Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-02, 10:18
  #361
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Vad har sekulär med vad en befolkning är?
Du kan vara extremtsekulär men ändå troende. Lär dig va sekulär är, det betyder inte ateism

Det är inte uteslutande politiskt, sekulärism inkluderar även att religion inte skall ha alltför mycket plats i det offentliga i allmänhet. Något som sker privat, och som man inte blandar in i icke-religiösa företeelser. En privat skola med starka religiösa drag i undervisningen exempelvis är inte förenligt med sekulärism, även om det inte är en direkt politisk fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Muslim är man inte bara pågrund man är född det eller har muslimskt namn.

Muslim måste man vara aktivt troende för att vara.

Varken Bashar eller Abbas är troende och praktiserande muslimer.

Jag skulle förvisso inte hävda att Syrien i synnerhet är en islamisk diktatur eller så, jag har snarare fått intrycket av att det i MENA-kontext är en sekulär diktatur, men säg; Tror du att Assad eller Abbas själva skulle hävda att de är "icke troende och icke praktiserande muslimer"...?

Jag tvivlar...

Sedan att Assad inte styr landet utifrån huvudsakliga teokratiska perspektiv är en uppfattning jag delar, men han är väl fortfarande en självdefinierad muslim för det.
Citera
2018-10-02, 11:08
  #362
Medlem
Rufoss avatar
Jag vet inte om det kommer bli något krig under min livstid, men om det kommer så tänker jag lägga all min fokus på att jaga folket som möjliggjort och klappat takten till muslimernas invasion.

Muslimen är bara ett skadedjur som följer sin kultur och världsbild.

Vår största fiende är bland våra egna. De syns dagligen med namn och bild i tv-nyheterna, kvällstidningar, debattartiklar, m.m. Det är den bistra sanningen.
__________________
Senast redigerad av Rufos 2018-10-02 kl. 11:11.
Citera
2018-10-02, 11:35
  #363
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
Jag vet inte om det kommer bli något krig under min livstid, men om det kommer så tänker jag lägga all min fokus på att jaga folket som möjliggjort och klappat takten till muslimernas invasion.

Muslimen är bara ett skadedjur som följer sin kultur och världsbild.

Vår största fiende är bland våra egna. De syns dagligen med namn och bild i tv-nyheterna, kvällstidningar, debattartiklar, m.m. Det är den bistra sanningen.

Jepp, fast sådana som Marchus Storch och Peter Wolodarski är inte våre egna. De är bägge judar.
Citera
2018-10-02, 20:01
  #364
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Muslim är man inte bara pågrund man är född det eller har muslimskt namn.

Muslim måste man vara aktivt troende för att vara.

Varken Bashar eller Abbas är troende och praktiserande muslimer.
Det är var du tycker. Frågar du dem om de är muslimer så säger de ju att de är det.

Citat:
Men Oavsett så bara för ett Kan få president har en religion betyder inte landet är det, eller menar du Frankrike under Sarkozy var judiskt?
Nej, men Frankrike är inte en diktatur vilket både Syrien och Palestina är, åtminstone de facto.

Citat:
Bashar är dessutom från Alawit sekten och klassas inte som muslim av 95% av muslimerna.
Det där är lika tramsigt som när diverse ljugmuslimer här i Sverige säger att IS inte är "riktiga" muslimer. Klart han är muslim.
Citera
2018-10-03, 14:54
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0LD13R777
Sämsta IS-råtta:
"Sekularism är en filosofisk åskådning, som önskar minska religionens samhällsbetydelse och i stället i görligaste mån göra religionen till en privat angelägenhet."

och det tror du religiösa vill?
De enda som jag någonsin sett förespråka sekularism är ateister.
Helvete vad efterbliven du är din efterblivna jävla gris-rått-apa.

Du har texten framför dina ögon, läs istället för tolka som du vill.

Göra religionen till en privat angelägenhet. Alltså inte blanda in i politik och samhälle.

KD är troende, men de vill ha sekularism
Sisi I Egypten är troende men vill ha sekularism
Bush, Clinton, Trump är troende men vill ha sekularism
Kung Hussein av Jordanien är troende men vill ha sekularism.

Så du har fel och jag har rätt, hur känns det för dig?
Citera
2018-10-03, 14:55
  #366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Det är inte uteslutande politiskt, sekulärism inkluderar även att religion inte skall ha alltför mycket plats i det offentliga i allmänhet. Något som sker privat, och som man inte blandar in i icke-religiösa företeelser. En privat skola med starka religiösa drag i undervisningen exempelvis är inte förenligt med sekulärism, även om det inte är en direkt politisk fråga.



Jag skulle förvisso inte hävda att Syrien i synnerhet är en islamisk diktatur eller så, jag har snarare fått intrycket av att det i MENA-kontext är en sekulär diktatur, men säg; Tror du att Assad eller Abbas själva skulle hävda att de är "icke troende och icke praktiserande muslimer"...?

Jag tvivlar...

Sedan att Assad inte styr landet utifrån huvudsakliga teokratiska perspektiv är en uppfattning jag delar, men han är väl fortfarande en självdefinierad muslim för det.

Assad och Abbas kan säga de inte är troende lika mycket som Trump eller Bush kan/kunde.
Citera
2018-10-03, 14:56
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är var du tycker. Frågar du dem om de är muslimer så säger de ju att de är det.

Nej, men Frankrike är inte en diktatur vilket både Syrien och Palestina är, åtminstone de facto.

Det där är lika tramsigt som när diverse ljugmuslimer här i Sverige säger att IS inte är "riktiga" muslimer. Klart han är muslim.

Nej det är han inte och det kan du läsa om på alla sidor som behandlar Alawit frågan. Det är en egen religion.
Citera
2018-10-03, 15:06
  #368
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Assad och Abbas kan säga de inte är troende lika mycket som Trump eller Bush kan/kunde.

Det instämmer jag i.

Dock är jag inte övertygad om att de för den sakens skulle inte är varken troende eller praktiserande överhuvudtaget, men de är säkert detta till en klart lägre grad än deras befolkning i allmänhet är.

Skulle man ha dem i enrum under omständigheter där de öppnat upp sig tror jag ändå att de skulle säga att de tror på Allah i alla fall, även om de inte är så där inbitna följare på något sätt.

Sedan tvivlar jag på att de är "medvetet" eller ideologiskt sekulära emellertid, de betraktar nog inte bara religion som speciellt viktigt för dem.
I det fall där de tolkar det som politiskt förmånligt för dem personligen att införa en viss specifik teokratisk lag tror jag inte precis att de hindrat sig själva för att 'sekulärismen är viktigare' om jag uttrycker det så. De hade nog med glädje kunnat plocka politiska poäng genom att ge lite morötter till den delen av deras befolkning också, eller vad tror du?
Citera
2018-10-03, 20:51
  #369
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Nej det är han inte och det kan du läsa om på alla sidor som behandlar Alawit frågan. Det är en egen religion.
Fast inte om du frågar alawiterna själva. Typ ungefär som de flesta kristna tycker att mormoner är en egen religion, men mormonerna själva säger att de är kristna.
Citera
2018-10-03, 20:54
  #370
Medlem
Jag vänder mig emot det där användadet av "vi" det gjorde Stefan Löfvén också. Vi har varit naiva.. Det finns inget "vi" i Svensk inv, politik det finns ett DOM. Det är dom tjänstemän och politiker som förstör sverige. allt och alla utom SD är skyldiga
Citera
2018-10-04, 08:20
  #371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Det instämmer jag i.

Dock är jag inte övertygad om att de för den sakens skulle inte är varken troende eller praktiserande överhuvudtaget, men de är säkert detta till en klart lägre grad än deras befolkning i allmänhet är.

Skulle man ha dem i enrum under omständigheter där de öppnat upp sig tror jag ändå att de skulle säga att de tror på Allah i alla fall, även om de inte är så där inbitna följare på något sätt.

Sedan tvivlar jag på att de är "medvetet" eller ideologiskt sekulära emellertid, de betraktar nog inte bara religion som speciellt viktigt för dem.
I det fall där de tolkar det som politiskt förmånligt för dem personligen att införa en viss specifik teokratisk lag tror jag inte precis att de hindrat sig själva för att 'sekulärismen är viktigare' om jag uttrycker det så. De hade nog med glädje kunnat plocka politiska poäng genom att ge lite morötter till den delen av deras befolkning också, eller vad tror du?

Ge morötter till sin befolkning är vad politiker i världen gör i huvudsak, oavsett om det är för tillfredsställa religiösa institut eller för att tillfredsställa näringslivet eller andra aktörer så agerar politiker efter det som ger de mer makt.

Jag tror de tror på Gud absolut men som jag sagt tidigare det betyder inte att man inte är sekulär. Jag vet att Abbas, Bashar är sekulära med övertygelse.
Citera
2018-10-04, 08:21
  #372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Fast inte om du frågar alawiterna själva. Typ ungefär som de flesta kristna tycker att mormoner är en egen religion, men mormonerna själva säger att de är kristna.

Så kan man se på det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback