Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-18, 18:01
  #1
Medlem
Om jag använder ett mobilt bredband, samma dator men olika inlogg + rensar cache och cookies och nya simkort. Kan en hemsida då se att jag använt samma dator/ip?
Citera
2018-09-18, 18:04
  #2
Medlem
Idindunuffinzs avatar
Hur ändrar du IP genom att rensa cookies? Ja, de kommer att se vilken ip du har.
Citera
2018-09-18, 18:05
  #3
Medlem
Stäng av och sätt på mobilen --> Nytt IP
Citera
2018-09-18, 18:11
  #4
Medlem
Idindunuffinzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Svar
Stäng av och sätt på mobilen --> Nytt IP

Om du byter sim-kort och därav surfpunkt så byter du IP, ja.

Du får också tänka på att din enhet lämnar ifrån sig mer information än bara IP så som upplösning, operativsystem och kanske rentav vilken sorts modell du använder.
Citera
2018-09-18, 18:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idindunuffinz
Om du byter sim-kort och därav surfpunkt så byter du IP, ja.

Du får också tänka på att din enhet lämnar ifrån sig mer information än bara IP så som upplösning, operativsystem och kanske rentav vilken sorts modell du använder.

Jag har ett mobilt bredband med dynamisk IP vilket gör att varje gång jag startar om bredbandet får jag en ny ip-adress. Kan en hemsida då se att jag använder samma dator eller mobila bredband trots att jag har ny IP-adress?
Citera
2018-09-18, 19:01
  #6
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Svar
Jag har ett mobilt bredband med dynamisk IP vilket gör att varje gång jag startar om bredbandet får jag en ny ip-adress. Kan en hemsida då se att jag använder samma dator eller mobila bredband trots att jag har ny IP-adress?
Ja. Huruvida de flesta gör det? Nej. Men det finns garanterat de som gör det på dig. Det är en stor industri.

Men är främst större organisationer som har den kapaciteten när det gäller hundraprocentig spårning. Övrig spårning som vem som helst kan göra består oftast i statistiska sannolikheter.

Man kan då göra hårdvaruanalyser som potentiellt kan särskilja din enhet från en annan trots identiskt OS, webbläsare, skärmstorlek m.m. man tittar då på t.ex. OS, GPU, CPU, drivrutiner, pixeltäthet och även mer avancerade försök att kringgå spårningen, plugins, DNS-servrar, firmware, mobiloperatör, batterihälsa


Sedan finns det ju andra metoder som analyserar ditt beteende också. Träffsäkerheten på den kan jag inte svara på, men den är nog mycket högre än vad man kan först kan tro;

- Brukar A logga ut och aldrig loggar in igen med samma cookies, i nära anslutning med att B gör detsamma?
- Hur rörs fingrarna över skärmen?
- Hur hålls enheten? Brukar personen sitta eller ligga ner, stå upp?
- Hur skyddad är enheten (används t.ex. skal, eller står den på ett bord?)
- Aktiva tidpunkter?
- Sättet personen skriver på (felstavningar, ovanliga ord, m.m)
- Är två användare inkonsekventa (döljer medvetet spår) med några av ovan nämnda punkter?
- Hur ljust är rummet personen brukar befinna sig i, blir det mörkt ungefär samma tider?

Släng in rubbet i ett djupt neuralt nätverk bara så lär man med mycket hög sannolikhet kunna identifiera användare.

Observera att allt detta är inte alltid möjligt att se för en hemsida, men ofta väldigt mycket mer än vad man först kan tro.

Har du dina misstankar så kan du sedan på ett mycket enkelt (men ett för brutalt genialiskt sätt för att jag vill avslöja det på) definitivt säkra identiteten.



Lustigt nog så är försöken att dölja spår väldigt avslöjande. Säkerhetstjänster som NSA och FRA använder t.ex. den metoden för att både identifiera och upptäcka hot. Det avslöjades i dokumenten som Edward Snowden läckte. Värt att ha i åtanke nästa gång du stänger av mobilen
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-09-18 kl. 20:01.
Citera
2018-09-19, 21:28
  #7
Medlem
Pilskjutarns avatar
Smartaste sättet är att snabbt byta APN, Telefå och Telesnor erbjuder olika beroende på nät, tror även du kan byta frekvens från 900 (s.k inomhusbandet) till 2600, och då hoppa mellan både master och IP-adresser.

När jag bodde i Mexico och hade döda horor på min uppfart så bytte vi ganska ofta mellan dom olika näten då vid kvällstider så skulle alla kika på lättklätt.
När du byter en IP men gärna stannar kvar på hemsidan för att sedan uppdatera så kan dom fortfarande ha kvar din information, MAC, GEO m.m som knyter dig till en plats.

Inkognito fungerar faktiskt väldigt bra för att just glömma bort vad man sett och gjort på nätet, kör med det och sedan koppla upp och ner för att bli anonym.

Nu när jag tänker på det, har ingen aning om hur du bor, men sitter du och tokrunkar till tentakelporr och bor ute i skogen så är det nog lätt att knyta dig till informationen som sparas på deras servrar, om det är glest med andra liksinnade som dig i närheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback