Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 02:46
  #1
Medlem
jag som håller på med bilar dagligen hör av nästan hälften av alla kunder att de är ute efter en bruksbil men vad är det idag och för vem ?

Jag personligen tycker att 220-300 hk är normalt idag medans flera andra här kommer säga att det ska va 100-150 hk för de ska vara ekonomiskt ?
Citera
2018-09-19, 03:04
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
jag som håller på med bilar dagligen hör av nästan hälften av alla kunder att de är ute efter en bruksbil men vad är det idag och för vem ?

Jag personligen tycker att 220-300 hk är normalt idag medans flera andra här kommer säga att det ska va 100-150 hk för de ska vara ekonomiskt ?

Det är väl en bil man i huvudsak använder för att frakta den egna röven i och det man behöver för sitt dagliga värv och inte för att tillgodose behovet av passionerad bilkörning.

Jag skulle helt klart hellre placera den i intervallet 100-150hk.

300hk låter mer som en bruksbil för värdetransportrånare alternativt för den som prioriterar bilen betydligt högre och eller är mycket rikare än snittet.
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-09-19 kl. 03:48.
Citera
2018-09-19, 03:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är väl en bil man i huvudsak använder för att frakta den egna röven i och det man behöver för sitt dagliga förvärv och inte för att tillgodose behovet av passionerad bilkörning.

Jag skulle helt klart hellre placera den i intervallet 100-150hk.

300hk låter mer som en bruksbil för värdetransportrånare alternativt för den som prioriterar bilen betydligt högre och eller är mycket rikare än snittet.

Förvisso men tänk då på att dagens bilar pratar vi en familjekombi väger ju 1.7 - 1.8 ton så behövs ju lite för för o faktiskt kunna göra en säker omkörning med jag har inga problem med nån av mina bilar att faktiskt kunna köra om och alla drar inte överdrivet

Mitsubishi EVO med 580 hk 1140 kg
Volvo XC90 med 400 hk 2.3 ton
Mercedes 190e AMG 707 hk 1085 kg
Mercedes S500 410 hk 2050 kg
Mercedes E200 163 hk 1680 kg

Den sistnämnda är den jag använde till vardags innan ja köpte XC90in och den är slö i jämnförelse med resten men samtidigt ja värdesätter nog några fler hästar under huven och de kostar inte många fler kronor än att jag skulle ha en ex Golf
Citera
2018-09-19, 03:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Förvisso men tänk då på att dagens bilar pratar vi en familjekombi väger ju 1.7 - 1.8 ton så behövs ju lite för för o faktiskt kunna göra en säker omkörning med jag har inga problem med nån av mina bilar att faktiskt kunna köra om och alla drar inte överdrivet

Mitsubishi EVO med 580 hk 1140 kg
Volvo XC90 med 400 hk 2.3 ton
Mercedes 190e AMG 707 hk 1085 kg
Mercedes S500 410 hk 2050 kg
Mercedes E200 163 hk 1680 kg

Den sistnämnda är den jag använde till vardags innan ja köpte XC90in och den är slö i jämnförelse med resten men samtidigt ja värdesätter nog några fler hästar under huven och de kostar inte många fler kronor än att jag skulle ha en ex Golf

Jo så sett har du en poäng och jag gick mest på dom alternativ du gav.

Man kanske skulle kunna sätta ett tak vid 200hk.

Vad är det för 190E du har och vad har gjorts med den för att få ut den prestandan?
Citera
2018-09-19, 06:29
  #5
Moderator
Bruksbil är ju mycket riktigt en bil man använder till vardags, året om, om den har 70 hästar eller 270 hästar har ju ingen betydelse.
Den som inte klarar av att göra en säker omkörning med vilken som har andra problem än för lite effekt i motorn.
Citera
2018-09-19, 06:52
  #6
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag har aldrig fattat det där "sommarbil", "vinterbil", "bruksbil" osv.

Hur många bilar har folk?

"Andrabil" kan jag däremot förstå vad man menar. En extra bil som bara behövs ibland och som därför får vara lite mindre och sunkigare.
Citera
2018-09-19, 06:59
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
jag som håller på med bilar dagligen hör av nästan hälften av alla kunder att de är ute efter en bruksbil men vad är det idag och för vem ?

Jag personligen tycker att 220-300 hk är normalt idag medans flera andra här kommer säga att det ska va 100-150 hk för de ska vara ekonomiskt ?
En bruksbil är precis vad ordet låter som.
En bil man brukar, och som tar en dit man ska utan bekymmer.

Det har ingenting med hästkraftsantal att göra.
Citera
2018-09-19, 08:10
  #8
Medlem
ormbitens avatar
Bruksbil kan ju vara precis vad som helst...

Vissa människor brukar en Volvo 240 för 4000 kr till att frakta rumpan med varje dag.
Andra människor brukar en Bentley för 3 miljoner till att frakta rumpan med varje dag.
Citera
2018-09-19, 08:43
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
En bruksbil är en bil som ägs av ett bruk, t ex pappersbruk, glasbruk etc. Min första bil, en Volvo 164 från 1970 hade i begynnelsen varit direktionsbil vid Åfors glasbruk och var därmed en tvättäkta bruksbil.

En målare kan inte ha någon bruksbil för en målarfirma är inget bruk men en murare kan ha det då det finns murbruk.

Skatteverket har en definition men så som folk i dagligt tal använder det så avses snarast en bil som man inte har för passionens skull utan bara för att lösa transportbehovet, särskilt avseende bilar vars utseende och allmänna skick man inte bryr sig så mycket om.
Citera
2018-09-19, 08:50
  #10
Medlem
Jag tror TS inte riktigt hänger med på svenskan har du möjligtvis dina rötter någon annan stans?
En bruksbil eller bruksfordon är ett fordon som andvänds/brukas till vardags. Till skillnad mot en hobbybil eller specialfordon.
Själv ha jag som bruksbil en Volvo V60 som bruksbil och en MB SLK som leksak/andrabil.
Citera
2018-09-19, 09:24
  #11
Medlem
En bruksbil handlar mer om att den ska vara praktisk, göra jobbet och helst inte kosta mycket varken i inköp, drift eller försäkring. Den behöver heller inte vara särskilt snygg. Om den får en buckla eller repa är inte hela världen. Bruksbilen går dagligen tur och retur jobbet och slits mycket. Man kör barn med smutsiga skor och kläder som kladdar mat i bilen.

En bil man inte är lika rädd om som den opraktiska helgbilen/sommarbilen/sportbilen/finbilen som står ren och fin i varmgaraget.
Citera
2018-09-19, 10:02
  #12
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
jag som håller på med bilar dagligen hör av nästan hälften av alla kunder att de är ute efter en bruksbil men vad är det idag och för vem ?

Jag personligen tycker att 220-300 hk är normalt idag medans flera andra här kommer säga att det ska va 100-150 hk för de ska vara ekonomiskt ?

Bruksbil handlar väl inte om vilken prisklass. Bruksbil betyder en bil man brukar ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback