Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-19, 02:21
  #1
Medlem
Sprutnarkomans avatar
I ca ett år bodde jag i ett hyreshus med bara missbrukare, i en etta på 20 m². Jag fick hyran betald, hämtade mat på en närbelägen restaurang, en färsk dagens och två infrysta, plus 150:- i veckan för övriga omkostnader som hygienprodukter.

Det var då jag började lära mig göra mäsk och vin själv, och koka brännvin, men det är en annan historia och det gick ingen nöd på mig. Har man bara kompizar löser sig det mesta.

Men jag har alltid undrat lite om det här var lagligt, vad säger socialtjänstlagen? Anledningen ska väl nämnas, att jag inte pallade gå och prata med psykiatrikern som var en idiot och tack och lov är död nu.

Vad kan socialtjänsten kräva av en?
Citera
2018-09-19, 06:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnarkoman
I ca ett år bodde jag i ett hyreshus med bara missbrukare, i en etta på 20 m². Jag fick hyran betald, hämtade mat på en närbelägen restaurang, en färsk dagens och två infrysta, plus 150:- i veckan för övriga omkostnader som hygienprodukter.

Det var då jag började lära mig göra mäsk och vin själv, och koka brännvin, men det är en annan historia och det gick ingen nöd på mig. Har man bara kompizar löser sig det mesta.

Men jag har alltid undrat lite om det här var lagligt, vad säger socialtjänstlagen? Anledningen ska väl nämnas, att jag inte pallade gå och prata med psykiatrikern som var en idiot och tack och lov är död nu.

Vad kan socialtjänsten kräva av en?

Kräva?
Låter som du du fått en hel del.
Rätten till försörjningsstöd är inte kravfri, du ska göra det du kan för att förbättra din situation. Det låter som du fått exakt det du ska ha.
Citera
2018-09-19, 06:51
  #3
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Tråden för allsköns anekdoter om socialtjänsten återfinns inte här. Här diskuterar vi den aktuella frågeställningen.

/Mod
Citera
2018-09-19, 08:47
  #4
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnarkoman
Men jag har alltid undrat lite om det här var lagligt, vad säger socialtjänstlagen?
Om vad? Att du fick 150 kronor i veckan? Tja, det är ju lägre än riksnormen för försörjningsstöd men det kan ju finnas skäl för att bestämma biståndet lägre än så. Vi vet ju inte särskilt mycket om dina omständigheter mer än att du tydligen inte ville prata med någon person inom psykiatrin. Om ditt användarnamn är indikativt för ditt leverne kan ju det vara en förklaring till att man inte ville ge dig mer och att du fick mat i stället för pengar till mat.
Citera
2018-09-19, 13:55
  #5
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnarkoman
I ca ett år bodde jag i ett hyreshus med bara missbrukare, i en etta på 20 m². Jag fick hyran betald, hämtade mat på en närbelägen restaurang, en färsk dagens och två infrysta, plus 150:- i veckan för övriga omkostnader som hygienprodukter.

Det var då jag började lära mig göra mäsk och vin själv, och koka brännvin, men det är en annan historia och det gick ingen nöd på mig. Har man bara kompizar löser sig det mesta.

Men jag har alltid undrat lite om det här var lagligt, vad säger socialtjänstlagen? Anledningen ska väl nämnas, att jag inte pallade gå och prata med psykiatrikern som var en idiot och tack och lov är död nu.

Vad kan socialtjänsten kräva av en?
Att du aktivt söker arbete eller deltar i en sysselsättning, att du redovisar din ekonomi utan att utelämna vare sig gåvor eller andra pengar som kommer in.
Citera
2018-09-19, 17:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Om vad? Att du fick 150 kronor i veckan? Tja, det är ju lägre än riksnormen för försörjningsstöd men det kan ju finnas skäl för att bestämma biståndet lägre än så. Vi vet ju inte särskilt mycket om dina omständigheter mer än att du tydligen inte ville prata med någon person inom psykiatrin. Om ditt användarnamn är indikativt för ditt leverne kan ju det vara en förklaring till att man inte ville ge dig mer och att du fick mat i stället för pengar till mat.


eller vilket århundrade vi pratar om-
Citera
2018-09-19, 18:49
  #7
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
eller vilket århundrade vi pratar om-
Det är sant. Pratar vi flera decennier sedan behöver det inte ha varit så pjåkigt. Det är i vart fall lägre än vad som följt av riksnormen sedan den infördes 1998.
Citera
2018-09-20, 14:22
  #8
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken preciserad. Betydligt.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback