Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-17, 22:28
  #13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasiermesser
Ekka Lundin har en blogg om att sin daytrading för de som är intresserade som ger lite perspektiv på diskuterade ämnen: http://ekkalundin.se/

Sen måste man inte daytrayda, swingtradea över ett par dagar fungerar ju också.

Att diskutera huruvida prop.firmor eller daytraders kan leva på sin handel utan att ha enorma summor i kapital (för annars skulle den presumtiva ackumulerade procentuella ökningen bli absurd) känns meningslöst, då det är visat i så många fall om och om igen att det är fullt möjligt.

Som sagt, detta är inget jag tänker diskutera men alla som avviker i uppfattning har full rätt att uttrycka den. Det spelar dock ingen rol hur många exempel man ger då ingen diskussion har vunnits av solida argument och exempel...det är ju trots allt internet.
Trevligt att se att fler förstår att det fungerar.
Tack för länken. Den ska jag titta närmare på.
Citera
2018-10-06, 02:09
  #14
Medlem
Jag förstår inte alla nay-sayers dock. Jag lever inte på daytrading ännu, då jag inte har kapital nog till det. Jag övar dock med lite mindre summor (började med 10 000). För mig räcker några hundralappar i vinst per dag de allra flesta dagar jag trade:ar, tillsammans med lite swing trading på 500-700 i veckan i genomsnitt.

Detta ger mig extra pengar, samt gör att jag snabbt kan öka mitt kapital och min köpstyrka (handlar med hävstång, både genom superlånet på Avanza, och genom att handla med CFD:s på IG, startade med 5 000 på vardera konto).

Jag handlar mycket med Starbreeze B på Avanza tex, där jag typ varannan dag eftersom den range:ar så fint nu får in någon hundralapp (varannan dag eftersom det bara går att gå lång på den aktien). Handlar även mycket med diverse amerikanska small-cap-aktier (med låg float) för att kunna tjäna pengar på nyheter vid öppningen i USA (screenar efter förhandelsgappers varje eftermiddag runt 15:00 till 15:20). Där kan man få in någon hundralapp om man är snabb (i vinst när courtaget är betalat alltså), under öppningen. Om man trade:ar aktier som konstant testat en stark resistancenivå (typ 1 usd, 2 usd, 5 usd etc) och som kommer ut med en nyhet som är positiv till exempel, speciellt om den resistancenivån är högre än vanligt, kan man tjäna den där hundralappen på bara några sekunder i de allra flesta fall, eftersom antalet köpare och säljare ökar så mycket under öppningen efter en sådan nyhet på dessa aktier, och eftersom utbudet på aktierna är lågt (låg float) så krävs det inte mycket för att skjuta aktierna i höjden. Där är det inte heller några problem att köpa eller sälja för större belopp eftersom volymen är så hög (förutsatt att aktien inte hamnar i handelsstopp då så klart).

Jag handlar även med forex och olika index (via mini-CFD:s hos IG). Med dessa gör jag mest swing trades. Även där kan man göra rätt stora trades eftersom det är så pass enorm likviditet, iaf på de stora paren bland valutorna. Dessutom kan man ju scale:a ut om det blir svårt att stänga hela positionen samtidigt. Själv kan jag alltid stänga hela samtidigt eftersom jag handlar med så små lotsizes men det bör fungera att även stänga stora positioner inom forex utan större bekymmer med att få ordern fylld.

Med tanke på att jag började med 10 000 kr (efter att ha kört på demokonton i 6 månader), så tycker jag att någon hundralapp eller två är rätt bra per dag, + typ 500-700 kr per vecka i swing trades. De allra flesta dagar är gröna dagar och 70-80% är winning trades. Min risk/reward är sällan sämre än 1/1 (oftast 1/2 eller högre för day trading och 1/4 eller högre för swing trading).

Idag har jag 22 000 i kapital efter några månaders trading. Jag tänker väldigt lite i procent när jag tänker vinst just nu, och fokuserar mer på att inte förlora pengar. Men jag ligger nog iaf för tillfället lite högre än 1% om dagen hittills. Ingen aning om det kommer hålla i sig dock eftersom det kanske bara är det nuvarande marknadsläget som gör att det går så bra, men är man bara smart, har en rimlig stoploss om det är en swing trade (eller en vid stoploss vid day trading), en rimlig take profit (eller scaleoutnivåer), kanske trailar sin stoploss i vissa fall, har bra money management och försöker att fokusera mer på att behålla pengarna än att drawdown ska gå över till vinst (det klassiska misstaget som leder till små vinster och stora förluster), så bör det fungera oavsett marknadsläge.

Där emot tror jag att när marknaden är i recession kanske det är svårare att fylla stora ordrar, och så blir det nog svårare att förutse vad marknaden kommer göra. Jag har dock backtestat alla mina strategier under 2007-2009 för att kolla den senaste recessionens påverkan, samt hur den fungerade precis innan, och precis efter, och då hade jag rätt ca 65% av gångerna, men fick färre tradetillfällen, så känns det svårare, men ändå inte omöjligt att day trade:a då också. Sen är ju paper trading en annan sak eftersom ordern alltid "fylls", men det visar ju att man kan tjäna pengar även då, om än mer sällan och inte lika mycket.

Men det viktigaste av allt tror jag är att man ska respektera marknaden, och inte bli kaxig, för den kan alltid slå en på käften.

Hursomhelst, detta är mina tankar kring detta, och jag förstår inte varför det är så många som säger att det inte går att ha hög avkastning på day trading.
__________________
Senast redigerad av lejmer 2018-10-06 kl. 02:12.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback