Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 10:21
  #13
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
En bruksbil är en bil som ägs av ett bruk, t ex pappersbruk, glasbruk etc. Min första bil, en Volvo 164 från 1970 hade i begynnelsen varit direktionsbil vid Åfors glasbruk och var därmed en tvättäkta bruksbil.

En målare kan inte ha någon bruksbil för en målarfirma är inget bruk men en murare kan ha det då det finns murbruk.

🤪

Ha, ha, ha...
Citera
2018-09-19, 11:44
  #14
Medlem
Argumentet säkra omkörningar nämns ofta. Helt felaktigt enligt mig. Behöver man den accelerationen så kör man ändå med för små marginaler.
Jag har inga problem att göra säkra omkörningar med min 150hk kombi med 5 vuxna i. Inte heller några problem med frugans Polo med 75hk.

Bättre att vara ärlig och säga att man gillar att gasa lite föredrar snabba bilar istället för att komma med sånna hittepåargument.
Man ljuger då antingen för sig själv eller för sin omgivning för att motivet sitt oftast lite dyrare köp.
Har en kompis som skulle köpa en hatchback och skulle prompt ha fyrhjulsdrift och minst 200hk för att vara säker på att komma i tid till jobbet. Grejen är att hon då bodde i stan och hade 50km/h hastighetsgräns hela vägen mellan hemmet och jobbet så argumenten kändes rätt tunna.

Jag skulle lätt kunna köpa en familjekombi med 300hk nästa gång men då är det bara för att jag är gasglad petrol-head och påstår inte att det har något som helst med trafiksäkerhet att göra.

För att bara frakta arslet skulle det lätt räcka med 100hk i den stora bilen.

Nu råkat jag ha flera bilar så jag har valt att ha en busbil och en lite tråkigare/långsammare bruksbil. Förstår dock helt klart de som istället väljer kompromissen snabb bruksbil, antingen pga ekonomi eller platsbrist.
Citera
2018-09-19, 11:47
  #15
Medlem
Fashwaves avatar
Bruksbil = bränslesnål, billig att serva, billiga reservdelar, tålig, rymlig, inga dyra fälgar och annat krimskrams.
Citera
2018-09-19, 16:37
  #16
Medlem
killawifes avatar
Jag har alltid uppfattat det som att när man skriver bruksbil i en annons så innebär det att bilen är betydligt mer sliten än en "normal" bil av samma modell men som fungerar bra. Så ingen speciell bilmodell eller så.
Citera
2018-09-19, 22:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo så sett har du en poäng och jag gick mest på dom alternativ du gav.

Man kanske skulle kunna sätta ett tak vid 200hk.

Vad är det för 190E du har och vad har gjorts med den för att få ut den prestandan?

Ett stycke från 87 med en kompressormatad 6a och lite delar från andra mercor bla c63an
Citera
2018-09-19, 23:45
  #18
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har aldrig fattat det där "sommarbil", "vinterbil", "bruksbil" osv.

Hur många bilar har folk?

"Andrabil" kan jag däremot förstå vad man menar. En extra bil som bara behövs ibland och som därför får vara lite mindre och sunkigare.
O här kommer en annan definition.
Vi har ofta haft en andrabil o sedan tanten bytte jobb o kunde cykla så har vi vinterbil.
Självklart är vinterbilen även andrabilen o tidigare var andrabilen även pendlarbilen.

Så just nu har jag köpt årets vinterbil. Denna gång är projektet att möta fördomarna mot Fransoser. Nu är den i så bra skick att den kanske får överleva efter vintern.
Nu till det fina. Vinter/andrabilen är oftast obekväm o i vinter är det en sänkt Peugeot 206Gti med kjolpaket. Billig o kanske bra. Bäst är att den inte står i garaget vilket innebär att det är just andrabilen som får gå resor upp till 5mil.
Den gör sitt jobb o den sparar på förstabilen.
Citera
2018-09-19, 23:46
  #19
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Bruksbil = bränslesnål, billig att serva, billiga reservdelar, tålig, rymlig, inga dyra fälgar och annat krimskrams.
Äsch. Ge mig en Volvo 240 som är upprostad o jag kör den. Min förra var en törstig Ford Mondeo.
Det man förlorar i bränslesnålheten får man igen i inköpskostnaden
Citera
2018-09-21, 08:46
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Argumentet säkra omkörningar nämns ofta. Helt felaktigt enligt mig. Behöver man den accelerationen så kör man ändå med för små marginaler.
Jag har inga problem att göra säkra omkörningar med min 150hk kombi med 5 vuxna i. Inte heller några problem med frugans Polo med 75hk.

Bättre att vara ärlig och säga att man gillar att gasa lite föredrar snabba bilar istället för att komma med sånna hittepåargument.
Man ljuger då antingen för sig själv eller för sin omgivning för att motivet sitt oftast lite dyrare köp.
Har en kompis som skulle köpa en hatchback och skulle prompt ha fyrhjulsdrift och minst 200hk för att vara säker på att komma i tid till jobbet. Grejen är att hon då bodde i stan och hade 50km/h hastighetsgräns hela vägen mellan hemmet och jobbet så argumenten kändes rätt tunna.

Jag skulle lätt kunna köpa en familjekombi med 300hk nästa gång men då är det bara för att jag är gasglad petrol-head och påstår inte att det har något som helst med trafiksäkerhet att göra.

För att bara frakta arslet skulle det lätt räcka med 100hk i den stora bilen.

Nu råkat jag ha flera bilar så jag har valt att ha en busbil och en lite tråkigare/långsammare bruksbil. Förstår dock helt klart de som istället väljer kompromissen snabb bruksbil, antingen pga ekonomi eller platsbrist.

Jag håller med om att man kan göra säkra omkörningar i vilken bil som helst, men mer kraft ger också fler tillfällen att göra säkra omkörningar. Marignalen är ju minst den samma eller bättre i samma situation om man kommer förbi på halva tiden. Knappast något som motiverar kraftfullare motor dock.
Din kompis är en idiot. Roligaste jag hört på länge!
Håller med om att billig bruksbil + rolig andrabil är bästa vägen att gå fram om man har möjlighet.
Citera
2018-09-21, 10:05
  #21
Medlem
Min tolkning:

En bil som är ekonomisk men inte pga låg bränsle förbrukning.

Kan vara en gammal 740 för 5k eller en bättre begagnad bil som någon har tagit den största ekonomiska smällen på dvs +3 år iallafall.

Eventuellt kanske en ny billig dacia skulle kunna kvala in också..
Citera
2018-09-21, 10:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 63CjeF
Jag håller med om att man kan göra säkra omkörningar i vilken bil som helst, men mer kraft ger också fler tillfällen att göra säkra omkörningar. Marignalen är ju minst den samma eller bättre i samma situation om man kommer förbi på halva tiden. Knappast något som motiverar kraftfullare motor dock.
Din kompis är en idiot. Roligaste jag hört på länge!
Håller med om att billig bruksbil + rolig andrabil är bästa vägen att gå fram om man har möjlighet.

Menade lite på att man med snabb bil kan bli mer benägen att chansa och göra fler spontana omkörningar vid relativt små luckor. Med slö bil blir man tvungen att planera sin körning bättre
Citera
2018-09-21, 15:22
  #23
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har aldrig fattat det där "sommarbil", "vinterbil", "bruksbil" osv.

Hur många bilar har folk?

"Andrabil" kan jag däremot förstå vad man menar. En extra bil som bara behövs ibland och som därför får vara lite mindre och sunkigare.

Nu har jag för visso bara två bilar, men den ena är en sommarbil (Corvette) och den andra använder jag mer som en bruksbil (Volvo V60) som jag kör året om mer eller mindre.
Som dom flesta förstår så kör man ju inte en Corvette på vintern, eller ngn annan dyrare bil av den klassen heller för den delen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback