• 1
  • 2
2018-09-18, 20:13
Medlem
lorbers avatar
Jag har precis flyttat utomlands och tog förstås med mig alla köksmaskiner, men inte ett enda livsmedel. Inte en krydda. Eller mjöl. Nada. Så nu börjar jag bli trött på att jag hela tiden saknar saker som är mer eller mindre självklara. Har försökt göra en list och åkt till affären, men det är alltid någon liten "basvara" som vitvinsvinäger eller hönsbuljong som saknas.

Så, jag ställer frågan: vad i livsmedelsväg (kryddor, oljor, torrvaror, allt!) klarar ni inte er utan? Er aggregerad lista skulle vara grymt värdefull för mig! Kan säga att jag är en hyfsat avancerad kock.

Tack på förhand,
Lorber
Citera
2018-09-18, 20:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorber
Jag har precis flyttat utomlands och tog förstås med mig alla köksmaskiner, men inte ett enda livsmedel. Inte en krydda. Eller mjöl. Nada. Så nu börjar jag bli trött på att jag hela tiden saknar saker som är mer eller mindre självklara. Har försökt göra en list och åkt till affären, men det är alltid någon liten "basvara" som vitvinsvinäger eller hönsbuljong som saknas.

Så, jag ställer frågan: vad i livsmedelsväg (kryddor, oljor, torrvaror, allt!) klarar ni inte er utan? Er aggregerad lista skulle vara grymt värdefull för mig! Kan säga att jag är en hyfsat avancerad kock.

Tack på förhand,
Lorber

Du är ju knappast en hyfsat avancerad kock om du inte vet vad du behöver.

Jag skulle aldrig köpt efter en lista utan efter det som behövs efterhand. Till slut behöver man bara köpa när något tar slut. Köper du efter lista får du slänga mycket skit. Det blir bara dyrt.
Citera
2018-09-18, 20:19
Medlem
Mackan52s avatar
Du får nog berätta vart det är du har flyttat.

Att det saknas något så självklart som hönsbuljong får mig att undra om du flyttat till Sahara och bor bland beduiner.
Citera
2018-09-18, 20:26
Medlem
lorbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Du får nog berätta vart det är du har flyttat.

Att det saknas något så självklart som hönsbuljong får mig att undra om du flyttat till Sahara och bor bland beduiner.

Jag har flyttat till USA. Förlåt om jag var otydlig: jag har ett tomt kök, alltså måste jag fylla det. Istället för att åka och handla efter just det jag ska laga en speciell dag tänkte jag göra en storhandling och fylla köket. Men för att undvika att glömma saker, tänkte jag i all enkelhet ställa en fråga om vad ni anser vara ett basutbud (plus) i era kök.
Citera
2018-09-18, 20:29
Medlem
Spyrrans avatar
Om det nu är så att vissa basvaror saknas, kan du antingen inte handla dessa i en annan butik eller hitta ersättare? Istället för hönsbuljong så kanske du hittar en annan buljong som kan duga istället? Om du nu inte vill göra egen fond eller buljong istället.
Citera
2018-09-18, 20:32
Medlem
lorbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Om det nu är så att vissa basvaror saknas, kan du antingen inte handla dessa i en annan butik eller hitta ersättare? Istället för hönsbuljong så kanske du hittar en annan buljong som kan duga istället? Om du nu inte vill göra egen fond eller buljong istället.

Alltså, det enda stället där saker saknas är i mitt kök. Inte i affären, i de två affärer jag hittills besökt är utbudet större än de största affärerna i Stockholm. Även om det kan vara lite tricky med att exakt förstå vad allt är.
Citera
2018-09-18, 20:33
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Jag har flyttat till USA. Förlåt om jag var otydlig: jag har ett tomt kök, alltså måste jag fylla det. Istället för att åka och handla efter just det jag ska laga en speciell dag tänkte jag göra en storhandling och fylla köket. Men för att undvika att glömma saker, tänkte jag i all enkelhet ställa en fråga om vad ni anser vara ett basutbud (plus) i era kök.

USA?

Det är väl knappast det svåraste.

Vetemjöl, jäst, potatis, pasta, ris, bönor, lök och smör är väl grunden för alla skafferier?
Citera
2018-09-18, 20:34
Medlem
Kryddor
Salt
Buljong
Vinäger
Olja
Smör
Mjöl
Havregryn
Socker
Kakao
Ketchup
Senap
Pasta
Ris
Tomatkross
Oliver
Vitlök
Senast redigerad av OkandMe 2018-09-18 kl. 20:36.
Citera
2018-09-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Kryddor
Salt
Buljong
Vinäger
Olja
Mjöl
Havregryn
Socker
Kakao
Ketchup
Senap
Peppar
Te
Kaffe
Ris
Pasta
Bröd
osv
Citera
2018-09-18, 20:40
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Men du vet väl som som är basutbudet hemma hos dig? Vad du brukar använda hemma. Vi andra kanske har ett basutbud som skiljer sig markant från sådant du brukar använda. Så det behöver inte nödvändigtvis hjälpa dig.

Citat:
Alltså, det enda stället där saker saknas är i mitt kök. Inte i affären, i de två affärer jag hittills besökt är utbudet större än de största affärerna i Stockholm. Även om det kan vara lite tricky med att exakt förstå vad allt är.

Aha, då missförstod jag dig. Tolkade det som om du hade med dig inköpslista, men något saknades alltid när du gick till butiken och skulle köpa allt på listan. Så hönsbuljong, vitvinsvinäger etc fanns inte att köpa i butik.

Eftersom du kallar dessa saker för basvaror, så borde det ju vara lätt att komma ihåg att skriva upp dem på inköpslistan. Speciellt om de har tagit slut så du behöver köpa nytt. Skulle du glömma att köpa, så är det ju bara att gå tillbaka till butiken och köpa senare. Då det går att köpa i butik där du bor.

Är det tricky att förstå vad det är, så skulle jag fråga om hjälp. Antingen en anställd eller en annan kund som befinner sig i närheten. Eller chansa på att det blir rätt i slutändan.
Citera
2018-09-18, 20:42
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Va?

Om det är som du säger att du är "en hyfsat avancerad kock" (dvs att du kan koka vatten utan att åtalas för mordbrand) borde det här inte ens vara en fråga. Även i de mest efterblivna träsksamhällena i USA där en mans syrra även är hans morsa på samma gång borde de väl ha ett paket mjöl i handelsboden?
Citera
2018-09-18, 20:55
Medlem
lorbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Va?

Om det är som du säger att du är "en hyfsat avancerad kock" (dvs att du kan koka vatten utan att åtalas för mordbrand) borde det här inte ens vara en fråga. Även i de mest efterblivna träsksamhällena i USA där en mans syrra även är hans morsa på samma gång borde de väl ha ett paket mjöl i handelsboden?

Jag förstår inte varför du ska spela tuff?

Snälla, jag ville bara få en ögonblicksbild av vad som finns i köken hos folk som lagar mycket mat, för att undvika köra fram och tillbaka till affären hela tiden. Förstår inte vad som är så klurigt med den frågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in