Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 07:36
  #1
Medlem
Pungsvings avatar
Hade en Puch för länge sedan. Den knattrade fram i 35 otrimmad. Ibland fick den fart dock, om den blev hjälpt av medvind för en liten stund, eller om det var en kort utförsbacke. Den började varva som tokig till 55 under ca 1-2 kilometer på platt väg och sedan bara dog varvvilligheten av och den saktade ner och började knattra fram i 35 igen. Nuför tiden misstänker jag att det hade att göra med tändningen. Det kan ha varit glappigt bakom svänghjulet mellan kontakterna och tidsinställningen till gnistan kortades av då och då. Synd att den inte alltid gick som en skållad symaskin.

Vad tror ni?

Men det kan också ha varit att det skapades en speciell turbulens i cylindern vid högre varvtal pga en nedförsbacke och att det gav mer effekt som tog motorn över ett visst varvtal där turbulensen av insugningsluften vidhölls i cylindern. De två insugsportarna låg mitt emot varandra i cylindern och det måste ha motarbetat inflödet. Om insugningsluften kan fås att gå förbi varandra i turbulens, menar jag.
__________________
Senast redigerad av Pungsving 2018-09-19 kl. 07:45.
Citera
2018-09-19, 07:53
  #2
Medlem
Jag skulle snarare gissa på alternativ 2, något med bränsletillförseln. Om den i nedförsbacke fick bränslepumpen att arbeta till fullo t.ex.

Tänk om den hade gått så bra hela tiden!!!
Citera
2018-09-19, 08:23
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Någon hade bytt främre drevet i kedjepaketet, motorn orkade inte vanligen varva ut, förutom de gånger du beskriver.
En 2-takts motor har ett känsligt varvtalsregister.
Citera
2018-09-19, 08:31
  #4
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Jag skulle snarare gissa på alternativ 2, något med bränsletillförseln. Om den i nedförsbacke fick bränslepumpen att arbeta till fullo t.ex.

Tänk om den hade gått så bra hela tiden!!!

Finns ingen pump på en gammal Puch, knappast på de modernare mopparna heller.
Kanska kan ha med luftfuktighet att göra, fuktig luft innehåller mer syre och ger bättre förbränning - moppen gick ju aldrig så bra som på sommarnätter/tidig morgon när man skulle styra hemåt.

/K
Citera
2018-09-19, 08:33
  #5
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Jag skulle snarare gissa på alternativ 2, något med bränsletillförseln. Om den i nedförsbacke fick bränslepumpen att arbeta till fullo t.ex.

Tänk om den hade gått så bra hela tiden!!!
Bränslepump på en gammal Puch?
Citera
2018-09-19, 09:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Någon hade bytt främre drevet i kedjepaketet, motorn orkade inte vanligen varva ut, förutom de gånger du beskriver.
En 2-takts motor har ett känsligt varvtalsregister.

Fenomenet är känt. Vid viss belastning och varvtal blir det resonsnsfenomen i vevhuset
som gör att det fungerar som kompressor. Farsan hade en enpetare med rem som betedde
sig likadant.
__________________
Senast redigerad av pajkaslusk 2018-09-19 kl. 09:40.
Citera
2018-09-19, 11:06
  #7
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Finns ingen pump på en gammal Puch, knappast på de modernare mopparna heller.
Kanska kan ha med luftfuktighet att göra, fuktig luft innehåller mer syre och ger bättre förbränning - moppen gick ju aldrig så bra som på sommarnätter/tidig morgon när man skulle styra hemåt.

/K

Det fetade, samt lägre temperatur och högre lufftryck.
Citera
2018-09-19, 11:13
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodsnickrarn
Finns ingen pump på en gammal Puch, knappast på de modernare mopparna heller.
Kanska kan ha med luftfuktighet att göra, fuktig luft innehåller mer syre och ger bättre förbränning - moppen gick ju aldrig så bra som på sommarnätter/tidig morgon när man skulle styra hemåt.

/K


Är det gott om syre i luften så går både bilar och mopeder bättre än om luften är skitid och syrefattig. Det är ett välkänt faktum att stadsbilar går betydligt bättre i Norrlands skogar än vad de gör i ett förorenat syrefattigt Stockholm.

Så den som vill ha lite bättre gång på en förbränningsmotor skulle kunna addera mer syre till luften som tas in av förgasaren och spå så sätt få ut mer kraft ur sin motor.
Citera
2018-09-19, 11:33
  #9
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Är det gott om syre i luften så går både bilar och mopeder bättre än om luften är skitid och syrefattig. Det är ett välkänt faktum att stadsbilar går betydligt bättre i Norrlands skogar än vad de gör i ett förorenat syrefattigt Stockholm.

Så den som vill ha lite bättre gång på en förbränningsmotor skulle kunna addera mer syre till luften som tas in av förgasaren och spå så sätt få ut mer kraft ur sin motor.

Är precis så lustgas (NO2) funkar
Citera
2018-09-19, 18:23
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Är det gott om syre i luften så går både bilar och mopeder bättre än om luften är skitid och syrefattig. Det är ett välkänt faktum att stadsbilar går betydligt bättre i Norrlands skogar än vad de gör i ett förorenat syrefattigt Stockholm.

Så den som vill ha lite bättre gång på en förbränningsmotor skulle kunna addera mer syre till luften som tas in av förgasaren och spå så sätt få ut mer kraft ur sin motor.
Luftens halt av syre är nästan helt konstant, vi dör av bara en liten minskning.

En modern motor kanske skulle kunna använda syrerik luft för att förbränna mera bränsle, men en moped kan inte det, oavsett syrehalt i luften kommer den prestera samma.

Jag tror det har med luftfuktigheten att göra, följer vatten med in i förbränningsutrymmet, kommer den förångas och bidraga med en viss ökning av förbränningstrycket.
Det skulle man lätt kunna prova genom att koppla en luftfuktare till en mopedmotor...
Citera
2018-09-19, 18:35
  #11
Medlem
Det kan också hända att den där medvinden och nedförsbacken "tar upp" motorn i det varvtalsregister där, inte bara flödet i vevhuset funkar bättre, utan där den också får stöd via avgasröret, som om den hade en effektpipa, för att avståndet till nån mellanvägg i avgassystemet (och tiden det tar för ljudvågen att studsa mot denna) matchar tiden avgasporten är öppen vid just det varvtalet.
Citera
2018-09-20, 20:34
  #12
Medlem
Pungsvings avatar
Det var en fabriksny otrimmad Puch. Jag gissar själv på insugsturbulens i cylindern som orsak. Det betyder att ni som vill trimma med minimal påverkan ska fila lite på sidan av insugen, sett inifrån cylindern. Fila på motsatt sida i det andra insuget, sett inifrån cylindern. Då kommer de två stråken av insug gå förbi varandra i cylindern och snurra runt på var sin sida i cylindern. Som två kanelbullar av insug bredvid varandra i clylindern. Det är dock svårt att fila i insugen inifrån cylinern. Men det krävs förmodligen bara väldigt lite av filande för att leda insugsstömmarna i rätt riktning, bort från varandra.

Sedan är det inte fel att experimentera med tidsinställningen av tändningen. Kontaktgapet ställs in bakom svänghjulet.

Synd att jag var så okunnig som tonåring. Min moppe hade gått i 75 och sett otrimmad ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback