Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-11, 14:59
  #13
Medlem
MonsterRipps avatar
Vet inte om det är panikångest, men har haft några sådana anfall som några tycker att det klassas som det. Svettningar, yr som fan (alltså att hela världen snurrar), rädd och skriker om någon rör mig, benen blir som gelé och kan knappt stå, hyperventilation för att nämna de jag kommer ihåg.

Tror inte det är panikångest dock, för de kommer framför allt när jag börjar bli så arg att jag nästan tappar kontrollen. Kan också avstyra en sån attack genom smärta, så tror som sagt att det inte är panikångest.

Men filmen var super! Fån
Citera
2018-12-11, 15:02
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommi
Kan man ha panikångest utan dom symptom man hittar på nätet?
en kompis påstår att hen fått diagnosen för att hen får yrsel och dubbelseende en eller två dagar i månaden. Hen säger att det pågår hela dagen med attacker på några minuter och sen någon timme emellan varje attack.
Det där låter ju mycket mer som migrän än panikångest eller biverkning av någon medicin möjligtvis. Dock upplever alla panikångest olika men just det där tvivlar jag starkt på.
Citera
2018-12-11, 15:19
  #15
Medlem
HermanSermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grusbox
Det är bara hjärnspöken som är helt ofarliga, pinsamma men ofarliga.
Att fly från platsen för att man får en panikångestattack är inte att rekommendera, att stanna gör att du bygger upp ett självförtroende och vågar gå till samma plats igen. Tillslut kommer panikångesten inte komma fram då du tagit den i kopplet och visat vem som bestämmer.

Regel nummer 1, var inte rädd för panikångest.
Regel nummer 2, utmana den (baby steps för att inte gå all in och aldrig våga utmana den igen).

Övning: Andas in djupt med magen, blås ut sakta med näsan och räkna sakta i huvudet till 4. Gör detta 10 gånger strax innan du ska gå till t.ex. T-centralen samt medan du är där. Det får dig att bli lugn och tänker på siffror istället

Och du, minns en sak! Det är extremt vanligt med panikångest! Massor med folk har det så folk förstår dig mer än skrattar åt dig när hjärtat sitter i halsgropen och andningen inte vill hänga med.

Väl formulerat och skrivet. Jag lider själv av panikångest, och har haft det under många år, metoden du beskriver är ett väldigt bra verktyg. Panikångest är tyvärr inget man kan trolla bort med ett knäpp - utan det handlar om små steg. KBT och viss "avslappnande" psykofarmaka kan vara ett steg i rätt riktning. Det handlar om att sakta avprogrammera hjärnan och sedan bygga upp igen.

Sedan kan det givetvis se olika ut, beroende på hur länge en haft det och hur den uppstått, i vissa fall lär en kanske bearbeta och läka eventuella trauman innan man är mottaglig för något KBT-liknande.
Citera
2018-12-11, 15:30
  #16
Medlem
HasseBanans avatar
Har haft panik/ dödsångest sedan jag var 15 ca. I början var det bara någon gång om året men med åldern blev det mer och mer frekventa attacker. Sedan 4 år tillbaka bor jag äntligen på ett lugnt ställe, vilket gör att paniken blir lättare att hantera när den kommer + att jag får det mer och mer sällan. tack vare trygga omgivningar. Tidigare har jag bott i hyreshus med missbrukare och skräniga somalier och syrier som grannar, vilket inte har varit bra alls för min mentala hälsa.

Det enda problemet som fortfarande återstår är att jag inte kan åka längre sträckor med bil eller buss på motorvägar där man åker lång tid utan att se någon bebyggelse längs vägen. Då känner jag mig instängd och utsatt då det inte finns någonstans att ta vägen och då kommer paniken och dödsångesten med allt som hör till, hjärtklappning, overklighetskänslor, svettningar, livrädsla som bara stegras. Ute på motorvägen instängd i en bil eller buss lyckas jag inte stoppa eller hantera paniken.

Innan kunde jag inte heller dricka kaffe i större mängd, då koffeinet och garvsyran triggade igång paniken, särskilt på morgonen/ förmiddagen när man redan var uppstressad och hade bråttom någonstans. Numer klarar jag iallafall att dricka någon enstaka mugg på morgonen och eftermiddagen. Tror det är att man blir lugnare och mindre alarmistisk med åldern (har passerat 40).

Tar Sertralin och har gjort i flera år, men det är nog mest jag själv som med egen kraft har bekämpat panikångesten genom att hitta på olika sätt att försöka lugna ner mig när den kommer, mer än att medicinen har hjälpt speciellt mycket. Har Stesolid endast vid akuta situationer, t.ex. när jag ska åka bil eller buss längre sträckor. t.ex. när jag behöver åka in till sjukhuset för någon operation eller undersökning.
Citera
2018-12-11, 17:36
  #17
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freakshowen
Det där låter ju mycket mer som migrän än panikångest eller biverkning av någon medicin möjligtvis. Dock upplever alla panikångest olika men just det där tvivlar jag starkt på.


Jag sa också att det mer liknade migrän men hen påstår att hen inte har ont
Citera
2018-12-11, 17:42
  #18
Medlem
nonameds avatar
Kroppen domnar och svårt att andas. Då kommer paniken. Kanske inte samma sak som en panikångest attack? Ej astma attack om någon undrar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback