Citat:
Ursprungligen postat av
lorber
Jag har flyttat till USA. Förlåt om jag var otydlig: jag har ett tomt kök, alltså måste jag fylla det. Istället för att åka och handla efter just det jag ska laga en speciell dag tänkte jag göra en storhandling och fylla köket. Men för att undvika att glömma saker, tänkte jag i all enkelhet ställa en fråga om vad ni anser vara ett basutbud (plus) i era kök.
Men du vet väl som som är basutbudet hemma hos dig? Vad du brukar använda hemma. Vi andra kanske har ett basutbud som skiljer sig markant från sådant du brukar använda. Så det behöver inte nödvändigtvis hjälpa dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
lorber
Alltså, det enda stället där saker saknas är i mitt kök. Inte i affären, i de två affärer jag hittills besökt är utbudet större än de största affärerna i Stockholm. Även om det kan vara lite tricky med att exakt förstå vad allt är.
Aha, då missförstod jag dig. Tolkade det som om du hade med dig inköpslista, men något saknades alltid när du gick till butiken och skulle köpa allt på listan. Så hönsbuljong, vitvinsvinäger etc fanns inte att köpa i butik.
Eftersom du kallar dessa saker för basvaror, så borde det ju vara lätt att komma ihåg att skriva upp dem på inköpslistan. Speciellt om de har tagit slut så du behöver köpa nytt. Skulle du glömma att köpa, så är det ju bara att gå tillbaka till butiken och köpa senare. Då det går att köpa i butik där du bor.
Är det tricky att förstå vad det är, så skulle jag fråga om hjälp. Antingen en anställd eller en annan kund som befinner sig i närheten. Eller chansa på att det blir rätt i slutändan.