Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-18, 20:46
  #1
Medlem
Apolloss avatar
I går hade jag ont i ena tanden näst längst bak i överkäken, och idag har jag även ont i samma tand fast på andra sidan i överkäken. Det gör framförallt ont då jag tuggar. Jag tycker det är väldigt märkligt. Med tanke på att det är samma tand fast på olika sidor. Jag känner inte några ilningar i tänderna och det är inte heller någon intensiv smärta utan bara en mildare konstant smärta som ökar då man trycker på tanden. Jag har inga andra symton och är inte heller förkyld.

Någon som har nån ide vad detta kan vara?
Citera
2018-09-18, 20:51
  #2
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
I går hade jag ont i ena tanden näst längst bak i överkäken, och idag har jag även ont i samma tand fast på andra sidan i överkäken. Det gör framförallt ont då jag tuggar. Jag tycker det är väldigt märkligt. Med tanke på att det är samma tand fast på olika sidor. Jag känner inte några ilningar i tänderna och det är inte heller någon intensiv smärta utan bara en mildare konstant smärta som ökar då man trycker på tanden. Jag har inga andra symton och är inte heller förkyld.

Någon som har nån ide vad detta kan vara?

Börjat gnissla tänder på nätterna?
Citera
2018-09-18, 20:59
  #3
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Börjat gnissla tänder på nätterna?

Jag vet inte. Jag har inte kännt det här tidigare.

Men det känns osannolikt att det skulle vara hål i tänderna då det är i exakt samma tand på båda sidor, och smärtan kom nästan samtidigt.
__________________
Senast redigerad av Apollos 2018-09-18 kl. 21:05.
Citera
2018-09-18, 21:16
  #4
Medlem
Kan du se något konstigt i spegeln? Är tandköttet lite rödare vid dessa tänder? Använder du tandtråd? Om jag inte använt tandtråd ett tag/ slarvat med borstningen så kan jag få lite slumpmässig tandvärk här och där (eftersom det troligtvis är ett hyfsat konsekvent fel sett till hela munnen), kan det vara nått liknande?
Citera
2018-09-18, 21:23
  #5
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Kan du se något konstigt i spegeln? Är tandköttet lite rödare vid dessa tänder? Använder du tandtråd? Om jag inte använt tandtråd ett tag/ slarvat med borstningen så kan jag få lite slumpmässig tandvärk här och där (eftersom det troligtvis är ett hyfsat konsekvent fel sett till hela munnen), kan det vara nått liknande?

Tandköttet ser normalt ut, som vid alla andra tänder, men svårt att se, då det är så långt in. Jag är inte öm vid tandköttet. Borstar 2 gånger om dagen som vanligt. Dock fuskar jag med tandtråd, men det har jag alltid gjort.
__________________
Senast redigerad av Apollos 2018-09-18 kl. 21:26.
Citera
2018-09-18, 21:23
  #6
Medlem
det är nog bara en inflamation i tandköttet blir så när man inte borstar ordentligt
Citera
2018-09-18, 21:28
  #7
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
Börjat gnissla tänder på nätterna?

Detta är det troligaste!
Citera
2018-09-18, 21:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollos
Tandköttet ser normalt ut, som vid alla andra tänder. Jag är inte öm vid tandköttet. Borstar 2 gånger om dagen som vanligt. Dock fuskar jag med tandtråd, men det har jag alltid gjort.

Jag skulle prova med tandtråd först ändå. Om det kommer mycket blod är detta en trolig orsak skulle jag säga. Om jag inte använt tandtråd kan jag få plötslig lågmäld tandvärk i t.ex. två hörntänder, trots att de sitter i över- och underkäken så helt otroligt är det inte. Enkel fix om så är fallet!
Citera
2018-09-18, 21:30
  #9
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Jag skulle prova med tandtråd först ändå. Om det kommer mycket blod är detta en trolig orsak skulle jag säga. Om jag inte använt tandtråd kan jag få plötslig lågmäld tandvärk i t.ex. två hörntänder, trots att de sitter i över- och underkäken så helt otroligt är det inte. Enkel fix om så är fallet!
ok, ska testa det. Tack för svaret!
Citera
2018-09-18, 21:38
  #10
Medlem
När man har hål i en tand kan smärtan ibland kännas som den kommer från en annan tand fast det inte är hål i den.
Citera
2018-09-18, 21:46
  #11
Medlem
Apolloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parissirap
När man har hål i en tand kan smärtan ibland kännas som den kommer från en annan tand fast det inte är hål i den.

Även fast tänderna sitter på helt olika sidor?
Citera
2018-09-18, 21:52
  #12
Medlem
Ja det har det gjort för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback