Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-17, 19:15
  #13
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraganAdrianovic
Fast dom går ju att laga

Det gör de absolut och jag skulle inte tveka på att köra längre sträckor med en 740 om den känns "ok".
Köp och fixa till om du bedömmer det vara billigare än att köpa en redan körklar bil.

Ett par kamrater och jag tog en roadtrip på ca 800 mil med en bil vi köpte för 2000kr för ett gäng år sedan. Vi kom både iväg och hem igen, men herrejösses vad vi fick laga den...
Citera
2018-09-17, 19:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraganAdrianovic
Har suttit och tittat på bilar eftersom jag nästa sommar ska bila ner till Serbien. Eftersom jag är sjukskriven så har jag inte bra ekonomi. Något billigt exemplar på blocket eller något. Tacksam för svar.


Funderar på denna
https://mobil.blocket.se/annons/norr...o_745/80303961

Förstår inte riktigt varför du vill köra ner? Du har ju wizz air och att hyra bil där är billigt om du nu behöver bil på plats så gör många nuförtiden när de åker ner. Bara båt biljetten kommer att äta upp en del av din reskassa
Citera
2018-09-17, 19:54
  #15
Medlem
Köp 745:an. Om kammremen är bytt förra seklet packa ner en sådan samma med fläkten.
Är generatorn dålig byt kol innan du åker.

Ståltråd är bra för att häng upp avgasrör när det rasar.. Kör man i 90 drar dom inte så mycket heller.
Citera
2018-09-17, 20:23
  #16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En skrotfärdig 340 (den säljs som reservdelsbil, vilket säger en del om skicket) är väl inte det första jag hade tittat på som alternativ för en sådan resa. Men visst, är man sugen på ett riktigt äventyr så....
Räkna inte med att du ska hitta reservdelar till en snart 30 år gammal Volvo var som helst i Europa, för det är nästan garanterat att något kommer att haverera.

Gissar att du kommer att köra via Polen? Skulle jag köpt en gammal skrothög för en sådan resa så hade jag kollat upp vad som är gångbart i Polen. Sen tror jag att du får se över din budget, lägg hellre till 10 000 på en bil och se över den lite innan du åker, än att bli stående med ett vrak mitt i ingenstans söder om Krakow. Ännu värre blir det om du tänkt köra via Tyskland, där kan det bli riktigt dyra böter om du får stopp på autobahn.

Kort sagt, måste du verkligen köra bil ner så bör du skaffa något som är någorlunda pålitligt, annars tror jag att det blir mer ekonomiskt att flyga.

Skitsnack.
Man får inte böter om bilen går sönder..
Citera
2018-09-17, 22:24
  #17
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Skitsnack.
Man får inte böter om bilen går sönder..
Hm, det kanske var soppatorsk jag for efter? Har dock för mig att man kan få böter om det rör sig om uppenbart slarv, t.ex. punktering på väldigt slitna däck, alltså sådant som skulle kunna förutses ganska lätt, men det kanske var det i något annat land?
Citera
2018-09-17, 22:35
  #18
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hm, det kanske var soppatorsk jag for efter? Har dock för mig att man kan få böter om det rör sig om uppenbart slarv, t.ex. punktering på väldigt slitna däck, alltså sådant som skulle kunna förutses ganska lätt, men det kanske var det i något annat land?

I Tyskland kan du kan aldrig få böter för defekter, punktering eller slarv som gör att bilen stannar utmed vägen.
Det enda polisen har befogenhet att göra, är att ge böter på 30 euro om du kör slut på bensinen på Autobahn, detta eftersom stoppet anses självförvållat och eftersom det är förbjudet att stanna och parkera på motorvägar.
Citera
2018-09-18, 07:31
  #19
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
I Tyskland kan du kan aldrig få böter för defekter, punktering eller slarv som gör att bilen stannar utmed vägen.
Det enda polisen har befogenhet att göra, är att ge böter på 30 euro om du kör slut på bensinen på Autobahn, detta eftersom stoppet anses självförvållat och eftersom det är förbjudet att stanna och parkera på motorvägar.


Gäller det även dieselbilar? Eller bara bensinbilar?

Till Ts slopa idén. Eller spara ihop mer pengar
Citera
2018-09-18, 13:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Gäller det även dieselbilar? Eller bara bensinbilar?
Det är i en situation av den typen lika självförvållat vare sig bilen drivs av diesel, bensin eller något annat.
Citera
2018-09-19, 03:05
  #21
Medlem
Köp en golf 3 de finns billiga som är helt lagliga. budgeten är på 5000? fel kommer de finnas vare sig du vill eller inte men tänk på att soppan idag kostar 16 kr litern så en bil som drar litern kommer kosta dig nästan lika mycket som bilen är värd

tips ta flyget ....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback