Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-19, 10:23
  #13
Medlem
En fördel med att skriva ut sig ifrån Sverige är att du kan få s.k. SINK-skatt på dina inkomster. SINK är f.n. 25% (inte 20 som du skrev ovan). Brytpunkten för att det skall löna sig med SINK ligger vid inkomster om ca. 20.000 i månaden.

För att kunna bli beviljad SINK måste du alltså bli utflyttad och inte längre ha för stor anknytning till Sverige. Om du nu sitter i en villa och efter utflyttningen vill kalla den sommarstuga då tror jag inte att Skatteverket godkänner detta.

En nackdel med att vara skriven i Thailand är att du själv får bekosta din egen sjukvård och det kan bli dyrt om man drabbas av något allvarligt. Många säger att blir jag sjuk åker jag hem till Sverige men det är inte så lätt när man ligger halvt förlamad efter en stroke.
Citera
2018-09-25, 10:29
  #14
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Har inte hittat någon information gällande detta!

Om någon annan här har information så är jag tacksam.

Jag hittade nedanstående på FK.

Om du har arbetat och har en ersättning som bygger på din lön så kan du flytta vart du vill i världen. Men andra regler gäller om du bara har garantiersättning. Då kan du bara flytta till länder i EU eller till Island, Liechtenstein, Norge, Schweiz och Kanada. Du förlorar garantiersättningen om du flyttar till ett annat land.
Citera
2018-10-23, 12:53
  #15
Medlem
george.sthlms avatar
Jag skulle skriva ut mej under de 5 åren som du har tjänstepension.
Efter det kan det kvitta då skattefördelen "äts upp" av kostnaden för
privat sjukvårdsförsäkring i Thailand.
Citera
2018-10-23, 13:05
  #16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag kommer göra slag i min dröm och flytta ner till Thailand om några år.

Jag är sjukpensionär och kommer flytta ner under dom kallaste månaderna
oavsett om jag blir utlandssvensk eller om jag väljer att stå skriven här i Sverige.

Jag har varit mkt i Thailand, men inte längre än 1 mån/gång, så innan jag köper en
"Freehold" lägenhet (troligtvis i Hua Hin) så kommer jag långtidshyra först.

Vilka är mina ekonomiska för och nackdelar med att skriva mig i Thai?
Min ekonomiska situation: Sjukpension f.n 21.000/mån
samt Tjänstepension på ca 20.000/mån under 5 år
Hur mkt skulle jag tjäna på att skriva mig som utlandssvensk under dessa 5år?

För övrigt så har jag en bostad med tillgångar på minst 2m efter
skatter/lån vid försäljning. Naturligtvis är det inte bara ekonomin som väger in
i mina beslut, men vad är smartast ekonomiskt? Om jag står skriven i Sverige
så kan jag hyra ut bostaden och få inkomster och även som investering.

Om jag blir utlandssvensk så blir det ett fritidshus (som iofs också kan hyras ut)
och med betydligt mindre skatter, speciellt under dessa 5år.

En annan fördel som ej utlandssvensk är ju att man inte är "tvungen" att stanna
i Thailand minst 6mån/år, även om det mkt väl kan bli 8mån

Tacksam för svar

Vad kostar ex en sjukförsäkring ? Är du skriven i Thailand så är du inte berättigad till Svenska sjukvården utan måste stå för denna själv. Du får ställa upp kostnaderna för att få samma trygghet som du har i Sverige och förhoppningsvis så finns det några tusenlappar att tjäna. Kommer du att vara Svensk medborgare eller Ha dubbelt medborgarskap. Jag har dubbelt medborgarskap i Filippinerna som "naturalisized citizen" och med kostnader för ev sjukvård så blir det ganska så dyrt att leva där men det finns fortfarande en viss vinst. Jag bor inte där längre utan har dubbla medborgarskap men lär flytta dit inom några år då frun är klar med sina studier, så jag är lite i samma situation.

Dock finns det andra fördelar som väger upp att det försvinner en del pengar på olika försäkringar som utlänning i ett asiatiskt land men jag skulle inte vilja leva där UTAN ex. en bra sjukförsäkring/överfallsförsäkring/drulle försäkring osv. Skulle man hamna på sjukhus några veckor så kan det kosta det mesta man har tyvärr.
Citera
2018-10-23, 20:29
  #17
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vad kostar ex en sjukförsäkring ? Är du skriven i Thailand så är du inte berättigad till Svenska sjukvården utan måste stå för denna själv. Du får ställa upp kostnaderna för att få samma trygghet som du har i Sverige och förhoppningsvis så finns det några tusenlappar att tjäna. Kommer du att vara Svensk medborgare eller Ha dubbelt medborgarskap. Jag har dubbelt medborgarskap i Filippinerna som "naturalisized citizen" och med kostnader för ev sjukvård så blir det ganska så dyrt att leva där men det finns fortfarande en viss vinst. Jag bor inte där längre utan har dubbla medborgarskap men lär flytta dit inom några år då frun är klar med sina studier, så jag är lite i samma situation.

Dock finns det andra fördelar som väger upp att det försvinner en del pengar på olika försäkringar som utlänning i ett asiatiskt land men jag skulle inte vilja leva där UTAN ex. en bra sjukförsäkring/överfallsförsäkring/drulle försäkring osv. Skulle man hamna på sjukhus några veckor så kan det kosta det mesta man har tyvärr.
Det här med att få Thailändskt medborgarskap är i det närmaste en Utopi, inte helt omöjligt
men det krävs Väldigt Mycket för att komma dit.

Tänk något som dom utländska dykarna gjorde när fotbollsgrabbarna som räddades ur den översvämmade grottan.
Citera
2018-10-24, 19:42
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasseiudon
Många säger att blir jag sjuk åker jag hem till Sverige men det är inte så lätt när man ligger halvt förlamad efter en stroke.
Får du ta del av svensk sjukvård så där bara om du är utflyttad och flyttar tillbaka?
Du blir väl betraktad som utlänning och får betala din vård själv eller via din globala sjuk och hälsoförsäkring.
(Nu vet jag inte och gubb-gissar)
Citera
2018-10-25, 12:41
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Får du ta del av svensk sjukvård så där bara om du är utflyttad och flyttar tillbaka?
Du blir väl betraktad som utlänning och får betala din vård själv eller via din globala sjuk och hälsoförsäkring.
(Nu vet jag inte och gubb-gissar)

Man kan skriva in sig igen.
Citera
2018-10-25, 12:54
  #20
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Man kan skriva in sig igen.

...och det förfarandet tar minst tre månader.
Citera
2018-10-25, 14:14
  #21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
...och det förfarandet tar minst tre månader.

Nej men du måste vara så pigg att du kan ta dej till ett skattekontor och ta en nummerlapp
sen tar det 5 minuter så är du inskriven igen.
Citera
2018-10-25, 14:29
  #22
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Det här med att få Thailändskt medborgarskap är i det närmaste en Utopi, inte helt omöjligt
men det krävs Väldigt Mycket för att komma dit.

Tänk något som dom utländska dykarna gjorde när fotbollsgrabbarna som räddades ur den översvämmade grottan.
Ja det är lite halvsvårt att få Thailändskt medborgarskap, än har man inte träffat nån som fått det.

Ett alternativ är väl att åka ner långa perioder men göra en hemresa till Svedala ibland, kanske ha en billig sommarstuga man bor i eller hyr in sig i någons friggebod typ.
Fördelen är om man blir riktigt svårt sjuk, att man kan träffa lite släkt och vänner och bli påmind att det enda man egentligen saknar är kalles kaviar och knäckebröd typ.
Citera
2018-10-25, 14:47
  #23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ja det är lite halvsvårt att få Thailändskt medborgarskap, än har man inte träffat nån som fått det.

Ett alternativ är väl att åka ner långa perioder men göra en hemresa till Svedala ibland, kanske ha en billig sommarstuga man bor i eller hyr in sig i någons friggebod typ.
Fördelen är om man blir riktigt svårt sjuk, att man kan träffa lite släkt och vänner och bli påmind att det enda man egentligen saknar är kalles kaviar och knäckebröd typ.

Jag hittade en restaurang med butik i thailand som sålde massa svenska saker,
kalles kaviar, anjovis, räksmörgås mm
Fyfan va gott det var med en thekaka och ägg/anjovis , kalles med knäckebröd

Ligger i Rayong, där båtarna till Koh Samet går ifrån.
Citera
2018-10-26, 08:05
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Jag hittade en restaurang med butik i thailand som sålde massa svenska saker,
kalles kaviar, anjovis, räksmörgås mm
Fyfan va gott det var med en thekaka och ägg/anjovis , kalles med knäckebröd

Ligger i Rayong, där båtarna till Koh Samet går ifrån.

Säljs kaviar, Felix Ketchup, bostongurka, knäckebröd och en massa annat svenskt överallt i Thailand nu för tiden...
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2977876

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback