Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-22, 18:23
  #121
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Sen då, när personen är 38år och han måste ta sin snygga bil till sjukhuset och be om hjälp av de som pluggat 3-5år pga han inte längre kan göra vardagssysslor för hans axlar och händer är paj för han har bilat betong i 15år? Ja då kommer han allt och tiger om hjälp av de människorna som studerat och har ett givande yrke, samtidigt så får han surt gå till apoteket och betala några hundralappar samtidigt som han svär över "de där på läkemedelsbolagen bara skor sig på oss som jobbar hederligt". Lite skillnad på att arbeta med kroppen eller hjärnan, jag vet vad jag väljer i alla fall.

Det är något typiskt med knegaryrkena och prata om att de har en fint hus och snygg bil, vad har materiella ting för värde när din kropp inte orkar springa 2km utan hostattacker, kraftig värk i leder i 48 timmar? När du går och hatar ditt jobb och är förbannad för fyra veckors semester är slut och du måste tillbaka. Häller i sig kaffe varje morgon för att ens klara sig fram till byggarlunchen kl09. Knegaren som kommer hem och däckar i soffan framför farmen eller något annat hjärndött program och inte orkar med något intellektuellt stimulerande utan bara måste vila för att orka jobba 8 timmar nästa dag på bygget. Medan personen med studieskulder glatt tar en löparrunda på kvällen efter den har lagat en hälsosam mat eftersom den har utbildat och lärt sig själv om hur viktig en bra kost är, efter löparrundan väntar det att hjälpa barnen med glosor och matematik, något som föräldrarna förstår sig på och inte förkastar vikten av.

Hur jävla fysiskt klen är man om man är 40 bast och "helt slut" efter en dag som snickare? Typisk stockholmare antar jag
Citera
2018-09-22, 18:42
  #122
Medlem
Bara så där spontant... Blir man en bättre och effektivare sjuksköterska om man tjänar mer pengar?
Citera
2018-09-22, 19:58
  #123
Medlem
Nej det skulle jag inte säga! Däremot blir jag bättre på mitt jobb gällande mitt huvudområden omvårdnad men också trevnad och bemötande etc.
Citera
2018-09-23, 01:53
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obezer
Nej det skulle jag inte säga! Däremot blir jag bättre på mitt jobb gällande mitt huvudområden omvårdnad men också trevnad och bemötande etc.

Vad har pengarna med saken att göra då?
Citera
2018-09-23, 02:01
  #125
Medlem
Madeleine-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Bara så där spontant... Blir man en bättre och effektivare sjuksköterska om man tjänar mer pengar?

Nej men man blir en bättre sköterska om avdelningen är fullbemannad, och för att rekrytera ssk behöver lönerna höjas på vissa ställen. Sen blir man bättre och effektivare med erfarenhet och dålig lön är en orsak till att många erfarna slutar i landstinget för att istället få högre lön i bemanning eller privata sektorn.
Citera
2018-09-23, 07:13
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vad har pengarna med saken att göra då?

Läste bara effektivare först. Jag anser som sagt att man blir bättre på sitt jobb med en rättvis lön. Senaste 2 dagarna har min kompetens och snabba handhavande av läkemedel etc, räddat tre liv. När jag dä har en lön på 75-90.000 så är jag nöjd och trivs. Känner mig rätt värderad. När jag hade 25-26.000 blev jag irriterad att jag gjorde ett sånt viktigt jobb som inte värderades.
Citera
2018-09-23, 14:55
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine-S
Nej men man blir en bättre sköterska om avdelningen är fullbemannad, och för att rekrytera ssk behöver lönerna höjas på vissa ställen. Sen blir man bättre och effektivare med erfarenhet och dålig lön är en orsak till att många erfarna slutar i landstinget för att istället få högre lön i bemanning eller privata sektorn.

Där ser man. Jag hade inte en aning om att papper med en vattenstämpel på kunde göra så stor skillnad.
Citera
2018-09-23, 15:50
  #128
Medlem
Madeleine-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Där ser man. Jag hade inte en aning om att papper med en vattenstämpel på kunde göra så stor skillnad.

Det är ofta just sjuksköterskor som ifrågasätts när de vill höja sina löner, i grunden handlar det om att man förväntar sig att jobbet ska göras med godhet som drivkraft. Blir man en bättre ingenjör eller banktjänsteman för att man får en högre lön?
Citera
2018-09-24, 00:13
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madeleine-S
Det är ofta just sjuksköterskor som ifrågasätts när de vill höja sina löner, i grunden handlar det om att man förväntar sig att jobbet ska göras med godhet som drivkraft. Blir man en bättre ingenjör eller banktjänsteman för att man får en högre lön?

Med stor sannolikhet inte.
Citera
2018-09-24, 18:25
  #130
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refhen
Haha, du låter som en riktigt lågbegåvad pajas. Antar att man blir såhär bitter när man studerat en värdelös utbildning på universitet och inte lyfter mer i lön än vad en lokalvårdare gör.
Tack för ditt konstruktivt bemötande, nu kan jag inte annat än att vara säker på att du är en fantastisk människa som har pluggat en betydelsefull utbildning, troligtvis Livets hårda skola.
Citera
2018-09-24, 19:36
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellingyourself
Tack för ditt konstruktivt bemötande, nu kan jag inte annat än att vara säker på att du är en fantastisk människa som har pluggat en betydelsefull utbildning, troligtvis Livets hårda skola.
Tack! Gissar på att mitt tidigare inlägg träffade en öm tå. Och ja, "livets hårda skola" har gett mig mycket. Mer än din utbildning troligtvis. Behöver knappast sitta på flashback och gråta ut över hur värdelösa personer är. Men som sagt, det är väl ditt sätt att hantera ilskan över att du valt en värdelös utbildning som inte ger dig ett skit. Ett tips är att ta tag i ditt eget liv och inte kasta skit på andra. Detta gör även att du slipper se ut som en lågbegåvad pajas.
Citera
2018-09-24, 20:26
  #132
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refhen
Tack! Gissar på att mitt tidigare inlägg träffade en öm tå. Och ja, "livets hårda skola" har gett mig mycket. Mer än din utbildning troligtvis. Behöver knappast sitta på flashback och gråta ut över hur värdelösa personer är. Men som sagt, det är väl ditt sätt att hantera ilskan över att du valt en värdelös utbildning som inte ger dig ett skit. Ett tips är att ta tag i ditt eget liv och inte kasta skit på andra. Detta gör även att du slipper se ut som en lågbegåvad pajas.
Tyvärr har din analytiska förmåga från Livets hårda skola gjort att du har fel, det träffade inte en öm tå. Uppenbarligen behöver du kanske inte gråta ut på flashback men på något vis hävdade dig, istället för att bemöta mitt inlägg med konstruktiv kritik så tar du till diverse känsloargument och samtidigt ska försöka skryta om ditt egna jag, på ett anonymt forum
Du är välkommen till mig den dagen du har slitit ut din kropp, jag kommer inte döma dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback