Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-18, 21:28
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lorber
Jag förstår inte varför du ska spela tuff?

Snälla, jag ville bara få en ögonblicksbild av vad som finns i köken hos folk som lagar mycket mat, för att undvika köra fram och tillbaka till affären hela tiden. Förstår inte vad som är så klurigt med den frågan.

Frågan i sig är inte alls klurig.
Det som upplevs som klurigt är att du hävdar dig själv som en ”hyfsat avancerad kock” samtidigt som du behöver hjälp med att sammanställa en lista över basvaror.
Hyfsat avancerade kockar har dessutom koll på vad dom allra flesta basvaror heter på engelska.
Citera
2018-09-18, 22:36
  #14
Medlem
sparvsylts avatar
Jag tror tyvärr att du får leva med att någon ingrediens saknas i några veckors tid, skriv upp dem på inköpslistan och handla det som saknas nästa gång du besöker affären så har du tillslut det som behövs hemma. Annars så kommer denna tråd bli slängd i papperskorgen med motiveringen ”Århundradets listtråd” samt att ICA kopierar den inför sin inventering av sitt huvudlager.
Citera
2018-09-19, 12:16
  #15
Medlem
TraXzmans avatar
Om du är en hyffsad avancerad kock så köper du ju de grejer du behöver för att göra anrättningar eller anrättningen, förslagsvis öppnar du upp en kokbok och ser vilka varor du behöver till den

Självklart behöver du alla kryddor du kommer över är väl det enda tips jag kan ge där du är helgarderad
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-09-19 kl. 12:21.
Citera
2018-09-19, 18:32
  #16
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Du får nog berätta vart det är du har flyttat.

Att det saknas något så självklart som hönsbuljong får mig att undra om du flyttat till Sahara och bor bland beduiner.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Va?

Om det är som du säger att du är "en hyfsat avancerad kock" (dvs att du kan koka vatten utan att åtalas för mordbrand) borde det här inte ens vara en fråga. Även i de mest efterblivna träsksamhällena i USA där en mans syrra även är hans morsa på samma gång borde de väl ha ett paket mjöl i handelsboden?

Du fattar alltså fortfarande inte efter tre inlägg. TS undrar vilka saker man bör ha i ett skafferi för att slippa åka till affären varje gång man vill prova på ett nytt recept. Till exempel sardeller (anchovy på engelska), sesamolja, currypasta, tomatpuré, jordnötssmör osv.
Citera
2018-09-19, 22:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Du fattar alltså fortfarande inte efter tre inlägg. TS undrar vilka saker man bör ha i ett skafferi för att slippa åka till affären varje gång man vill prova på ett nytt recept. Till exempel sardeller (anchovy på engelska), sesamolja, currypasta, tomatpuré, jordnötssmör osv.

Själv tolkade jag TS annorlunda. Att det handlar om att TS ständigt glömmer basvaror, trots inköpslista. Inte att TS glömmer saker varenda gång det ska prövas ett nytt recept. När det gäller basvaror så vet man ju oftast själv vad som är basvaror. Det är ju sådant som man brukar använda, och som är bra att ha hemma. Det är en sak att glömma köpa basvaror (som regelbundet används) och att syssla med sällanköp (exempelvis om man vill pröva ett nytt recept, och så har man inte vissa saker hemma då man inte brukar använda sig av dessa saker).

Problemet med att låta folk skriva listor på sina basvaror är att det kanske inte hjälper. TS har exempelvis vitvinsvinäger och hönsbuljong som basvaror. Du kanske har sardeller, sesamolja, currypasta, tomatpure, jordnötssmör etc som basvaror. Hur hjälper det TS om TS avskyr sardeller, och i princip aldrig använder resten som du har nämnt? Medan du inte använder samma basvaror som TS. Eller om jag har exempelvis olivolja, bikarbonat, kryddor som mynta, oregano, timjan och spiskummin som baskryddor (utöver salt och peppar), om det är något som ni andra sällan/aldrig använder? Eller om TS är köttätare/allätare, och så kommer det in en vegan här med sin lista över veganska basvaror. Osv.
Citera
2018-09-20, 11:57
  #18
Medlem
Jag förstår vad TS är ute efter, men jag är dock tveksam till konceptet att köpa basvaror bara för att ha dem hemma. Jag planerat kanske 1-3 middagar framåt, och en sån planering innebär alltid en inventering av vad man hemma och en tur till en affär. Det enda jag köper på mig för att ha hemma skulle vara i specialbutiker, tex en asiatisk butik man inte åker till så ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback