Det fanns lite mer att välja på och jämföra med år 2012 än 1997..

Ribban för tv-spel/datorspel höjs varje år. T.ex. när Halo kom så framstod Goldeneye007 plötsligt som dåligt, trots att en hel generation brände tusentals timmar på Goldeneye multiplayer. När Baldur´s Gate kom så framstod FF7 som ett spel för förskoleklass, trots att det hade trollbundit alla rpg-intresserade mellan typ 14 och 30 år. Det fanns inget i närheten att välja på.

Generellt kan man väl säga att tidig 3D-grafik har åldrats betydligt sämre än 2D-grafik. Nu har vi typ Red Dead Redemption 2 att föhålla oss till.. Ska man dissa alla tidigare spel bara för det? Man får nog se till de alternativ som faktiskt fanns vid tidigare tidpunkter för att kunna se det unika i de klassiker som släpptes då.
Personligen så är det nog inte den dåliga grafiken i sig som jag tycker är problemet, det kan jag leva för en nostalgitripp men det som brukar förstöra upplevelsen är ofta dåliga spelkontroller, hopplös kamera etc. vissa spel går det få till hyfsat på men väldigt många spel är ospelbara enligt mig pga detta

har inte köpt ps mini men blev inspirerad att köra några av de spel som finns till pc,
vissa spel finns nya texturer till och lite större frihet med kontrollerna

som några är inne på det är en lite otacksam konsol att göra nysläpp av, många av spelen var från början gjorde med avsikt att visa upp 3d grafik och det var därför man spelade dem
det finns självklart många bra titlar till ps1 men väldigt många av de som var populära har åldrats dåligt

hade kanske hellre sätt att de remastrade några av spelen men skulle vara kul att höra vad de som har ps mini tycker
Citera
2019-01-08, 21:18
  #52
Medlem
Jag har fått en del lösa vibbar på youtube att en ny minikonsol från Sega kanske kan vara på gång. Hade älskat en Saturn mini, ifall de skulle få till det rätt. Vi var väldigt många kids som aldrig hade råd med svindyra Saturn när den släpptes (5000 spänn - i mitten på nittiotalet!). Just därför tror jag att en miniversion skulle kunna bli en succé. Många nostalgiker som känner till Virtua Fighter 2, Sega Rally, Daytona USA, Panzer Dragoon, Nights etc. men som aldrig riktigt har spelat dem. PS1 däremot hade alla, så där blir kraven högre för ett köp.
__________________
Senast redigerad av y8t3 2019-01-08 kl. 21:20.
Citera
2019-03-04, 13:45
  #53
Medlem
Installerade BleemSync på min nu i helgen och då faller ju problemet med det dåliga spelutbudet bort Riktigt smidigt att lägga till nya spel. Det känns inte ens som att man "hackar" den. Problemet med styrkorset återstår men vissa spel funkar utmärkt.

Colin McRae Rally är mycket bättre än Ridge Racer även om bägge är rätt dåliga att styra utan spaken.

Spider-Man känns riktigt kul att spela. Men det är för mycket nostalgi och för dålig kontroll (jämfört med motsvarande på XBox).

Soul Blade är precis lika bra som Tekken 3.

Annars för resor så finns numera Final Fantasy 8 och 9, Parasite Eve 2, Resident Evil 2, Front Mission 3, Vagrant Story, Breath of Fire 4, etc.

Enligt uppgift skall det gå att köpa en Dual-Shock kontroll men det verkar inte vara helt säkert att det funkar...dessutom är nog de spel jag faktiskt vill spela nu sådana som ändå funkar med styrkorset...
Citera
2019-08-02, 11:48
  #54
Moderator
impieteers avatar
Med det senaste halvårets modutveckling så har ju Playstation Classic blivit en extremt prisvärt retrokonsol.

Eftersom den i grundutförande är väldigt dåligt gjort, med en dålig emulator och tveksamt spelutbud, med därför dåliga recensioner, så slumpas den ju bort.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4943821

Släng in ett gammalt usbminne och du har en retrokonsol som är är starkare (och billigare) än en NES/SNES Classic och mycket billigare än en retropie. Du får ju två kontroller och ett sött och snyggt chassi.

För runt 300 kronor är det inget att tveka på tycker jag.
Citera
2019-08-28, 20:55
  #55
Medlem
fearreapers avatar
Är den lätt att modda ? ,Lägga in mer spel & så ?, Liksom är sannolikheten stor att förstöra hela konsolen ?
Citera
2019-08-31, 22:27
  #56
Medlem
köpte mig en ps mini men... varför är språken på skandinaviska och arabiska?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback