Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 16:40
  #49
Medlem
448s avatar
Det smakar svagt klorat drickvatten plus lite till - inga problem och dricka fqst man inte avklorat.
Priset är dock 700 000 tusen tånger lägre än köpeklortabletter 30l kostar la 100 spänn minst.

Här får du svimingpooler med vatten för en hundring o de e samma skit nästan.
Vattenreningstabletter köpta för ändamålet kan ibland ha flockmedel men inget man måste ha
Citera
2018-10-07, 17:02
  #50
Medlem
ljusetssvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illerkid
Går utmärkt att rena vatten med Klorin.. idiot!
https://www.vaccinationsguiden.se/va...tenrening.html
Din förbannade lögnare!!
Klicka INTE på länken!!!

Rena inte med klorin era jävla mongoloider, ni förstör naturen!
Citera
2018-10-07, 17:06
  #51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusetssvin
Din förbannade lögnare!!
Klicka INTE på länken!!!

Rena inte med klorin era jävla mongoloider, ni förstör naturen!

Tror det är du som är mongolid...haha - man märker på ditt uppspelta
sätt med svordommar och så att du är lågutbildad,lågintelligent och har antagligen mongolidutseende - ät din medicin nu.

Klorin bryts ned i praktiken omedelbart i naturen till koksalt.....häller du ut flaska klorin i en sjö är kloret nedbrutet inom 10 minuter
Citera
2018-10-07, 17:21
  #52
Medlem
Hängmatta är bättre än tält, det finns lite finare varianter som är som ett hängande tält.
En extra tarp/pressning är bra att ha med för ett tillfälligt läger och för att ha till skydd för utrustning.
Vanligt liggunderlag i skumplast är överlägset. Köp inte upplåsbara liggunderlag, de är dyra och inte bra, ömtåliga är de med.
Vaselin eller hudsalva är bra för skavsår
Försvarets hudsalva är billigt finns på apoteket.
Extra skor eller tofflor är bra att ha.
Extra underkläder och strumpor.
Salt och andra kryddor.
En liten flaska diskmedel och en svamp med rivig sida så du kan diska.
Radio är bra om du inte har det i mobilen så du kan lyssna på vädret.
Pannlampa är viktigt
Citera
2018-10-07, 19:49
  #53
Medlem
Isnatts avatar
Hur är det med vatten ute i naturen, hur avgör man om det är drickbart eller måste man alltid rena det för att vara på den säkra sidan?
I villaområdet jag växte upp fanns en skog. Där i skogen kom det fram vatten som ur en källa och där vattnet kom fram startade även en bäck som ledde bort vattnet.
Det sas alltid att det vattnet var rent och drickbart och vi ungar brukade knäa och dricka där när vi var nära. Det var kallt och gott. Det var som en hemlig källa.
Idag när jag var ute i en annan skog såg jag inget rinnande vatten, bara äckliga diken.

Ska man bo ute så är nog omedelbar närhet till strömmande vatten att föredra.
Citera
2018-10-08, 13:03
  #54
Medlem
448s avatar
Rinnade vatten vatten som är helt klart kan ofta drickas.

Man skall alltid klora,koka eller dricka med reningsugrör som Lifestraw t.ex om man kan.
Inget snack för magsjuka suger.

Finns massa fjällvandrare som drygt säger att fjällbäcksvatten är ofarligt men lämlar dör och folk tvättar händer i dom efter bajsat....ibland regnar det och bajställen sköljer ned sina goa bacillier i vattnet.
Citera
2018-10-08, 13:37
  #55
Medlem
Skaffa en Sawyer Mini. Den renar närmare 400.000 liter vatten så den räcker i en livstid.
Det går att dricka det mesta vatten i Sverige utan att rena det så länge man undviker uppenbara problemvatten. Koka det helst ändå för att slippa magproblem. Undvik yt- och bottenvattnet.

Börja bo utomhus i kortare perioder och förläng med tiden. Börja med en natt. Nästa gång så är du ute två nätter osv. Det här är bästa årstiden för att testa din tålighet och utrustning mot väta och kyla. Klarar du att ligga ute nu så är det inga problem nästa år.

När du börjar bo ute så kommer du märka vilken utrustning som är bra att ha, vad som fungerar och inte fungerar. Största problemet är att du blir fuktig och fryser. Det är svårt att torka kläder ute. Det är svårt att hålla uppe värmen. Om du eldar så går det åt enorma mängder med ved. Du får svårt att samla in så mycket ved att du ens klarar att hålla elden igång ett dygn.
Citera
2018-10-15, 21:53
  #56
Medlem
Vilka jackor är bäst? Fjällräven är bra men då får man ju lägga minst 3000
Citera
2018-10-16, 07:49
  #57
Medlem
448s avatar
Köp från militära surplusshoppar ,man kan få hela Goretexkit för 1000 spänn o nytt.
Mycket camo man kan hitta enkelfärgade sand,grönt och så.
Ibland Polis/Tull med mera och då kanske svart eller blått och då ser det hyfsat civilt ut.

Sök på surplus military t.ex och shoppa loss

Haha för några år sen hade jag hela brittiska PLCE kittet inkl asheftig stridsväst för skojs skull på mig i skogen - såg ut som SAS.

Ha träffade afghanska flyktingar som satt o käka solrosfrön o drack sprit i ett vindskydd.
Bodde på en föyktingförläggning , haha dom gillade det så jag satt o söp med dom med detta kitt på mig.
Citera
2018-11-20, 13:08
  #58
Medlem
TheKhurgans avatar
Åh, en ny "jag-drar-ut-i-skogen-tråd"!
Trevligt. Hoppas du inte är som 99% av alla andra TS och bara sitter och drömmer.

Den enda som gjorde det på riktigt är dessutom förmodat död (eller så trollade han fantastiskt). Men han var fan hardcore.

Hur som helst. Ge dig ut i skogen nu till helgen och prova hur det är, innan du gör fler planer och handlar fler grejer. Berätta sedan hur det gick.
Citera
2018-11-20, 16:01
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Åh, en ny "jag-drar-ut-i-skogen-tråd"!
Trevligt. Hoppas du inte är som 99% av alla andra TS och bara sitter och drömmer.

Den enda som gjorde det på riktigt är dessutom förmodat död (eller så trollade han fantastiskt). Men han var fan hardcore.

Hur som helst. Ge dig ut i skogen nu till helgen och prova hur det är, innan du gör fler planer och handlar fler grejer. Berätta sedan hur det gick.

Jag får panik av tanken att man måste berätta för föräldrarna (som försörjt mig och stöttat mig) att jag slänger bort allt och känner mig inte lika självsäker nu som jag gjorde när jag skapade tråden. Ensamheten i skogen/på vägen kommer också förmodligen få mig att glömma hur miserabel jag var i civilisationen

Men som jag ser det har jag inget alternativ för det finns inget mellanting. Jag satt på jobbet igår och stirrade ut med ångest i kroppen. Sitta i bilen på väg till jobbet, utföra meningslösa sysslor, komma hem till den tomma lägenheten. För vad? Jag tjänar mycket men har ingenting att spendera det på. Ska jag bara existera kan jag lika gärna göra det på mina egna villkor minimalistiskt.

Jag har köpt det mesta jag kommer behöva och tycker det är underbart att vara ute i skogen, hjärnan aktiveras på ett helt annat sätt. Jag blir bara trött på att det bara varit en hobby och ingen livsstil.
Citera
2018-11-20, 17:01
  #60
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Jag får panik av tanken att man måste berätta för föräldrarna (som försörjt mig och stöttat mig) att jag slänger bort allt och känner mig inte lika självsäker nu som jag gjorde när jag skapade tråden. Ensamheten i skogen/på vägen kommer också förmodligen få mig att glömma hur miserabel jag var i civilisationen

Men som jag ser det har jag inget alternativ för det finns inget mellanting. Jag satt på jobbet igår och stirrade ut med ångest i kroppen. Sitta i bilen på väg till jobbet, utföra meningslösa sysslor, komma hem till den tomma lägenheten. För vad? Jag tjänar mycket men har ingenting att spendera det på. Ska jag bara existera kan jag lika gärna göra det på mina egna villkor minimalistiskt.

Jag har köpt det mesta jag kommer behöva och tycker det är underbart att vara ute i skogen, hjärnan aktiveras på ett helt annat sätt. Jag blir bara trött på att det bara varit en hobby och ingen livsstil.


byt jobb då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback