Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-18, 09:48
  #1
Medlem
Hallå!
Har en passat 1.8 årsm. 1997 och har köpt sportluftfilter till den.
Mitt problem är att där e massa regulatorer som jag inte har någon aning om var jag ska sätta dem, vill inte att bilen ska börja törsta extremt för de blir fel me luft osv.
Tips? Om jag missat beskriva något så säg till. Puss o tack i förhand
Citera
2018-09-18, 11:29
  #2
Medlem
nerdinsides avatar
Om motorn är orginal i övrigt kommer du ändå få högre förbrukning och kanske sämre prestanda.

Se den här youtube videon om sportfilter.
Citera
2018-09-18, 11:35
  #3
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
Om motorn är orginal i övrigt kommer du ändå få högre förbrukning och kanske sämre prestanda.

Se den här youtube videon om sportfilter.

Därtill lär motorns livslängd minska, grejen med billiga skit filter är just att de renar sämre (släpper igenom mer) och skit in i luftmassemätaren betyder inte sällan havererad luftmassemätare.
Citera
2018-09-18, 11:42
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcusreij
Hallå!
Har en passat 1.8 årsm. 1997 och har köpt sportluftfilter till den.
Mitt problem är att där e massa regulatorer som jag inte har någon aning om var jag ska sätta dem, vill inte att bilen ska börja törsta extremt för de blir fel me luft osv.
Tips? Om jag missat beskriva något så säg till. Puss o tack i förhand
Bara nyfiken men varför vill du byta till något som antagligen är sämre än original?
Citera
2018-09-18, 12:42
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Bara nyfiken men varför vill du byta till något som antagligen är sämre än original?
Har både det o japsdämpare på min vinterbil. OBS inget frivilligt val.
Men det är fränt. Var i staden med den i går o den där Peugeoten väckte uppmärksamhet bland kidsen samt att invandrarna tittar mkt på den.
Sportluftfilter, japsdämpare samt kjolpaket är fränt. Då det både låter o ser ut som en värsting även om en lattemamma i sin Yaris drar en vid rödljusen samt kör i från en på landsvägen då man inte kan färdas fortare än 80knyck utan att få både tinnitus samt diskbrock.
Så, min tolkning är att TS behöver kompensera.
Citera
2018-09-18, 16:00
  #6
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcusreij
Hallå!
Har en passat 1.8 årsm. 1997 och har köpt sportluftfilter till den.
Mitt problem är att där e massa regulatorer som jag inte har någon aning om var jag ska sätta dem, vill inte att bilen ska börja törsta extremt för de blir fel me luft osv.
Tips? Om jag missat beskriva något så säg till. Puss o tack i förhand

Det finns tre eldrivna mackapärer som du behöver tänka på om du ska ta bort luftfilterboxen. LMM:en är den enda som spelar nån roll. De tär den stora runda boxen med en bred kontakt till som turboslangen går till. Denna måste finnas kvar och vara kopplad med en slang till turbon och en slang till ditt filter. ibland passar inte filtret på den och man får då skaffa en adapter. Du ser den på denna bild precis vid anslutningen till avskärmningen: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...-av-T-S*/page2

De andra två är inte lika viktiga men måste finnas och vara inkopplade. Det är en Luftsolenoid med ett par rör till(akta så dessa rör inte går av, de är i plast och rätt sköra) och en platta med kylflänsar på. Du kan bara binda upp dessa med buntband ihop med det övriga kablaget.

Du kan också ha ett s.k sekundärt lufttillförselsystem. Det är en flärp i botten på luftfilterboxen med en slang till som öppnas av en vacuumslang. Alla 1.8t bilar har inte detta bara en del. Du kan bara koppla ifrån det och plugga vacumslangen med en skruv om du har det.
Citera
2018-09-18, 18:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därtill lär motorns livslängd minska, grejen med billiga skit filter är just att de renar sämre (släpper igenom mer) och skit in i luftmassemätaren betyder inte sällan havererad luftmassemätare.

Och vad säger att TS köpt billigt skit? Läser du tankar? Har du en spycam på TS?

Har kört sportfilter i många år av bra kvalitet. Dock är det bra att ha två filter som man kan byta och rengöra. Har inga problem med luftmätare eller annat. Bilen går grymt bra hela tiden. Överdriven skrämselpropaganda.

Skräm inte upp i onödan.
Citera
2018-09-19, 17:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Bara nyfiken men varför vill du byta till något som antagligen är sämre än original?

Vill såklart få lite turbodump ;-)
Citera
2018-09-19, 17:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det finns tre eldrivna mackapärer som du behöver tänka på om du ska ta bort luftfilterboxen. LMM:en är den enda som spelar nån roll. De tär den stora runda boxen med en bred kontakt till som turboslangen går till. Denna måste finnas kvar och vara kopplad med en slang till turbon och en slang till ditt filter. ibland passar inte filtret på den och man får då skaffa en adapter. Du ser den på denna bild precis vid anslutningen till avskärmningen: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...-av-T-S*/page2

De andra två är inte lika viktiga men måste finnas och vara inkopplade. Det är en Luftsolenoid med ett par rör till(akta så dessa rör inte går av, de är i plast och rätt sköra) och en platta med kylflänsar på. Du kan bara binda upp dessa med buntband ihop med det övriga kablaget.

Du kan också ha ett s.k sekundärt lufttillförselsystem. Det är en flärp i botten på luftfilterboxen med en slang till som öppnas av en vacuumslang. Alla 1.8t bilar har inte detta bara en del. Du kan bara koppla ifrån det och plugga vacumslangen med en skruv om du har det.

Tack ska titta på de
Citera
2018-09-19, 17:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdinside
Om motorn är orginal i övrigt kommer du ändå få högre förbrukning och kanske sämre prestanda.

Se den här youtube videon om sportfilter.

Jo men hört att den kan få väldigt blandad soppatörst
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback