Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 19:34
  #13
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Sedan är gräset inte grönare på andra sidan. Outbildade jobb lär automatiseras, möta sänkta löner samt möta kraftigt försämrade arbetsvillkor i takt med samhällsutvecklingen. Ställ dig i linan på Volvo på egen risk, börja som säkerhetsvakt på egen risk, men klaga då inte på att du är arbetslös eller less på ditt jobb om några år.

Vad är det som säger att akademikeryrken inte kommer att automatiseras i samma grad, i samma takt? Det torde bara vara mer tekniska yrken (upplever jag det) som har ett större "skydd" gentemot automatiseringen.
Citera
2018-09-19, 20:06
  #14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Vad är det som säger att akademikeryrken inte kommer att automatiseras i samma grad, i samma takt? Det torde bara vara mer tekniska yrken (upplever jag det) som har ett större "skydd" gentemot automatiseringen.

Inte om man väljer en vettig utbildning. Jämför med att sitta i en kundtjänst eller jobba som receptionist och skriva ut besökskort.
Citera
2018-09-19, 20:27
  #15
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Inte om man väljer en vettig utbildning. Jämför med att sitta i en kundtjänst eller jobba som receptionist och skriva ut besökskort.

Vilka områden anser du som vettiga att utbilda sig inom? Jag ser det på ett sådant sätt att akademiker kommer ha en större chans att hitta ett nytt yrke inom deras bransch än vad en knegare möjligtvis har, men allt det här är fortfarande endast spekulationer från oss båda.

Jag ser det som att en del yrkesgrupper som t.ex. ekonomer, har gott om yrken som lär kunnas automatiseras i en hög utsträckning. Vad är det som säger att det skulle vara enklare och billigare att automatisera ett helt lager? Tänk på all nytt maskineri som ska tas in och installeras - det finns så många variabler som kan och kommer gå fel. Anställda eller experter kommer att behövas inledningsvis för att övervaka driften, jämfört med att t.ex. installera programvara som i hög grad kan utföra t.ex. en revisors arbetsuppgifter.
Citera
2018-09-19, 20:42
  #16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Vilka områden anser du som vettiga att utbilda sig inom? Jag ser det på ett sådant sätt att akademiker kommer ha en större chans att hitta ett nytt yrke inom deras bransch än vad en knegare möjligtvis har, men allt det här är fortfarande endast spekulationer från oss båda.

Vården, juridik, teknik, data, IT, ekonomi, mm. Som du är inne på har akademiker en större chans att landa med fötterna ner om arbetsmarknaden snabbt skulle förändras, detta är ett av de starkaste argumenten till att utbildning erbjuder ett visst skydd mot arbetslöshet.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag ser det som att en del yrkesgrupper som t.ex. ekonomer, har gott om yrken som lär kunnas automatiseras i en hög utsträckning.

Just "ekonomer" kan ju syfta på allt ifrån högutbildade skatteexperter till YH-utbildade bokförare, där den förstnämndas tjänster svårt kan automatiseras medan den sistnämndes arbete lätt kan göra det. Det säger därför inte så mkt om huruvida ekonomer som en hel yrkesgrupp kan automatiseras. I och med att tjänstesektorn växer arbetar ekonomer/ingenjörer/jurister/med flera i en allt högre grad med rådgivning och andra immateriella tjänster, till skillnad från produktion, såsom tidigare. En ekonom som är expert på t.ex. transfer pricing och hur dessa transaktioner ska värderas, bedömas i en årsredovisning, rapporteras till typ FI osv. erbjuder genom detta rådgivning. Förr i tiden arbetade ekonomer i en högre grad med rent administrativ produktion (typ bokföring, skatteavstämningar, osv) men arbetet ser inte ut så idag. Detsamma kan appliceras för jurister och ingenjörer, samt andra akademiska yrken.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Vad är det som säger att det skulle vara enklare och billigare att automatisera ett helt lager?

En lagerrobot kostar säg 2 ggr. årslönen för en anställd vars tjänst ska automatiseras bort. Då är investeringen redan återbetald på 2 år. Denna typ av arbeten kommer därmed troligen att försvinna till viss del i framtiden.
Citera
2018-09-19, 21:43
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag skaffade mig högre utbildning och tillbringade ca 10 år med att klättra i hierarkin inom en större organisation. Men väl där uppe blev det så jävla tråkigt, att jag slutade och började ”på golvet” i en annan bransch istället. Gick ner kraftigt i lön naturligtvis, men fick mer fritid och högre livskvalitet. Just nu är mitt motto snarare att jobba så lite som möjligt, och lägga energin på annat istället.

Detta!

Jobba är så jävla värdelöst. Speciellt när man har ett jobb som man behöver "leva". Orka. Man vill ju gå till jobbet (så få timmar som möjligt) för att sedan ha massa fritid och göra det man själv tycker är roligt.
Citera
2018-09-19, 22:22
  #18
Medlem
Germanofils avatar
Du skriver att "stämningen" på ditt nya jobb inte passar dig. Kanske har du en arbetsplats där du inte "klickar" med kollegorna? Personligen tycker jag att just kollegorna är det bästa med ett kvalificerat jobb. Skönt att jobba med vettiga människor och inte en massa WT-brudar som har barn med tre olika män. Sök dig till en arbetsplats där du trivs med kollegorna. Detta är oerhört viktigt.

Sedan tycker jag även att själva arbetsuppgifterna är roligare på mer kvalificerade jobb. Detta kanske inte stämmer i alla fall men du bör ju ha läst något som du har åtminstone ett visst intresse av? Visst "lever" man jobbet mer än på ett enklare kneg men det är ju även kul/stimulerande vilket gör att de extra timmarna som man ägnar åt att planera och tänka på jobb inte känns bortkastade.

Som tidigare skrivet bör du ge jobbet en chans innan du börjar deppa över att det är tråkigt. Du är trots allt bara i början av din karriär.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback