Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-17, 22:23
  #1
Medlem
Passepartouts avatar
På behållaren står det "vattenteknik", det är en stor industribehållare, c.a 1m i diameter. Fylld med gyllenbruna små pyttebollar, transparenta. Skiftar färg mot glittrigt gyllene gult när man belyser dem. Liknar små plastkulor mindre än 1mm i diameter.

Har någon en susning om vad det kan vara?
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2018-09-17 kl. 22:26.
Citera
2018-09-17, 22:31
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Det kanske är avsyrningsmassa.
Citera
2018-09-17, 23:22
  #3
Medlem
ChemicalGirls avatar
Haha, trodde fan först att det var något med knark. Hör "Behållare för vatten med ett pulver i, vilket ämne?" Som om ni undrar vart man ska lösa/ha pulver i vatten. Eller i vilket ämne det är bäst att förvara löst knark.
Citera
2018-09-18, 01:14
  #4
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Det kanske är avsyrningsmassa.

Tack, det verkar troligt. Har du någon aning om ifall det är giftigt?
Citera
2018-09-18, 11:45
  #5
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Tack, det verkar troligt. Har du någon aning om ifall det är giftigt?
Det är avhärdningsmassa/jonbytarmassa, inte avsyrningsmassa, se bild: https://umbelago.se/avhardningsmassa...-25-liter.html

Den används för att ta bort kalk och andra mineraler ur vatten. Då den används för dricksvattenproduktion och vattnet passerar rakt genom massan är den så klart inte giftig. När massan blivit mättad med mineraler kan den regenereras genom att man sköljer ur den med saltvatten.
Citera
2018-09-18, 16:03
  #6
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är avhärdningsmassa/jonbytarmassa, inte avsyrningsmassa, se bild: https://umbelago.se/avhardningsmassa...-25-liter.html

Den används för att ta bort kalk och andra mineraler ur vatten. Då den används för dricksvattenproduktion och vattnet passerar rakt genom massan är den så klart inte giftig. När massan blivit mättad med mineraler kan den regenereras genom att man sköljer ur den med saltvatten.

Stort tack för ditt fantastiskt utförliga svar! Det är fascinerande hur massan skiftar färg och glittrar när den belyses från ett visst håll.
Citera
2018-09-18, 16:15
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Stort tack för ditt fantastiskt utförliga svar! Det är fascinerande hur massan skiftar färg och glittrar när den belyses från ett visst håll.
Jag har haft en burk stående på kontoret i säkert tio år men nu när jag tog fram den för att kolla så såg jag att jag hade något helt annat i den, måste ha slängt jonbytarmassan för länge sedan och sparat burken. Visst ser den härlig ut, ungefär som farinsocker fast ljusare.
Citera
2018-09-18, 16:47
  #8
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag har haft en burk stående på kontoret i säkert tio år men nu när jag tog fram den för att kolla så såg jag att jag hade något helt annat i den, måste ha slängt jonbytarmassan för länge sedan och sparat burken. Visst ser den härlig ut, ungefär som farinsocker fast ljusare.

Den här massan var nästan lika mörk som farinsocker; påminde om bränd sienna i ickebelyst tillstånd (gulaktigt glitter belyst). Magisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback