Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-09-26, 19:00
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Baruch
Du jämför äpple med päron.

Vad är ett lagföringsbeslut?
Från Brå


Om du söker på flashback ser du att en person kan åtals för flera våldtäkter och dömas för flera, men det resulterar bara i ett lagföringsbeslut.

Brå påstår att personuppklaringsprocenten för våldtäkt 2016 är 11 %. Antar att för 2017 har inte domstolarna dömt i alla åtal ännu.

Vilket du ser längs ner i följande länk och definitionen av lagföringsbeslut.

https://www.bra.se/statistik/statist...xualbrott.html

Av 7 370 anmälda våldtäkter ledde 190 stycken till fällande dom. BRÅ fular sig med statistiken, så det är såklart omöjligt att veta exakt hur det ser ut. Likväl som en gärningsman kan ha begått flera våldtäkter kan en våldtäkt begåtts av fler gärningsmän. Om en man våldtagit en kvinna 8 gånger registreras det som 8 brott och lagförs även som 8 brott. En våldtäkt med 8 förövare registreras som ett brott men lagförs som 8.

2017 anmäldes ca 360 våldtäkter med fler än två gärningsmän, dessa våldtäkter ses i anmälningsstatistiken som 360 men i lagföringsstatistiken skulle de ses de som minst 720 stycken. Som mest fanns det våldtäkter med 10 gärningsmän. Så deras 11% uppklarning är ren manipulering av verkligheten då antalsräkningen skiljer sig åt i de båda sätten.

3 298 personer misstänktes för de 7 370 anmälda våldtäkterna.
De 1 160 lagföringsbesluten gällde 490 personer.
De 190 fällande domarna resulterade i 157 fängelsedomar. Några lär också resulterat i vård eller annat trams.
14 av dessa 190 domar var gruppvåldtäkter med totalt 29 dömda gärningsmän.

Men - ja, du kanske har rätt att jag jämför äpplen och päron. Svårt att göra något annat när BRÅ gör detsamma. Jag är dock övertygad om att det inte är några 11% uppklarning med tanke på nästan 2 000 av anmälningarna till och med saknar identifierade gärningsmän (ungefär 25%) och att 360 våldtäkter med fler än två gärningsmän skulle försämra förhållandet mellan anmälda brott och de med lagföringsbeslut. Om alla våldtäktsanmälningar skulle leda till lagföringsbeslut skulle vi ha en uppklarningsprocent som låg över hundra med deras statistikmanipulering.
Citera
2018-09-29, 14:10
  #74
Medlem
Har jobbat på ungdomsboenden och där bor generellt flest svenskfödda ungdomar, man besöker generellt ungdomar själva och ja så ser det ut. Socialtjänsten gör generellt ofta hembesök i sina ärenden och besöker klienter själva, det är ingenting konstigt. Larm har jag aldrig haft med mig, det är inte häktet man jobbar på.

Det finns massa vetenskapliga förklaringar varför en inte vågar anmäla en våldtäkt. Läs på innan ni uttalar er, vissa kommentarer genomsyras verkligen av misogyni här.
Citera
2018-10-06, 17:42
  #75
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma-L
Vad pratar du om? Jag sa att det inte är konstigt, läs misstänksamt. På vilket sätt skulle det vara motsägelsefullt att jag kritiserar rättskedjan? Det är väl klart att det är illa att så få fall leder till fällande dom, ska jag inte kunna anse det bara för att jag säger att det inte är konstigt att den här anmälan dröjde? Hur kan du komma fram till det? Du diskuterar verkligen underligt.

Att tycka att en sen anmälan inte behöver vara "misstänksam" = ingen rätt att kritisera att skamligt få går till åtal och ännu färre leder till fällande dom?

Men hur blåst är du?

Du fattar alltså inte att sannolikheten för en fällande dom minskar jävligt mycket om brottet inte anmäls så pass tidigt att bevis (ffa tekniska) kan säkras?

OK. Lycka till med den logiken.
Citera
2018-10-06, 17:47
  #76
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka800
Har jobbat på ungdomsboenden och där bor generellt flest svenskfödda ungdomar, man besöker generellt ungdomar själva och ja så ser det ut. Socialtjänsten gör generellt ofta hembesök i sina ärenden och besöker klienter själva, det är ingenting konstigt. Larm har jag aldrig haft med mig, det är inte häktet man jobbar på.

Det finns massa vetenskapliga förklaringar varför en inte vågar anmäla en våldtäkt. Läs på innan ni uttalar er, vissa kommentarer genomsyras verkligen av misogyni här.

Du får 5 stjärnor för att du lyckas peta in ordet ”generellt” hur många ggr som helst i din kommentar.

F ö skiter jag i om påstådd gm är svensk eller babbe - det är ovidkommande förutsatt att ett brott verkligen begåtts, vilket uppenbarligen ej bevisats ännu. Om du inte har särskild insyn i ärendet vet du inte mer än vi andra, och det är inte särskilt mycket. Låt oss se vad utredningen visar.
Citera
2018-10-06, 22:13
  #77
Medlem
steelis80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka800
Har jobbat på ungdomsboenden och där bor generellt flest svenskfödda ungdomar, man besöker generellt ungdomar själva och ja så ser det ut. Socialtjänsten gör generellt ofta hembesök i sina ärenden och besöker klienter själva, det är ingenting konstigt. Larm har jag aldrig haft med mig, det är inte häktet man jobbar på.

Det finns massa vetenskapliga förklaringar varför en inte vågar anmäla en våldtäkt. Läs på innan ni uttalar er, vissa kommentarer genomsyras verkligen av misogyni här.

Är detta ovan en generell erfarenhet?
Citera
2018-10-07, 11:48
  #78
Medlem
Generellt (HA HA) skulle jag säga att ni har en otroligt tråkig attityd. Gissningsvis har en som har arbetat på liknande ställen en del insyn, JA troligtvis mer än vad ni som har hållit på att spekulera här har.

Men visst, håller med att det blir intressant att få mer ordentlig information om ärendet.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback